Hoe ridderzuring uit de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyF

Hoe ridderzuring uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 12:26

We hebben er sinds vorig jaar erg last van.. 2 keer is de loonwerker geweest om alles dood te spuiten maar dit helpt niets..

Kan het ook weggaan door veel te maaien en te bemesten?
Zodat het gras de zuring als het ware verstikt?

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:48

Zorg dat je geen open plekken hebt in de het land zaai dus op tijd bij. Ridderzuring kan je pleksgewijs chemisch bestrijden met Roundup, gewoon met zo'n kleine drukspuit die je bij iedere bouwmarkt kan kopen. Spuit dit met veel druk licht er op zodat het er niet afdrupt, het moet dan wel droog en windstil zijn anders gaat het gras ook dood.

Laten spuiten (met waarschijnlijk MCPA) door de loonwerker heeft met ridderzuring niet zo veel zin als pleksgewijs behandelen met roundup.

Verder groeit zuring vaak op een natte en zure ondergond, draineren en bekalken van je weiland kan helpen. Maar voor kalk strooien ben je nu al te laat moet je heel vroeg in het voorjaar doen voor optimaal rendement.

Succes er mee!

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:34

Je kunt het natuurlijk ook uitsteken voor de bloei, dat scheelt ook al uitzaaien...

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:35

idd spuiten met mcpa! maar let goed op dat de dosering goed is, ik had laatst teveel erin gedaan maar dan werkt het dus niet goed!

tienus63

Re: Hoe ridderzuring uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:18

Een bijkomend probleem met ridderzuring is dat de zaden erg sterk zijn. Als er ridderzuur in het hooi zit, dan verspreid de plant zich weer via de stalmest, ook al is de mestbult een jaar oud voordat hij verspreid wordt over het land. Het zaad is zelfs goed bestand tegen onderploegen.

Boktpony

Re: Hoe ridderzuring uit de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:21

ik knip ze bij de grond af met de snoeischaar en dan smeer ik er round-up op gewoon puur! dan gaan ze tenminste echt dood! doen we trouwens ook bij bramenstruiken en berenklauwen

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:22

Probeer de volgende keer de pen/wortel van de zuring er ook uit te krijgen, scheelt weer een hoop gif.

Sommige onkruiden laten zich ook goed (tijdelijk) bestrijden door er (landbouw/strooi)zout op te strooien als de plant nat is van de dauw en er veel zonneschijn wordt verwacht.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:52

Apart dat spuiten niet werkt! Dat deed het bij ons zeker wel.

Aangezien je aangeeft dat het om erg veel zuring gaat, lijkt het verwijderen(met de schep) me niet handig.

Misschien is het een optie om het hele land om te ploegen en opnieuw in te zaaien?

(heb je overigens al bij andere loonwerkers nagevraagd of zij andere chemicaliën zouden gebruiken? )

LadyF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 07:13

Sjoert schreef:
Apart dat spuiten niet werkt! Dat deed het bij ons zeker wel.

Aangezien je aangeeft dat het om erg veel zuring gaat, lijkt het verwijderen(met de schep) me niet handig.

Hihi, toen ik al de tips las dacht ik inderdaad: Dat lukt me nooit om alles eruit te halen!

Inderdaad misschien handig om loonwerker eens te vragen..
Ze gaan mooi in de krul slaphangen maar ik heb de 2e keer eens een plant bekeken en onder, binnenin de stengel komt dan zo weer een nieuw zurinkje die het gif niet meekrijgt van moeders...

Bedankt voor de tips allemaal!