Hebben wij weer !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalll

Hebben wij weer !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 16:58

We hebben dus naast onze vele dravers ook een kwpn fokmerrie staan van Kigali.
April hebben we haar laten dekken door Indoctro, 17 dagen later laten voelen ... Bam Gust ... heel jammer ...

Goed Merrie weer naar de hengst ... Gister op laten voelen en wat blijkt !!! Is die muts drachtig van een tweeling !

De eitjes zijn beide bevrucht en liggen mooi ver van elkaar. We hebben tot dinsdag om te beslissen of we er 1 weg laten halen of dat we ze beide laten zitten.
Mijn vraag ... Zijn hier voor jullie goede ervaringen etc mee ?

Veronieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:04

bij ons een stukje verder op hebben volgens mij alweer 2 jaar geleden een tweeling gehad en ze doen het beide perfect!!

Soma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:47

Niet doen, meestal zijn beide paarden niet echt sterk, of 1 sterk en 1 zeer zwak (soms niet levensvatbaar). Ik ken een aantal tweelingdrachten uit mijn paardenverleden, zijn allemaal niet super gegaan. Als het al lukt 2 veulens levend op de wereld te krijgen, blijken het vaak beide kneusjes te zijn/blijven, meestal blijven ze te klein. Bovendien is het voor de merrie bijna geen haalbare kaart om ze normaal groot te brengen. Ik zou er dus zeker voor kiezen 1 eitje te laten weghalen.

Succes met je beslissing!

Soma

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:03

Ja daar zaten we ook al inderdaad mee ... mjah we zullen er eens goed over na denken.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:07

Ik hoorde toevallig vanavond een verhaal van een Friese merrie die onverwacht een tweeling dracht bleek te hebben.
Eerste veulentje vannacht in de wei geboren, merrie had de tijd nog niet helemaal. Merrie en veulen hebben het niet overleefd.
Blijkt er vanochtend nog een veulen in de wei te lopen, hadden ze vannacht niet in de gaten.
Hoe het met dat veulen is geen idee.

Ik zou er eentje laten afknijpen.
Wel balen dat ze juist drachtig van een Indoctro-tweeling is. Eindelijk weer een merrie drachtig van hem, krijg je dit gezeur.

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:08

ja we vinden het behoorlijk moeilijk omdat op zich de eitjes wel heel goed en ver van elkaar af liggen ...

Anne_Horsez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:14

Ik zal ze laten zitten....
Afwachten maar...
Dat is de natuur...
Maar toch als je geen groot risico wilt nemen moet je er 1 weghalen...

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:19

Chantalll schreef:
ja we vinden het behoorlijk moeilijk omdat op zich de eitjes wel heel goed en ver van elkaar af liggen ...

Je kúnt een eitje in een andere merrie laten zetten.. Heb je er 2 drachtig voor de (dek)prijs van 1

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:24

ja en daar zaten we dus ook over te denken ... want we willen nobilite *draversmerrie* drachtig hebben van een gewoon rijpaardhengst. Dus is ze gedekt door Chippendale van zoer, maar ze wil maar niet drachtig worden. Maar dat komt ook omdat ze haar veulen dit jaar verloren is * dat is helaas dood getrapt door een andere fokmerrie*

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:33

Ik weet niet hoe het zit met embryo's 'implanteren' gaat dat in principe altijd goed of is dat net zo'n grote kans als dekken zegmaar? In dat geval zou het zonde zijn om het embryo te laten inbrengen bij een merrie die niet drachtig wil worden, dan gooi je een veulen in de maak weg.. Als het slagingspercentage met een transplantatie hoger is is het juist weer een hele mooie kans om die merrie alsnog drachtig te krijgen.. Dilemma

Chantalll

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 18:37

pffff hou op zeg ... we vinden het al moeilijk genoeg :p

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:51

Ach ik dacht ik help ze even

Zou gewoon even met je DA overleggen wat die er van vindt

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:55

Ik zou iig niet de tweeling zo houden. Je hoort vaak dat het niet helemaal goed gaat. Of dat ze klem hebben gelegen en scheve beentjes hebben ofzo.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:33

Doe wat je hart je ingeeft....wat in jou ogen de beste oplossing is...

Succes!!

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 20:25

Shalimar schreef:
Doe wat je hart je ingeeft....wat in jou ogen de beste oplossing is...

Succes!!

Dat wilde ik ook zeggen

Maar om je even op te peppen .. Bij kennissen van ons hebben ze 3 jaar geleden ook een tweeling gekregen .. Zowel moeder als beide dochters hebben het overleefd, zijn alle 3 kerngezond .. De twee dochters lopen nu zelfs samen voor de kar als tweespan

Dus zo kan het ook, maar je hoort idd vaak vervelende ervaringen ..
Doe wat je hart ingeeft ..