Samen in het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

Samen in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:00

Staan jullie paarden samen in het land of apart en hoe gaat dat met de paarden onderling.

Mirjam

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:22

Samen.
Meestal is t in het begin wat rommelig omdat ze de rangorde moeten bepalen. Daarna wordt t rustig en gaat t prima.
Bij jonge paarden blijft t meestal wat onrustiger doordat de rangorde nog wel eens wil verschuiven.

Samenstelling van mijn "kudde"
- merrie, pony, 14 jaar, leider van de groep
- merrie, jaarling, veulen van eerste merrie
- merrie, fjord, 5 jaar
- ruin, shetje, 8 jaar
- ruin shetje, 9 jaar

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:50

mirtje27,

bij mijn ouders op stal staan 4 groepen van ongeveer 6 paarden bij elkaar op de wei. Gaat allemaal prima. We hebben voor onszelf enigszins uitgezocht welke paarden het best bij elkaar op de wei kunnen vooraf.

Onderling gaat het dus prima. De dames en heren maken de dienst zelf wel uit.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:35

Bij ons staan ze alle drie samen. Een welsh en 2 shetten. Dit gaat perfect, na een week was de rangorde bepaald en wisten ze waar ze aan toe waren. Het kan alleen af en toe eens rommelen als er eten of aandacht is, dat willen ze allemaal natuurlijk

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:59

Bij ons wisseld de samenstelling nogal eens. Het is maar net hoe het uitkomt met de hoeveelheid eten. Nu lopen mijn paard en pony samen met een paard van mijn vader en helaas hebben ze nogal eens mot. Maar het land is groot genoeg om elkaar te ontlopen.

RUBYWHITE

Re: Samen in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:30

Ik houd mijn eigen paarden apart van pension en opfok paarden. De paarden die hier in opfok lopen, lopen samen en dat 24/7. Afhankelijk of de pensionpaarden samen kunnen gaan die naar buiten, apart of deeltijd buitenlopen is bespreekbaar. Verder heb ik 2 van mijn 3 paarden grotendeels op de wei lopen ( van 7 tot 22u) en mijn andere paard loopt maar 2-3u per dag op de wei. Aangezien ze aanleg heeft om snel dik te worden en haar dit hindert in de training. Zij krijgt er binnenkort een maatje bij (zwartbonte pretshet) die haar mag gaan vergezellen...

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:47

wij hebben tot nu toe 3 landjes

1e land, staat een nieuwe pension gast (e-pony die komt waarschijnlijk als hij in pension blijft staan ook in 3e landje)
2e land,staan 2 paarden van staleigenaar (staat gras niet zo hoog en die hoeven ook niet dikker)
3e land staat mijn paard en nog 1 (die mogen telkens als 1e in land met meeste gras doordat die er wel wat kilootjes bij mogen

ze schuiven steeds een landje op dus is er dadelijk weer een land met veel gras gaat groepje 1 (die nu in land 3 staan) daarin. groepje 2 (van land 2) gaat dan in landje 3 staan.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:52

zo`n doorschuif systeem heb ik ook ML alleen dan voor alle groeperingen wel apart...dan is de kans op evt. besmetting het kleinst

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:24

Amo en Amica staan gewoon 24/7 samen op de wei, af en toe met wat schapen.

Myrte_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:40

Mijn pony staat nog met 4 anderen, vroeger stonden ze altijd met zijn 10e
altijd ging het gwoon goed!
maar ze hadden dan ook wel een heel groot land!

Charlie_P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:49

Met zn drieën , een shetlander, fries en een nrps. Alledrie merries.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 19:29

Bij mij op de manege staan alle manegepony's en paarden bij elkaar. Ik geloof verdeeld over 2 weilanden maar weet het niet zeker. Kan best dat het nu wel allemaal bij elkaar staat. De pension paarden gaan apart van de manegedieren. Afhankelijk van of ze bij elkaar kunnen staan ze wel samen.

Op de stal waar ik help staan de paarden die samen kunnen bij elkaar maar wel in groepjes...die groepjes kunnen nog wel es wisselen...het is net hoe het uitkomt...

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 16:53

Samen. Als ze elkaar nog niet kennen dan moeten ze natuurlijk even de rangorde bepalen, maar bij de meeste paarden gaat dat goed. Mijn paard staat trouwens wel het hele jaar door samen met de paarden waar ze nu bij staat, dus daar heb ik nu geen problemen mee
Ik vind dat paarden samen horen te staan..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:16

Sowieso altijd met de andere Fries, soms in de hele kudde (4 NRPS'ers, 1 Fries, 2 Shetlanders), maar ik heb nogal problemen met één van de medenrps'er; Die heeft de gewoonte mij aan te vliegen. En de ander vliegt de andere Fries aan. Aangezien de Friezen sowieso samen staan, staan ze dus ook met z'n tweetjes meestal.

mirtje27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 17:59

BleikjA schreef:
Samen. Als ze elkaar nog niet kennen dan moeten ze natuurlijk even de rangorde bepalen, maar bij de meeste paarden gaat dat goed. Mijn paard staat trouwens wel het hele jaar door samen met de paarden waar ze nu bij staat, dus daar heb ik nu geen problemen mee
Ik vind dat paarden samen horen te staan..

Ja dat vind ik inderdaad ook, maar het moet ook klikken met elkaar.
Heb ze vorig jaar dus samen gedaan en toen ging het niet zo goed. Toen konden ze elkaar nog wel niet zo goed. Heb de jonger nu een dik jaar. En stonden ze niet op zo'n groot land. De ene doet soms nogal eens gemeen tegen mijn oude pony. Ze jaagt haar dan weg. Dat ene gras sprietje wilde zij dan net hebben. Heb nu de kans om ze op een heel groot stuk land te zetten. Het is een net gemaaid stuk. Maar aan de sloot kant staat nog gras. Zullen ze niet erg dik worden op zo'n groot land. Ik denk dat het zo'n 40 meter breed en zo'n 70 meter lang ongeveer lan het moeilijk schatten.
Hoop als ik ze samen doet dan mijn oude pony ook eens wat terug doet als de andere dreigt. Ze laat meestal alles over haar heen komen.

Zal het ook kunnen komen dat mijn oude pony al op leeftijd is vinden ze elkaar dan ook minder leuk.

Mijn andere pony springt wel over de heining heen als ik mijn oude pony weg haal ook al staan er nog andere pony's. Dus ze is toch wel gehecht aan mijn oude pony.

Mirjam

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:05

sommige verzorgpony's van mij staan wel bij elkaar en sommige niet.. het gaat prima hoor (hoewel er wel telkens eentje uit de wei ontsnapt en dus in een andere wei gaat eten, en het draad telkens weer slap hangt, want hij gaat er onder door)

teriema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:09

Mijn paardje staat met ongeveer 20 andere in de wei, merries en ruinen. Ze staan in de winter met zijn allen in de loopstal (met grote paddock) en in de zomer met elkaar op de wei. Ze zijn dus allemaal goed aan elkaar gewend en als er een nieuwe bij komt is het altijd een dagje wat rommelig maar daarna is voor iedereen alles weer duidelijk.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 18:11

mijn pony stond al bijna 7 jar alleen in een weiland sinds har wei omgeploegd i taat ze bij mn hengst met een looppad van 2 meter ertussen en ook op stal (tgenover elkaar) maar ze kunnen elkaar nou egt nei tmeer missen. mn hengst wordt volgende week ook gecastereerd zodt als ze weer naar mn eigen wei gaan ze dan smaen op de wei kunnen zal veel beter voor ze zijn denk k.

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:48

Mijn paard staat samen met 7 andere paarden. Dit gaat goed. Wel zit mijn paard vaak onder de schrammen en wondjes, maar dat komt gewoon door het spelen Ik zou mijn paard niet alleen willen hebben staan.