Pony erg bang voor water

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Pony erg bang voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 06:38

Mijn leasepony is erg bang voor water. Ze durft daarom ook maar amper de wasplaats in.
Ik zelf ben al aan het oefenen door haar met een natte spons een beetje nat te maken en ik probeer regelmatig met haar de wasplaats in te lopen.
Wie heeft nog meer goede tips om haar van haar angst af te helpen?

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 06:46

Er gewoon zo mee verder gaan en er zo vaak mogelijk langs lopen en als hij dat goed doet prijs je hem/haar de hemel in. Als dat eenmaal goed gaat kan je proberen hem de poetplaats op te lopen als ie er met zijn neus in staat prijs je hem weer de hemel in. Zo ga je steets een stapje verder. Veel geduld is er wel voor nodig. En niet prijzen met brokjes maar met worden en klopjes op zijn/haar schouder anders word hij/zijn dik en dennk hij uiteindelijk iedere keer dat kijk brokjes ziet dat hij heel erg braaf is en met rijden is het ook niet echt handig. Dan ga je er ook miet helemaal overheen hangen om je paard een bokjes te geven als ie een oefening goed doet. Dus daarbij is het ook wel handig om hem aan te leren dat woorden net zo leuk zijn als brokjes.

Veel suc6 ermee.

Gr. Gail

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:43

Denk dat je haar ook wel op de wasplaats bst wat voer kan geven. Dus juist daar wat biks of paardensnoepjes voeren in het begin.
Want ze heeft eerder hier negatieve ervaringen gehad...het water. Door juist daar te voeren krijgt ze er een positieve ervaring.
Ga niet gelijk met water in de weer, maar laat haar eerst weer wennen aan die plek.

Afhankelijk van hoe paniekerig ze nog is na een paar dagen, rustig een spons in de buurt houden of een slang die waterspuit. Laat haar goed kijken, ruiken en aanraken.
Met een slang kan je op haar hoef beginnen...om aan het geluid te wennen.
Zorg dat het water op lichaamstempratuur is, ook als je met een spons in de weer gaat.

En net als Gail zegt blijven belonen...maar voedsel kan een heel grote motivator zijn en niet ieder paard wordt er dik van of een grote bedelaar.

En gewoon heeeel vaak doen en heeeeeeeeel geduldig zijn!
Succes alvast!

Kitty84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:49

Het prijzen met brokjes kan best, natuurlijk alleen als hij braaf is.
En natuurlijk moet je geen brokjes geven als je paard duidelijk aan het bedelen is. Dat vraagt erom.

Ook ik zou mijn paard eerst laten wennen aan de spuitplaats, niet klooien met water etc. Gewoon erin staan en belonen.

Daarna met sponsjes etc in de weer. Tegen het paard blijven praten enz.
En dan pas met een slang (en als je dit gaat oppakken zou ik dat even met meerdere mensen tegelijk gaan doen).

Wat je ook zou kunnen doen is kijken of je ergens anders dan in de spuitplaats kan afspuiten.

Ik ken een paar paarden die de spuitplaats helemaal niks vinden, maar het best vinden als ze bijvoorbeeld op een open stuk (veel ruimte) afgespoten worden.

Wat ook nog wel eens verschil wil maken is om in plaats van te 'spuiten' het water over haar huid te laten lopen. Het uiteinde van de slang moet je dan tegen de huid aan houden en de kraan natuurlijk niet te ver open zetten. Dat scheelt al in geluid.

Peelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:06

Ik bedoel ook niet dat je in het begin niet mag beginnen met brokjes. Maar op de lange termijn is het wel handig.

Magica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 20:32

Ik heb het al geprobeerd met brokjes en het werkt op zich wel maar als de brokjes op zijn dan deinst ze weer terug dus tjah....maar goed ik ga gewoon door en hopenlijk gaat het snel wat beter.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:35

Zelf niet bang zijn en gewoon afspuiten

Zo werkt het bij mij het beste, 3 paarden gehad die zogenaamd doodsbang waren voor water en spuitplaats en niet vast konden staan (wat ze met hun eigenaar ook wel waren), met touwhalster spuitplaats op gekregen, uiteraard rijkelijk beloont, zowel met voer als met woorden. Gewoon aan twee kanten vast en nooit gezeur gehad; ze staan nu allen dagelijks op de spuitplaats en worden dagelijks gewassen/afgespoten.

Daarna naast het paard gaan spuiten (eerste keer echt 4 meter verder ofzo, als dat kan), door gegaan als ze wegliepen/hangen en stoppen op het moment dat ze stil staan. Belonen, en dan weer. Vinden ze het dan niet meer eng als er naast ze gespoten worden doe je het wat dichter bij. Net zolang totdat je het paard zijn hoeven nat maakt, dan zal je wel weer een iets heftigere reactie krijgen.

Belangrijk is dat je niet stopt op het moment dat je paard achteruitdeinst, dan moet je júist doorgaan, anders 'beloon' je hem in zijn angst. Als je stopt als hij zelf ook stil staat gaat ie snappen dat als er iets engs is je alleen hoeft stil te staan, en dan gaat het enge weg. Je moet er ook niet vanuit gaan dat ze het eng gaan vinden, doe alsof je neusbloed en maak ze gewoon nat.
Paard is kudde dier, als jij al gespannen bent reageerd het paard zeker weten gestressed.

Niet gaan kalmeren, dan zeg je eigenlijk tegen je paard 'ik weet dat het levensgevaarlijk is, je bent heel zielig', terwijl je met je lichaamstaal moet zeggen, dit is helemaal niet eng, waar maak je je druk om?

Verder als ze ergens niet op/heen willen, touwhalster doet, als je hem correct gebruikt, wonderen.
Je houd net genoeg druk dat het voor het paard onprettig is, en voor elke miniscule beweging voorwaarts houd je meteen de lijn in een grote boog en beloon je het paard (brokjes o.i.d.)
De eerste keer is 1 stap uiteraard genoeg, maar je moet wel elke keer een stapje meer verlangen en niet stoppen als je je zin nog niet hebt gehad. Dan heeft het paard meteen door dat hij wel kan winnen, en dat zou niet mogen. Nooit aan beginnen als je maar 5 min hebt, lukt je toch niet en dan maak je het alleen erger.