Vragen vragen en nog is vragen :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiger

Vragen vragen en nog is vragen :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:25

ik heb een aantal vragen ik hoop dat jullie kunnen helpen

1. Mijn merrie heeft nu net een veulen (4maanden) ik wil graag een sprongetje maken, dat gaat nu niet want het veulen loopt erbij. het veulen gaat er over ca 1 week af, waarneer kan ik beginnen met een sprongetje zetten ??

2. mijn hengst van 4 maanden steigert, kan ik dat in mijn voordeel gebruiken, ik wil hem leren op commando te steigeren maar soms word dit nog wel gevaarlijk, hij knabbelt ook aan van alles is dat nog de jeugdigheid of weet hij al heel goed waar hij mee bezig is??

3. weet iemand waar je mexicaans tuig kunt kopen ??

4. weet iemand wat de beste manier om een paard te leren steigeren op commando ??

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:32

1. spenen op4 maanden is te jong, 6 is het minimum.
2. Een paard leren steigeren kan pas als deze 1. volgroeid is, omdat steigeren veel van het lichaam vraagt. 2. het dier gehoorzaam is.
Jouw veulen is absoluut niet gehoorzaam en dit aanleren geeft nu alleen ellende en ongelukken.
3. geen idee.

4. Steigeren op commando is een van de laatste vrijheidsdressuuroefeningen in een hele reeks. Je blindstaren op een indrukwekkende oefening waar je paard nog lang niet aan toe is heeft geen zin.

Kiger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 20:36

heel erg bedankt !!
over het spenen , 4 maanden is t minimum , 100 dagen
6 maanden is te veel. de merrie wordt dan leegezogen, hebben wij gehad met onze jaarling die longontsteking had opgelopen...

maar tog hartstikke bedankt!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Vragen vragen en nog is vragen :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 06:41

1. Spenen kan op 3 maanden al, echter later heeft de voorkeur. Vraag me af wat longontsteking met leegtrekken van de merrie te maken heeft? Springen pas doen als je merrie weer wat conditie en spieropbouw heeft.

2. Niet leren steigeren, hier komen alleen maar ongelukken van! Heel consequent met hem zijn, ook knabbelen is ongewenst gedrag.

3. Mexicaans tuig? Geen flauw idee wat je ermee bedoelt? Misschien bij een westernzaak???

4. Niet aan beginnen.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 08:48

spenen met 4 maanden kan wel maar is eigenlijk te vroeg, beter is het veulen er wat langer bij te laten. misschien kun je de merrie onbeperkt kuil of hooi bijvoeren en merrie brok/meusli(dit natuurlijk niet onbeperkt)

een veulen wat steigert moet je opvoeden, anders is hij jou straks de baas.

mexicaanstuig??

steigeren op commando kun je leren als je paard wat ouder is,maar er gaat heel wat grondwerk aan vooraf, paard moet dan echt goed opgevoed zijn anders gaat het tegen je werken.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:15

Kiger schreef:

1. Mijn merrie heeft nu net een veulen (4maanden) ik wil graag een sprongetje maken, dat gaat nu niet want het veulen loopt erbij. het veulen gaat er over ca 1 week af, waarneer kan ik beginnen met een sprongetje zetten ??

Heb je het veulen er al wel eens afgehaalt? Wij doen dat vanaf dat ze een week oud zijn al, elke dag er een half uurtje afhalen, scheelt heel veel als ze helemaal afgespeent worden en zo kun je het rijden alvast opbouwen .. Als je wilt springen zorg er dan eerst voor dat de moeder weer op conditie is en dat ze niet teveel meer aan haar veulen denkt, zorg dat het veulen er dus al een tijd af is voor je er weer mee begint

2. mijn hengst van 4 maanden steigert, kan ik dat in mijn voordeel gebruiken, ik wil hem leren op commando te steigeren maar soms word dit nog wel gevaarlijk, hij knabbelt ook aan van alles is dat nog de jeugdigheid of weet hij al heel goed waar hij mee bezig is??
Steigeren op zon jonge leeftijd is typisch het gedrag van hengstjes.. Dit kun je niet in je voordeel gebruiken .. Je paard wil spelen en als jij dit goedkeurt gaat hij het later alleen maar tegen je gebruiken .. Happen, slaan, steigeren allemaal zo snel mogelijk afleren .. En met vd pas beginnen als je paard een jaar of 3 is .. Vooral de moeilijke oefeningen vergen veel kracht, wat een paard van 4 maanden nog niet heeft ..

3. weet iemand waar je mexicaans tuig kunt kopen ??
Bedoel je daarmee een mexicaanse neusriem? Waarvoor wil je die gebuiken? Mexicaanse neusriemen zijn er niet voor de sier, ze werken veel sterker in dan gewone neusriemen, als je hem voor de sier wilt gebruiken ben je verkeerd bezig ..

4. weet iemand wat de beste manier om een paard te leren steigeren op commando ??
Eerst maar eens beginnen met de basis van VD, kijk eens rond op forums van VD .. Zorg eerst voor een goede basis voordat je met de moeilijkste oefening begint .. Je zult zien dat de basis je al genoeg moeite en geduld kost ..

Hoop dat je wat hebt aan de antwoorden ..
Laatst bijgewerkt door Spoec op 16-06-06 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:17

ik vind dit echt maar rare vragen...
meen je ze serieus?

vikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 09:22

Kiger schreef:
heel erg bedankt !!
6 maanden is te veel. de merrie wordt dan leegezogen, hebben wij gehad met onze jaarling die longontsteking had opgelopen...

maar tog hartstikke bedankt!

Dit vind ik werkelijk absolute onzin... als je het tenminste in het algemeen bedoelt... Mijn merrie kon het prima hebben om haar veulen tot hij ruim 6 maanden was aan de voet te laten lopen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:25

In de natuur spenen merries hun veulen pas met 10 maanden, als het volgende veulen er bijna is. Vier maanden vind ik eerlijk gezegd ook veel te vroeg, het is theoretisch wel mogelijk, maar volgens mij levert het onnodige problemen voor het veulen. Als hij teveel van de moeder vergt, zul je haar meer moeten bijvoeren en misschien minder moeten rijden. Met vijf à zes maanden is al een stuk beter.

Steigeren zou ik hem in deze fase vooral afleren, heel gevaarlijk gedrag. Steigeren op commando is ook niet voor elk paard een optie, het mag dan namelijk alleen en uitsluitend op commando en ze moeten er ook niet verkeerde (dominantie) ideeen over hebben.

Kiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 15:51

hartsikke bedankt voor de uitleg!!
over mexicaans tuig, dat is dat hele hele hele mooie western tuig, die je ook soms in de films van zorro ziet. omdat ik van buitenritten houd lijkt mij dat echt heel lekker rijden.

mijn merrie wordt op dit moment leeggetrokken, beweging heeft ze nodig anders word ze sjaggie. ik rij ong. 2x licht in de week. Ik voer haar muslie bij en ze krijgt genoeg biks en voldoende hooi, ook gaat ze s'avonds de wei in en s'ochtends er weer uit. weet iemand iets om haar beter op gewicht te krijgen?? ik weet niet of jullie er wat aan hebben maar het zijn allebij friesjes

gr, mij

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:07

Wat voor biks krijgt je merrie? Als dat gewone onderhoudsbrok is, vind ik het niet zo raar dat ze terugvalt. Een zogende merrie heeft iets andere voedingsbehoefte, daarom vooral merriebrok voeren.

Het tuig wat jij bedoelt is gewoon opgesmukt westernspul, dus ga maar gewoon bij westernshops kijken. Overigens zal het met een fries lastig zijn om een passend zadel te vinden, je krijgt problemen met de lengte van het zadel en de oprichting van de hals. En met die opsmuk buitenrijden is helemaal niet handig, want je blijft aan het poetsen om de boel glimmend te krijgen.

Kiger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 16:42

thnx
ik voer merriebrok en het veulen krijgt veulenbrok

gr, mij

Liselot11

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:16

Kiger schreef:
heel erg bedankt !!

Wat een onzin. Onze buurman heeft zijn veulen eens met 3,5 maand bij de moeder weggehaald en deze merrie heeft daarna een pleegveulen aangenomen. Die van 3,5 maand is niets tekort gekomen, het was al een flinke jongen.
En verder lopen de meeste veulens van hem er minimaal 6 maanden bij, meestal zo'n 7 maanden. Als de merrie goed gevoert wordt, wordt er niks leeggezogen :S

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:12

Liselot11 schreef:
Kiger schreef:
heel erg bedankt !!

Wat een onzin. Onze buurman heeft zijn veulen eens met 3,5 maand bij de moeder weggehaald en deze merrie heeft daarna een pleegveulen aangenomen. Die van 3,5 maand is niets tekort gekomen, het was al een flinke jongen.
En verder lopen de meeste veulens van hem er minimaal 6 maanden bij, meestal zo'n 7 maanden. Als de merrie goed gevoert wordt, wordt er niks leeggezogen :S

Fysiek zal het misschien wel kunnen met 3,5 maand, maar zo'n dier mist een hoop geestelijke en sociale ontwikkeling.

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:04

Hallo,
Mijn paard kan stijgeren op commando.
Geloof me,
het was geen makkie haar het aan te leren.
Wat ik doe is :
Zeggen tegen haar ' hup omhoog' en dann iets aan de teugels vragen en aansporen,
en dan zeg ik hup..
en dan gaat ze Lachen
Gr. Eliise

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:32

reactie hierboven.

Erg slecht voorbeeld, je blokkeerd je paard en hij moet wel omhoog. Dit is gean manier van vrijheidsdressuur, dit plaats ik liever onder onkunde

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:44

das gewoon vast zetten , tegenhouden en aansporen, dan kan hij alleen nog maar de lucht in

LadOyyPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:32

Haha, Dat is helemaal niet zo.
Als ik naast haar sta en zeg hup omhoog meisje,
dan gaat zo ook.
Lady doet het vrijwillig en niet omdat ze onder druk staat.
Ik ben geen mishandelaar ofzo?

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:16

Op marktplaats staan soms wel eens can die mexicaanse tuigen te koop, hoofdstel met borsttuig