Sportpaard 2 (of 3) weken vakantie en 24/7 buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Sportpaard 2 (of 3) weken vakantie en 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:17

Mijn paard wil ik in de zomer vakantie geven en dan wil ik hem 24/7 in het land gooien. Nu staat hij niet buiten, maar wel 's ochtends in de molen en 's middags rijden. Hoe doen jullie dit en bevalt het? Is het goed voor je paard? Ik vind het zo lekker voor hem namelijk!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:03

Is hij wel gras gewend, want anders krijgt hij echt last, want hij zal zich de eerste dagen te pletter eten in dat lekkere gras, zal hem dus als hij geen gras gewend langzaamaan laten wennen. Ik geef mijn sportpaard in de bouwvak ook lekker vakantie hoor, maar hij staat elke dag al in het gras en komt alleen 's nachts binnen omdat hij anders te dik wordt. En ik heb gemerkt dat hij na die 3 weken weer lekker zin heeft in rijden. Vooral doen dus.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 16:03

MAar de wei is ergens anders dus dat wennen kan niet.. Wel krijgt hij nu veelhooi.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:34

Ik zou mijn paard niet zomaar van geen weidegang ineens 24/7 in de wei doen. Heb je niet de mogelijkheid je paard eerst ergens anders een aantal uren op het gras te zetten?
Ik heb mijn paard 24/7 buiten, en dat bevalt me echt zo goed! In de winter stond hij 's nachts op stal en dat vond hij niet zo leuk, hij wilde nooit mee naar stal ook al kreeg hij daar eten. Op de wei kan hij lekker rondrennen als hij zin heeft en staat hij lekker samen met de andere paarden

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:34

Wanneer je paard niet gewend is aan gras vind ik het wel link hoor. Of je moet een schraal stuk land ter beschikking hebben.

Bouw je het trainen wel af voordat je je paard stilzet?

alexandra15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 17:42

ja het trainen bouw ik wel af, maar niet op nul natuurlijk Dat stukje land heb ik niet beschikbaar.

wsundayl

Re: Sportpaard 2 (of 3) weken vakantie en 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:58

Kun je ook niet buiten met hem aan de hand grazen, ik weet er die het zo opgebouwd hebben.

Inderdaad training afbouwen en eventueel ook het voer, dus minder brok en wat meer hooi / kuil als dat kan.

Qua conditie voor je paard maakt het helemaal niets uit als je ze 2/3 weken op het land zet, ze gaan ietjes achteruit maar dat heb je heel snel weer opgebouwd.

Meeste paarden knappen ook onwijs op van een paar weekjes vakantie.
Veel succes ermee en alvast prettige vakantie.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:28

waarom staat het dier nu niet op de weide ..... t is hartje zomer ...Ik vind het niet kunnen . leef je in in de natuur van het paard ..

alexandra15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 23:56

we hebben geen beschikking tot een wei. Hij staat elke ochtend in de molen en 's middags wordt hij gereden. Verder mag hij elke week mee op concours en mijn paard is altijd happy, kijk maar naar de foto's in mijn profiel. Hij ziet er toch happy uit? Hij komt echt niks tekort.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 07:17

ik doe consulten voor het communiceren met dieren ..... daarin krijg ik altijd te horen dat een dier ongelukkig is zonder zichzelf lekker buiten te wezen . waarom zet je het dier niet op de bak met onbeperkt hooi . of is dat niet goed voor zo een "sport paardje".hij kan zichzelf nooit wezen in de molen of onder het zadel . eens uitleven is ook niet verkeerd natuurlijk .

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:20

Ik vind sowieso dat elk pard buiten hoort te komen, 24/7 buiten kan wel, maar dan moet hij wel wennen aan gras.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:19

shadowflower schreef:
waarom staat het dier nu niet op de weide ..... t is hartje zomer ...Ik vind het niet kunnen . leef je in in de natuur van het paard ..

Laat een ander toch in zijn waarde
Ze geeft aan dat er geen mogelijkheid is verder, het paard wordt zoveel mogelijk buiten gehaald en ze doet haar best om hem vakantie te kunnen geven op de wei, waarom moet daar dan gelijk weer over gezeurd worden?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:23

Ik heb ons sportpaard Raimaer anderhalve week geleden plotseling voor langere tijd op de wei gezet, maar die was al wat afgetraind en kwam dagelijks een paar uur op de wei. IJzers eraf, halster eraf en uitzwaaien

Als hij helemaal geen gras gewend is, zou ik wel zorgen dat hij niet of een erg volle wei komt.

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:24

shadowflower schreef:

Daar gaat het hier nu niet om.

@ TS: balen dat je niet een stukje hebt om je paard te laten wennen. Eerlijk gezegd zou ik het dan niet aandurven

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:25

Bij ons op de manege kunnen de paarden ook erg weinig in de wei. Er is te weinig wei in verhouding tot het aantal paarden. Daarom zijn ze in de zomer altijd 4 weken dicht en dan krijgen de paarden vakantie en gaan ergens anders 24 uur per dag de wei op.

Je kunt echt zien dat het de paarden goed doet. Ze komen veel vrolijker weer terug.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:59

Wij doen dit al járen.
Einde van het groene seizoen: ijzers eronder vandaan en zo de wei op. Aftrainen doen ze zelf, problemen met het gras eten hebben we ook nog nooit gehad. Heerlijk! Even een maand of 2 helemaal paard zijn en alleen maar gras eten.

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 16:05

alexandra15 schreef:
Mijn paard wil ik in de zomer vakantie geven en dan wil ik hem 24/7 in het land gooien. Nu staat hij niet buiten, maar wel 's ochtends in de molen en 's middags rijden. Hoe doen jullie dit en bevalt het? Is het goed voor je paard? Ik vind het zo lekker voor hem namelijk!

Het is ook lekker voor hem! Het zou ook lekker zijn als hij altijd wat vaker naar buiten zou kunnen. Heb je geen andere plek in de buurt waar wel weiland bij is?

Persoonlijk vind ik dat je geen paarden kan houden als je hem niet buiten kunt zetten, omdat het niet alleen lekker voor ze is, paarden hebben het gewoon nodig. Het zijn immers graasdieren en kuddedieren.
Maar om een paard wat altijd binnen staat, nu ineens zo naar buiten te doen?
Je zult het dan wel wat op moeten bouwen en eer hij gewend is, moet je hem weer helemaal binnenhalen. Ik weet niet of dat nou zo goed is.

Heeft hij nooit op de wei gestaan?

alexandra15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:33

jawel tot 1 maandgeleden wel. maar ik ken genoeg GP-paarden en ZZ sportpaarden die ook nooit in de wei komen en die xzijn echt wel gelukkig hoor! Ik vind het wel zielig alsj e paard er nooit uitkomt. Soms gooi ik hem wel lekker los voor een kwartiertje in de bak. Dan kan hij lekker rollen enzo. Ik ben op kamp geweest bij manege gasselte en daar gooiden ze de manegepaarden ook voor 2 weken lekker los. Gewoon van de een op de andere dag terwijl ze nooit in de wei komen door het jaar heen. Dit gaat ook altijd goed maar ben gewoon benieuwd naar wat er evt mis kan gaan

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:52

Ik ben van mening dat jij niet weet wat gelukkig is . een kwartier is niks voor zo een paard .

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:58

Alexandra, zou jij gelukkig zijn als je 23 uur per dag opgesloten werd in een hokje zo groot als je wc? Even er uit mocht om je training te doen en dan weer naar binnen? Soms een kwartiertje los naar buiten? Ik vind dat wel zielig.

Een mens is een sociaal wezen, een paard is een kuddedier, alleen al om die reden KAN hij toch niet gelukkig zijn met zo'n leven?

Als je paard het tot voor kort nog gewoon gewend was, dan zou ik hem gewoon lekker naar buiten doen, dan kan er niet veel mis gaan.

Misschien dat als je je paard lekker op de wei ziet tijdens zijn vakantie, dat je er toch anders over na gaat denken en wellicht een andere plek voor hem kunt bemachtigen. Eentje waar je paard wel paard kan zijn! Succes!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:00

nou maar daar gaat dit topic niet over dus vecht dat maar uit per PM!

Ik zou het niet doen persoonlijk meteen hup de wei op..
(komt door nare ervaring (koliek) )
Maar ik vind het wel een goed idee om je paard 3weken vakantie op een wei te geven. alleen dan wel zo dat hij gewend is aan gras!
Kan je niet met een zeis gras maaien.. en hem elke dag een kruiwagen geven (opbouwend)
Dan doen wij ook weleens.
Met een zeis hou je het gras heel en lange stengels..

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:36

Tegenwoordig gaan ook de GP paarden gewoon naar buiten dus dat is inmiddels ook al achterhaald. Maar daar gaat het hier niet om.

Alhoewel je manier van stallen niet mijn manier zou zijn vind ik het wel goed van je dat je je paard in elk geval 2 / 3 weken de wei op wilt doen. Als het niet te vet gras is zou ik het gewoon zo ineens doen, dat deed ik ook altijd en nooit problemen mee gehad. Vet voorjaarsgras is het inmiddels ook al niet meer.

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:41

Inderdaad...alle GP paarden en het gros van de ZZ paarden gaan gewoon naar buiten!

Paard is en blijft een dier wat in de natuur veel loopt, en een groot deel van de dag bezig is met grazen etc.

Het is niet banketstaaf bedoeld, maar ik denk dat je buiten je vakantieprobleem om je paard toch wat vaker weidegang moet proberen aan te bieden. Desnoods zet je hem in de bak of iets dergelijks met een pluk hooi.

Als je paard niet gewend is aan gras zou ik hem wel enigzins laten wennen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Optie is misschien langs de weg / op een grasveldje laten grazen?

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:45

Zo zonder aan gras te wennen 24 uur erop is niet mijn ideale manier, ik laat ze eerst wennen, liefst op een sober stuk. Wat je wel zou kunnen doen is bijvoorbeeld zelf gras snijden en m per dag een emmer geven en dat een beetje opvoeren, zo kun je m toch laten wennen! Let wel, gesneden gras mag je niet bewaren dat moet je vers geven!

Die andere discussie meng ik me niet in, ieder doet wat ie denkt dat goed is voor zijn of haar paard en daarin verschillen de meningen dus enorm!

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:48

[quote="jjs"]Alexandra, zou jij gelukkig zijn als je 23 uur per dag opgesloten werd in een hokje zo groot als je wc? Even er uit mocht om je training te doen en dan weer naar binnen? Soms een kwartiertje los naar buiten? Ik vind dat wel zielig.

Een mens is een sociaal wezen, een paard is een kuddedier, alleen al om die reden KAN hij toch niet gelukkig zijn met zo'n leven?

[quote]

Sommige mensen , hebben nou eenmaal niet alle luxe!