Ontwormen: laat jij de mest analyseren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Ontwormen: laat jij de mest analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 19:16

Op de achterhoekse paardendagen kreeg ik een foldertje in handen van een bedrijf wat paardenmest analyseert en op basis daarvan een ontwormadvies geeft.

Wie werkt hiermee en hoe bevalt het?

Het foldertje was van www.wormbestrijding.nl

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:19

bijna iedere dierenkliniek (die ook paarden behandeld natuurlijk) doet dat.
ik vraag me af hoe duur het is, maar het beste is om af te wisselen met je wormenkuren, en het land schoon te houden, en de andere paarden ook te ontwormen.
en af te wisselen met de werkstoffen in wormenkuren.

ik denk dat het vrijwel geldklopperij is, je moet het namenlijk blijven controleren (ik gok 2x per jaar).
en de wormenkuren zijn zo gemaakt dat het niet al te schadenlijk is voor paarden hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:42

Ik doe het eigenlijk nooit..
Ontworm netjes volgens schema met afwisseling van werkzame stoffen.
Als ik zoiets zou doen, zou het meer uit 'nieuwsgierigheid' zijn of het ontwormen wel goed zit, maar echt twijfelen doe ik daar niet over..

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:18

BIj ons op de praktijk zijn de kosten van eenvoudig wormeitjes onderzoek ca 10 euro. Dat is dat wel voor kleine huisdieren (honden/katten), maar ik vermoed dat de kosten voor een paard niet veel hoger zullen liggen.
Ik doe het bij mijn paard nooit. Ik ontworm haar netjes, en dat moet voldoende zijn. Zou mijn paard klachten vertonen (vermageren ondanks goed eten, slecht in vacht zitten) dan zou ik voor de zekerheid een test kunnen doen, maar als eerste zou ik dan gewoon een extra kuur geven.

Pellie

Re: Ontwormen: laat jij de mest analyseren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:13

ik heb het voor een poos terug ook gedaan. kost 12.50 en scheelt voor gam een paar maanden ontwormen want het was niet nodig. het gehalte wormeieren (5 of 6 soorten) was te laag.

dus in gam zijn belang ga ik dit wel vaker doen. beter daar geld aan geven dan hem onnodig volstoppen met chemicaliën

dus waarom zou je ontwormen terwijl het niet nodig is?

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:46

die dierenarts vertelde pas dat ondanks dat je je paard goed ontwormd, er toch wormen kunnen zijn en last kunnen geven. Die verhalen heb ik hier ook al meer gelezen.

Soms heb je gewoon pech, ondanks al je wormkuren die je op tijd geeft, dus dan is zo'n onderzoekje misschien toch handig, zodat je het zeker weet

Mijn eigen paard had pas koliek (darmen lagen bijna stil) en waarschijnlijk ook veroorzaakt door een wormpje (dat hoeven er maar 1 of 2 te zijn zei de dierenarts en dat kan een attack in de darmen geven). Ik ontworm altijd op tijd en was dus best geschrokken van dit bericht. Nu moet ik 2x achter elkaar ontwormen en dan in juli de mest laten onderzoeken, om zeker te weten dat het goed is.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:20

Wij laten het wel analyseren maar hebben geen op en aanmerkingen gekregen om het ontwormingsschema te veranderen. De reden dat ik dit laat doen is nalv koliek aanvallen vorig najaar. We dachten eerst dat het wellicht door (bloed-)wormen zou komen en sindsdien laat ik geregeld een mestmonster nemen. Kost me verder niets en als er wat is dan ben je er gelijk bij.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:05

Heb daar pas een artikel over gelezen. Mij sprak het wel aan vanwege het feit dat je misschien wat minder vaak een ontworminsmiddel hoeft te geven.

Het lastige is alleen dat mijn paard nu met 6 en dadelijk met 9 andere paarden op de wei staat van allemaal verschillende eigenaren. Stel dat bij mijn paard op het moment van zo'n onderzoek het wormeitjes gehalte laag is en ik ontworm dan niet omdat dat niet hoeft, maar een van die andere paarden heeft misschien een worminfectie. Dan is die van mij zo ziek.

Ik weet ook niet of ik iedereen zo ver zou krijgen om ook zo'n onderzoek te doen.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 05:50

als je elke keer optijd ontwormd wsundayl mag dat geen probleem zijn...het wordt pas een probleem als je telaat of niet ontwormd.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:03

RUBYWHITE, ja daarom let ik er zelf ook altijd heel erg op.

Heb het ooit meegemaakt met een shetje van me en die van een vriendin. Die zware ontwormingsmiddelen waren er toen nog niet echt en wij wisten niet beter dan ddat de gewone ook goed waren zolang er maar ivermectine inzat.
Van de ene op de andere dag waren ze ineens doodziek. Het zat er natuurlijk al langer maar in een keer kregen ze er echt zo'n last van

Maandag renden ze nog vrolijk rond en dinsdag lagen ze doodziek op stal.

Ik denk dat zo'n analyse alleen maar nut heeft als je het van alle paarden laat controleren met wie ze samen staan.

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:10

Ik laat de mest van mijn paarden onderzoeken omdat ik liever geld uitgeef voor een onderzoek dan voor een, op dat moment, nutteloze wormenkuur wanneer er geen wormen te bestrijden zijn. Al met al is dat wormenspul echt niet zo onschadelijk...... de wormen gaan er dood van en sommige hondensoorten ook. Bij het laatste onderzoek moest mijn Shet wél en mijn Haf níet ontwormd worden. De manier van doen bij Veterinair Parasitologisch Laboratorium 'Het Woud' is mij érg goed bevallen, keurige verpakking en heel vlotte service!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:25

Ik laat het zowel onderzoeken als dat ik ontworm, ik loop liever geheel geen risico. Daarbij beweid ik de paarden ieder op een eigen stuk (dus eigen paarden gescheiden van pension- en opfok paarden). En ze komen ook niet bij elkaar op de wei.

Heb 1x mijn jonge merrie vol wormen gehad terwijl zij met een andere merrie samen liep waarvan de eigenaar te lax was om zijn dier te ontwormen...had ik haar niet door ontwormd dan was ze er vast zieker van geweest omdat de monsters later pas genomen werden...

Niels71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:06

Miirthe schreef:
Ontworm netjes volgens schema met afwisseling van werkzame stoffen.

Nooit wisselen van werkzame stof tijdens het weideseizoen! Veel mensen denken dat dit verstandig is, maar dit is niet zo. De wormen die dan toch overblijven, 100% uitroeien is nooit mogelijk, kunnen resistentie ontwikkelen tegen meerdere werkzame stoffen. Dan ben je verder van huis. Overigens, bij ivermectine is in alle jaren nog geen resistentie aangetoond. Een middel als Eqvalan Duo heeft ook praziquantel tegen de lintwormen. Dan speel je helemaal op safe.

Rosita schreef:
Al met al is dat wormenspul echt niet zo onschadelijk...... de wormen gaan er dood van en sommige hondensoorten ook.

Onzin. Het spijsverteringskanaal van een hond werkt totaal anders dan het spijsverteringskanaal van een paard. Herbivoor vs. carnivoor. Die twee kan je niet zomaar vergelijken. Een hond kan ook niet tegen chocolade, is het daarom ook giftig voor mensen? Als het echt schadelijk zou zijn, dan zou het niet verkocht mogen worden. De wetten zijn heel erg scherp daarin.