Ik lees ook vaak over omweersinslag in t land en dat er best wel dode paardjes dan vallen.
Dus wat zouden jullie doen ,gewoon je paard alleen overdags of ook 24/7 zetten.
En hoe gaan jullie ermee om als t zo erg omweert etc etc.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dus ben nog erg aan het twijfelen maar mischien als ze onweer afgeven toch op stal zetten, maarja het kan ook onverwachts gaan onweren natuurlijk. Ik hou dit topic even in de gaten hoe andere dat doen... ikke schreef:Verdiep je eens in de materie. Angst is een slechte raadgever.
Hoeveel paarden ken je persoonlijk die zijn gestorven door blixeminslag? Hoeveel paarden zijn er FEITELIJK in NL omgekomen door blixeminslag? Hoe groot is dus de kans dat jouw paard dat overkomt?

Tieneke schreef:De bliksem kan ook op de stal inslaan en ervoor zorgen dat die afbrandt.
Tieneke schreef:De bliksem kan ook op de stal inslaan en ervoor zorgen dat die afbrandt.
Tieneke schreef:(uhm, dat was sarcastisch bedoeld, om te zeggen dat jij gelijk hebt, maar ja...)

Valentinow schreef:In de straat waar mijn pony staat op het land is er ook een paardje doodgegaan van een bliksem inslag ...
Het had hoefijzers
Dus als je deze uitdoet is er al veel minder kans :)
Het dragen van ijzers heeft geen enkele invloed op de kans van een inslag. Ook de indirecte gevolgen van een inslag (in vaktermen: inductie) hebben weinig van doen met ijzers.runningkawa schreef:Heb je iegenlijk meer of minder kans op inslag als je redelijk in de buurt woont van hoogspanningsmasten?
Ze trekken bliksem aan lijkt me, door de stroom en hoogte
Maar slaat het daar dan juist altijd op, of ook veel kans dat het er net een paar honderd meter langs slaat?
Verder heeft bliksem zoveel kracht, dat ijzers of niet, niet meer uit kunnen maken lijkt me.

Citaat:Jij hebt dus geen idee hoe bliksem werkt Het dragen van ijzers heeft geen enkele invloed op de kans van een inslag. Ook de indirecte gevolgen van een inslag (in vaktermen: inductie) hebben weinig van doen met ijzers.
Geen reden tot paniek dus voor ijzerdragende paarden.
.