Help, wat moet ik doen?!(hoefprobleem)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Help, wat moet ik doen?!(hoefprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:27

Mijn 18-jarige ruin heeft altijd 4 ijzers gehad, tot op vorige week.

Ik heb hem nu anderhalf jaar en hij heeft dus al die tijd 4 ijzers gehad. Ik zie altijd heel veel paarden met alleen voor 2 ijzers en vroeg me af of dat bij Flash ook kon. Ik vind ijzers eigenlijk al onnodig dus 4 al helemaal. Nu met dat droge weer leek het mij wel goed om eens 2 ijzers te proberen, alleen voor.

De smid zei wel: De hoeven kunnen gaan scheuren.
Nouja, maar wel gedaan. Flash liep prima zo! Op de weg en in de bak. Ik blij!

Ik heb gisteren een buitenrit gedaan (anderhalve week na het ijzers eraf), maar hij liep niet meer zo goed. Zoveel mogelijk op het gras weer terug naar huis. Dat ging verder vrij goed.

Maar net in de bak ging het helemaal niet goed Stap ging nog wel goed, vrij stijf, maar de draf was heel erg stijf.

Wat moet ik doen?!

Er weer ijzers onder laten zetten? Gewoon afwachten tot ze hard worden? Of met een speciaal hoefverhardingssmeerseltje?

Tieme

Re: Help, wat moet ik doen?!(hoefprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:05

ik zou het nog even aankijken. hij heeft natuurlijk al die tijd op ijzers gestaan en moet gewoon wennen. die hoeven moeten weer uitharden en dan kan het best nog even duren voordat hij niet meer gevoelig loopt. en misschien komt het wel helemaal niet door de ijzers maar heeft hij zich verstapt of.

eertjuh22

Re: Help, wat moet ik doen?!(hoefprobleem)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:15

Nies_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:16

Misschien voor de zekerheid de hoefsmit bellen, om advies?

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 20:18

ik heb hem net een mail gestuurd, maar die gaat natuurlijk zeggen dat er speciaal beslag onder moet twv 80 euro ofzo..

De rest bedankt! Misschien dat van Pavo wel wat... maarja, minimaal 4 maanden!! loop hij dat 4 maanden slecht??

eertjuh22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:40

misschien dat het in die 4 maanden beter word, en dat het paard in die 4 maanden er steeds minder last van gaat krijgen en daarna helemaal geen last meer van heeft..

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:43

Lijkt mij dat zijn hoeven idd weer moeten harden, als ze zolang beslagen zijn geweest.

Dat kan je idd wat stimuleren met biotine of MSM, en keratex hoofhardner gebruiken.

Maar zou eerst uitsluiten of er niet iets anders aan de hand is 9verstappen, whatever)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:45

Ik zou geen biotine bijvoeren.

Het is wel zo dat een tekort aan biotine slechte hoeven geeft, maar er zijn maar heeel weinig paarden die een biotine tekort hebben, en als je het geeft terwijl ze wel een goed biotine level hebben, vergiftig je ze en worden de hoeven weer alleen maar sneller.....

Met andere woorden, niet doen.

Smystique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:07

Citaat:
en als je het geeft terwijl ze wel een goed biotine level hebben, vergiftig je ze

welnee, het teveel aan biotine wordt door het lichaam gewoon afgevoerd als afvalstof. je moet wel emmers per dag voeren wil je het giftig laten zijn

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 08:05

Smystique schreef:
Citaat:
en als je het geeft terwijl ze wel een goed biotine level hebben, vergiftig je ze

welnee, het teveel aan biotine wordt door het lichaam gewoon afgevoerd als afvalstof. je moet wel emmers per dag voeren wil je het giftig laten zijn

Ik bedoelde denk ik een andere soort 'giftig'. Om het aftevoeren moeten processen opgang worden gezet die goede stoffen enn energie van het paard vragen, en maken je paard dus absoluut niet beter. Ook is gebleken dat een overdosis bijna hetzelfde effect heeft op de hoeven als een gebrek.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:41

Naja, na anderhalve week zijn de hoeven niet meteen 'hersteld' en hard genoeg, dat duurt wel even en vergt dus goed opbouwen op het harde.
Biotine is ten eerste duur en het duurt maandenlang voordat je effect ziet. En verder sluit ik me aan bij wat Toydoll zegt.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:23

Miirthe schreef:
Naja, na anderhalve week zijn de hoeven niet meteen 'hersteld' en hard genoeg, dat duurt wel even en vergt dus goed opbouwen op het harde.
Biotine is ten eerste duur en het duurt maandenlang voordat je effect ziet. En verder sluit ik me aan bij wat Toydoll zegt.

Precies. Vergelijk het met jezelf. Als jij na de winter (sokken en schoenen aan) voor het eerst op blote voeten op een grintpaadje loopt, loop je ook op eieren. Aan het eind van de zomer, als je wat eelt heb gekweekt loop je er zonder problemen over...

Trek er tijd voor uit. In het begin zo veel mogelijk in de berm, en zo min mogelijk op het verharde. En na verloop van tijd ga je steeds meer op straat. Aanvankelijk in stap, als dat zonder problemen gaat ook stukjes draf.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 11:07

oke!
ik heb mijn besluit gemaakt: ijzers blijven eraf!

eertjuh22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:04

succes met je paardje

Jenny_Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:09

ik zau de ijksers de wer laten onderzeten omdat als je paard niet goed kan lopen him dan ook geen plezier me doet *o/*

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 19:25

Nee, niet dus..

Trouwens? Ben jij Duits? (of ben ik nu heeeel blond )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:11

Met dit droge weer is het goed om de hoeven elke dag goed nat te maken, je paard in de modder zetten, een tijdje de hoeven afspuiten of de voeten in een emmer water (net wat je makkelijk vind)

Verder is het gewoon een kwestie van geduld hebben en het lopen op de harde weg langzaam opbouwen