Vilt in bak, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vilt in bak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 13:10

Hallo,

wij hebben een bak en die stuift echt heel erg als het maar even niet regent.
Nu kennen we iemand die heeft 6maanden vilt en die vind het goed, ze hoeft er nooit wat aan te doen enzovoort.

Mij lijkt vilt ook wel wat, ben iig van dat stuifgedoe af.

Maar moet je vilt vervangen, zo ja om de hoeveel jaar?
En hoe duur is vilt?
En is er onderhoud aan nodig?

gr [***]

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:30

*schop*

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:40

Ik beveel het je zéker aan! Wij hebben het ook en nooit ergens last van. Ja behalve 's winters als het heeft geregent en direct daarna gaat vriezen is de bak een beetje hard, maar verder: SUPER

Echt onderhoud heb je er niet aan; dat van ons ligt er al 7 jaar. Afentoe een handje erbij, waar ze veel stilstaan of rollen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:41

En moet je het ook vervangen? want ik hoorde van iemand dat ze 2000 euro betaalt had ervoor incl erin laten mieteren en omdat elk jaar te vervangen.

pilou

Re: Vilt in bak, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:28

wij hebben het helaas ook, maar het afvoeren is niet te betalen (bij ons in de gemeente zien ze het als chemisch afval.) Voor het geld van het afvoeren kan je met gemak 2 Agterberg bakken aan laten leggen.
Dat is wel iets om rekenng mee te houden. Onze bodem is heel onstabiel, ondanks de snippers en stoft ook. Wij hebben niet zo'n dikke laag en omdat afvoeren. Het zand gaat niet eeuwig mee, dus ooit kom je voor deze kosten (of snel verhuizen )

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:43

Geweldig spul. Op mijn vorige stal hadden ze dat ook in de bak liggen. Hoe hard het ook regent of vriest, de bak is altijd perfect te rijden.
Belangrijk is de verhouding van zand en vilt, ook is het handig om rond je bak een opstaande rand te hebben van 20 cm minimaal om te voorkomen dat alles er naast ligt.
Ja qua onderhoud, die bak daar ligt er al zeker meer dan 10 jaar en wordt eigenlijk niet onderhouden. Gewoon de bak om de zoveel tijd slepen of aanharken. En om de zoveel jaar eventueel wat vilt erbij. Nou is het wel dat wij in die bak niet deden losgooien of longeren.
Zowieso welke bak je ook hebt als je erin longeert of losgooit gaan ze altijd sneller achteruit.

Afvoeren van zo'n bak is inderdaad heel duur, maar ja mocht je dat na zoveel jaar laten doen dan wegen de baten naar mijn idee niet op tegen de kosten.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:53

vilt, bedoel je zoals tapijtsnippers?
ik heb zelf als verzorger de ervaring ermee gehad dat de stukken tapijt (of vilt) wel lastig vast kunnen zitten in/achter het hoefijzer.
weet dat het je vraag niet was maar noem het wel even.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 22:00

Gewoon, het vilt wat mensen hebben, wat zij handig vinden.

Nee we hebben een weiland voor het rondlopen maar in de nacht staan er wel 3 paarden in de bak.

Hoefijzers hebben onze paarden niet maar toch bedankt voor de tip.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:45

Juist omdat het afvoeren van die viltsnippers een vermogen kost, hebben wij toch maar gekozen voor (fijne) houtchips, de Megatop. We hebben nu een superbak, hoeven niet te sproeien en hij is heel licht berijdbaar.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:17

en is houtchips duur en helpt dat ook tegen stuiven?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:22

Wij sproeien nooit en ik vind onze bak zeker niet stoffig. De bak is heel goed gedraineerd en superdroog. Die chips zijn niet echt goedkoop, maar dat is vilt of iets anders ook niet. We betaalden voor 84 m3 (kuub) 1300 euro inclusief de b.t.w. 84 m3 is genoeg voor een bak van 20x40m. Voordeel is dat als we ooit het zand willen vernieuwen geen kosten hebben voor de afvoer ervan.