Vlakker voor mulle zandbodem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Vlakker voor mulle zandbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 21:01

Ik heb hier aan huis een bak(je) van wit zand. Het is van dat duinzand, wat ideaal is met veel nattigheid (trekt meteen weg), maar niet zo ideaal als het heel droog weer is. Dan wordt het zand vreselijk zwaar. We willen daarom een sproei-installatie aan gaan leggen, maar dat gaat natuurlijk alleen een mooi resultaat geven als je ook regelmatig vlakt. Nou zie ik zoveel verschillende types vlakker, maar wat wij dus zoeken is iets dat egaliseert en "aanstampt". Heeft iemand enig idee? Of ervaringen (pos dan wel neg)?

Jol1

Re: Vlakker voor mulle zandbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:50

Wij slepen de bak eerst met een weidesleep en daarna rollen we hem met een landrol. Die landrol hebben we nog extra verzwaard en die drukt het zand stevig aan. Met een gewone sleep voor een bak (zo'n ding met pennen en een aandrukgeval) krijg je de bak waarschijnlijk niet stevig genoeg aangedrukt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:52

Zoiets zoeken wij voor onze vereniging ook...... ik lift dus even mee in je topic!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 22:58

Wij slepen de bak met een grondbak, we zetten de grondbak iets achterover zodat de rand de bak vlakt. Eventueel de hef onder het slepen iets hoger of lager zetten.
's Nachts wordt de bak gesproeid door twee simpele sproeiers midden in de bak die aangesloten zijn op een grondwaterput.

Een tijdschakelaar van een paar euro er tussen en het werkt perfect.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:50

nat houden is het enige dat werkt, evt sproeiers plaatsen die je aansluit op een grondwaterbron.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 12:56

De sproeiers worden binnenkort geinstalleerd, ook vanuit een grondwaterpomp. Dat moet al veel verbetering geven, denk ik .

tienus63 schreef:
Wij slepen de bak met een grondbak, we zetten de grondbak iets achterover zodat de rand de bak vlakt. Eventueel de hef onder het slepen iets hoger of lager zetten.

Wacht effe hoor ... ben niet zo thuis in die terminologie
Wat is een grondbak ? En een hef ?
Klinkt groot ... daar heb je vast een goede tractor voor nodig.

selinepien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:31

wij slepen onze buitenbak (zand) ook met een weidesleep en tractor maar met het goede weer van de afgelopen dagen gaat het natuurlijk behoorlijk stoffen!
Mijn mening is ook dat sproeien het beste resultaat heeft. wij sproeien met dit weer dagen achter elkaar. Wel altijd eerst slepen en dan pas sproeien.

succes!!