hoefijzers onder in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

hoefijzers onder in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 18:55

ik heb een vraag:

mijn paard staat nu lekker in de wei.nu rijd ik haar 3 a 4 keer in de week.als ik ga rijden moet ik eerst de hele straat door om bij de rijbak te komen,en vaak daarna nog even een buitenritje.
mijn paard loopt zonder ijzers.nu vroeg ik me af of ik haar het beste zo door kan laten lopen,of dat ik beter een ijzertje kan laten zetten omdat ik ook veel over de weg moet.
heefd iemand tips/advies wat ik het beste kan doen?

jodoka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:56

het beste kan je het even navragen aan je hoefsmid.
die heeft er meer verstand van dan wij.

B0kkuh

Re: hoefijzers onder in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:58

Heej

Het ligt eraan ::

Is het ver , zijn ze hoeven erg afgesleten, Slijten ze snel?

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:18

Hangt er vanaf of haar hoeven veel slijten omdat je over verharde stukken rijd. Is door de berm rijden niet een oplossing? De kans bestaat als je paard rondom op ijzers staat en veel op de wei loopt dat hij glijers maakt bij regenachtig weer mocht hij aan het vliegen zijn.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:42

NIET DOEN

Je krijgt alleen maar problemen van ijzers. Iemand heeft ze ooit geïntroduceert en het is typisch mens geweest om het na te doen.

Als je pony blote voeten heeft zéker zo laten!!

Als hij eenmaal harde hoeven heeft, kan je galloperen en draven over grind en asfalt (niet supergoed voor de gewrichten) maar voor de hoeven maakt het niks uit!

Geen ijzers!!

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:07

Als je zonder problemen op asfalt kunt lopen zonder dat de hoeven veel slijten doe dan aub geen ijzers onder.
Mijn ervaring is dat dit eerder om problemen met de hoeven vraagt dan dat je geen ijzers laat leggen.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:01

Die van mij staat vierkant op ijzers, zonder enige problemen op het land. Ze weten vaak zelf ook wel wat ze wel of niet kunnen doen

Heb je zelf het idee dat ijzers nodig zijn?

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:08

Als de hoeven van je paard niet snel slijten en van goede kwaliteit zijn, lijken ijzers mij niet nodig. Maar ik zou je hoefsmid even om advies vragen, die weet er het meest vanaf.
Mijn paard staat voor op ijzers en hij staat lekker buiten, ik ondervind er geen problemen van. Een paard weet idd zelf wel een beetje wat hij wel en niet kan doen.

zappa_Pat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:00

het beste is om het even na te vragen aan de hoefsmid,
mijn pony loopt wel op ijzers, moet ook altijd een stuk over de weg om bij het bos te komen en in de wei gaat het gewoon goed.

als jij denkt dat het nodig is omdat de hoeven snel slijten dan zou ik even advies vragen aan de hoefsmid

Wodile

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:20

mijn paard heeft best wel broze hoeven maar wil er geen ijzers meer onder, heeft ze wel gehad, voor haar heb ik hoefschoenen van Marquis gekocht die ik aan doe als ik lang op t harde moet lopen.
Zijn ideaal. Blijven goed zitten.
Kosten wel wat maar dat verdien je zo terug als je geen beslag hoeft te betalen

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:37

Ik zou zelf niet gauw meer voor ijzers kiezen sinds de mijne schoenen heeft!
Lekker op het land en in de stal zonder ijzers (ook veel makkelijker met sneeuw) en als we gaan rijden krijgt hij zijn schoenen aan...ideaal!!

De aanschaf is even een hoop geld maar dat heb je er zo uit als je bekijkt wat elke 8 weken rondom beslag kost.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:38

Dan zijn hoefschoenen idd een goede investering Ben laatst op een feestje geweest waar een paard ook hoefschoenen aangemeten kreeg. Maar de reden waarom is voor iedereen verschillend. Mijn paarden komen nauwlijks op de harde weg en hebben sterke hoeven, heb ze het liefste bloot. De reden dat ze ijzers onder hebben is puur omdat ze ook op gras getraind worden en voor wedstrijden. Maar zodra het kan, lopen ze gewoon weer op blote voetjes.

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 22:21

bedankt voor jullie tips en meningen.
donderdag komt de hoefsmid en dan gaan we samen even bekijken wat het beste is voor mijn paardje.als ze zonder kan,laat ik haar zeker weten zonder!
uiteraard zijn verdere reacties van harte welkom!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 18:08

de smid is geweest en hij zei dat mijn paard sterke hoeven heefd en het dus niet nodig is om ze op ijzers te zetten.hij heefd haar gisteren bekapt.nu haalde ik haar van het land af vandaag,en was ze heeel stijf,en op harde grond liep ze net alsof ze op eieren liep,is dit een normale reactie?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 07:14

Mijne staat ook op voorijzers in de wei.Lachen
Gaat gewoon goed ze weet zelf wel wanneer ze wat kan,als het niet nodig zou zijn had ze ook lekker op bloten voetjes mogen lopen.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:13

Mijn paard heeft hele harde hoeven, ik heb dus het geluk dat de hoefsmid er nooit veel aan hoeft te doen. De eerste jaren heeft ze op ijzers gelopen maar dat bracht veel nadelen mee. Ze is ze vaak verloren in de wei als de wei drassig was, of ze zaten los waarmee je een groot risico loopt op kreupelheid. Ook slijtten ze snel, en dan ging ze heel erg glijden op de weg als het iets naar beneden af liep, gewoon zelfs bij elk weertype.
Dus loopt ze nu altijd op blote voeten en dat bevalt super.
Ik moet ook een stukje rijden naar de bak en met buitenrit ook een stuk naar het bos, maar als je daarbij in de berm rijdt hoef je de hoeven niet zo te belasten!