Vettige manen van de regen, wassen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Vettige manen van de regen, wassen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 20:24

Mijn Andalusier heeft prachtig mooie lange manen, maar nu hij dag en nacht op de wei staat, gaan ze hard achteruit.
Ze gaan klitten en worden erg vettig bij de aanzet, komt waarschijnlijk ook van de vele buien .........
Ik wil ze eigenlijk niet zo vaak borstelen/kammen, daar worden ze niet mooier van, dan houd ik op den duur niets over en wil ze wel graag zo lang houden.
Wie weet een oplossing, ik gebruik al anti-klit, dat werkt wel even, maar bij de aanzet blijft het wat schilferig/vettig, en hij is ook nog es niet zo gek op de tuinslang, maar wassen o.i.d zou ik misschien kunnen proberen, is er speciale staart en manen shampoo??

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:18

Ik geloof wel dat die er is, maar ik zou niet te vaak wassen, aangezien hij dag en nachts buiten staat, moet hij met slecht weer wel wat hebben om zich te kunnen beschermen. En ik denk dat wassen maar even helpt, dus mss kun je alleen wassen voor een wedstrijd oid?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:45

Op zich is die vetlaag wel belangrijk voor bescherming, maar met klitten en dergelijke begin je ook niet veel. Wat je kan doen is je paard op land zetten met hengstenvlecht, zo doe ik het meestal ook. Voor de manen/staart worden vaak producten van Cowboy's Magic aangeraden (zie bijv. www.jordenshippo.nl ) , heb het zelf nog niet gebruikt maar het schijnt echt super spul te zijn!
En welke antiklit gebruik je? De ene houdt de manen langer water/vuil afstotend dan de andere. O.a. D-Tangler van NAF kwam goed uit de testen. (www.paardendrogist.nl) , ik gebruik zelf die van Leovet met zijde-proteinen, ben ik erg over te spreken! Verder moet je de manen zo min mogelijk kammen; veel antiklit en uitpluizen is het beste.
Succes !

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:04

Ik ben zelf niet zo te spreken over de NAF antiklit, ik had het ook besteld omdat het als beste getest was door de Paardendrogist, maar ik ben meer te spreken over de anti klit met zijde-extracten...

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 16:42

als je vaak gaat wassen dan wend de vacht er ook helemaal aan.. dus ik denk dat 1 keer per maand (max.) wel genoeg is.. ik zou het nog even zo laten.. de manen moeten er vast nog aan wennen