Bijen op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idje

Bijen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 10:43

Ieder jaar is het weer raak.
Zodra het warm wordt zijn ze er.
Bijen op stal.
Ze gonzen je gewoon toe wanneer je in de buurt van de stal bent.
Een donkerbruine niet te grote bijensoort die meestal niet hoger vliegt dan een cm of 50.
Ze doen verder niets en de paarden zijn er ook niet bang van en ze raken er ook niet geirriteerd van.
Kennelijk leven ze vrolijk naast elkaar.
Wie heeft dit ook?

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:01

In het plafond van mijn stal zit een nest. Ik heb geen last van ze en mijn paard ook niet. Beter dan die klooootewespen

afwasborstel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:05

Bij ons zit het rond de spuitplaats vol met een soort wespen, wordt er helemaal gek van. Weet eigenlijk niet of ze ook steken maar mijn vriendjes zijn het niet.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 11:16

Ik heb nooit kunnen ontdekken waar die beesten bij ons vandaan komen. Ze hebben in elk geval nog nooit gestoken en de paarden hebben er blijkbaar geen last van.
Maar waarom zitten ze er en alleen als het warm is.
Dat vind ik zo vreemd.
Maar goed er zijn dus meer mensen met 'stalbijen'
En Gulpje, jij weet tenminste waar ze zitten. Worden ze lastig, dan kun je er altijd nog wat aan doen.

debby_pam

Re: Bijen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:57

Heb eigenlijk nooit bijen gezien bij ons. Wel af en toe een verdwaalde wesp . Heb er nooit echt last van gehad.

idje

Re: Bijen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:50

debby_pam schreef:
Heb eigenlijk nooit bijen gezien bij ons. Wel af en toe een verdwaalde wesp . Heb er nooit echt last van gehad.

Gelukkig maar en houden zo Ik wou dat ik wist waar ze bij ons vandaan kwamen.

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:51

Ik !! Zo lang dat gaatje openblijft doen ze niks

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 00:54

Als ze verder niets doen, wat is dan het probleem?

Als je het mij vraagt, gaat het hier om een afgestoten darren-groep. Niks aan de hand dus

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 06:19

Gisteren ben ik me rotgeschrokken. Ik haalde een zeil weg in het schuurtje om de hooibaal die daar onder zat te pakken. Nu voer ik dit hooi al een tijdje niet, maar nu mijn pony hoefbevangen staat mag hij geen kuil. Dus, ik trek het zeil eraf, zie ik allerlei zwarte dingen kroelen. Eerst ingeving spinnen, tweede bijen. Heb heel snel het schuurtje verlaten, aangezien ik allergisch ben. Na een tijdje van een afstandje even gekeken en ze hebben gewoon een nest in die hooibaal gemaakt. Er schijnt een imker te zijn in het dorp waar de paarden staan, dus hopelijk is het nest heel snel weg. Ik blijf voorlopig iig uit die schuur

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:15

Sjoert schreef:
Als ze verder niets doen, wat is dan het probleem?

Als je het mij vraagt, gaat het hier om een afgestoten darren-groep. Niks aan de hand dus

Op zich is het ook geen probleem, behalve dat het me voor de jongens geen feest lijkt om hooi te eten met constant zoemende bijen rond je oren.
Het is meer dat ik me afvroeg of dit bij meer mensen voorkomt en of iemand meer weet over het soort bijen.
Ik weet niet veel over bijen.
Zijn darren kleiner en donkerder dan werksters? Kan een darrengroep jaren overleven als groep of ontstaat er elk jaar een nieuwe groep?
En waar komen die dan vandaan, als er in de verre omtrek geen imkers met volken zijn en waarom zitten ze dan perse bij ons in de stal, jaarin jaaruit .
Kijk, dat houdt me bezig.

Edit: oei, oei de spelfouten toch,
waarom zie ik die toch altijd pas als ik al gepost heb
Laatst bijgewerkt door idje op 15-06-06 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 10:24

Nado, ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent, zeker omdat je allergisch bent.
Wij hadden eens een hommelnest tussen het stro, zonder dat we het wisten.
Een handelaar kwam het stro ophalen en een van zijn knechten pakte er vol in.
Nu zijn hommels niet aggressief, maar dit vonden ze niet leuk.
Die arme man kreeg meer dan 20 steken. (Hij was gelukkig niet allergisch ).
Gelukkig ben jij de dans ontsprongen.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:38

idje schreef:

Opzich is het ook geen probleem, behalve dat het me voor de jongens geen feest lijkt om hooi te eten met constant zoemende bijen rond je oren.

Zijn darren kleiner en donkerder dan werksters? Kan een darrengroep jaren overleven als groep of ontstaat er elk jaar een nieuwe groep?
En waar komen die dan vandaan, als er in de verre omtrek geen imkers met volken zijn en waarom zitten ze dan perse bij ons in de stal, jaarin jaaruit .
Kijk, dat houdt me bezig.

Ik heb even wat gezocht.

Werkster: Afbeelding
Dar: Afbeelding

Volgens mij moet je het ook niet zien als jaren overleven, maar meer als elk jaar opnieuw op komen dagen van een groep verstoten darren.

Hoe kun je 100% zeker weten dat er bij jullie in de omgeving geen bijenvolk zit? Volgens mij kan het namelijk altijd.
Vorig jaar vloog er out of the bleu ineens een heel bijenvolk over ons huis op zoek naar een nieuwe locatie. (apart gezicht overigens!)

Je paarden zijn er al aan gewend geef je aan, dus druk maken hoeft niet. Darren steken ook niet. Dat is weer een voordeel.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 11:18

Sjoert schreef:

Hoe kun je 100% zeker weten dat er bij jullie in de omgeving geen bijenvolk zit? Volgens mij kan het namelijk altijd.
!)

Ik weet alleen zeker dat er bij ons in het poldertje en de poldertjes er omheen geen imkers zitten.
(Dit gebied is niet zo dicht bevolkt )
Een volk kan natuurlijk wel, al is het in een holle boom.
Bedankt in elk geval voor de informatie. Zou best kunnen van die darren, omdat noch de paarden, noch wij, noch de stalkatten ooit gestoken zijn en deze situatie bestaat al gauw een jaar of 10.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:31

idje schreef:

Ik weet alleen zeker dat er bij ons in het poldertje en de poldertjes er omheen geen imkers zitten.

(Dit gebied is niet zo dicht bevolkt )
Een volk kan natuurlijk wel, al is het in een holle boom.
Bedankt in elk geval voor de informatie. Zou best kunnen van die darren, omdat noch de paarden, noch wij, noch de stalkatten ooit gestoken zijn en deze situatie bestaat al gauw een jaar of 10.

Aha, dan kun je er inderdaad wel zeker van zijn.

Was ik nog even vergeten te melden:
In een oude schuur van ons zitten er ook elk jaar weer van die vriendelijke ( ) beestjes. We gokken dat ze van de buren komen (die hebben een paar kasten bij huis)