Shetlander + weidegang + voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Salvadoor

Shetlander + weidegang + voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 10:04

Hoi,

Wie kan mij helpen met het volgende.
Ik wil rgaag een shetlander kopen die de hele dag in de wei staat dag en nacht.
Genoeg gras om te eten.
Hoeveel moet ik hem dan bij voeren met brokken?
Welke zijn hier het beste voor?

Hopelijk kan iemand mij snel een antwoord geven.
Ik besluut vanavond of ik haar koop namelijk.

Groetjes,
Iris

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 11:02

Shetlanders worden snel te dik, en te veel gras kunnen ze hoefbevangen van worden.
Een shetlander kan normaal af met gras en bijv. een liksteen. Afhankelijk van de kwaliteit van het gras en hoeveel werk hij/zij moet doen kan je een handje bijvoeren. Belangrijk is dat het laag in eiwit is. Bijv. Pavo-summerfit (1/2 koek per dag) of een handje pavo-aura. Mijn shet krijgt 1x per dag een handje musli met vitamine, maar die staat alleen op hooi op dit moment.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:10

Mijn verzorgshetjes die staan ook dag en nacht in de vrijwel kale wei.. ze gaan vaak nog een paar uur naar een wei waar wel normaal gras in zit, en als ze daar niet heen gaan, en 's winters bijvoorbeeld dan krijgen ze hooi bijgevoerd. Als ze gewerkt hebben krijgen ze nog een handje brok maar verder ook niet.

En ken ook nog shetjes die een bakje muesli krijgen + hooi (niet zoveel) en overdag in de wei staan en 's nachts op stal

Ze hebben in principe geen brok nodig.

Salvadoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 13:30

Ok bedankt voor de snelle reactie's

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 13:55

mijn shet krijgt 2handjes basisbrok havens, puur omdat ik m biotone, fenelook en zonnebloemolie bij voer voor t verharen... straks krijgt ie ook opkikker erbij omdat ie even een dipje gehad heeft en slecht door zn haar komt!

verder staat hij dag en nacht buiten op een schraal stukje land, voer hem klein plukje hooi bij

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:03

Mijn jaarling shet staat de hele dag in een schrale wei, krijgt hooi naar behoefte, een handje brok voor sobere pony's en 2 keer per week een halve summerfit koek. Hij doet het hier goed op.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:53

Die van mij staan in een kale wei en krijgen alleen maar hooi bij gevoerd.

bliksempie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:01

Bliksem staat altijd op land en met hard werken handje bix en als ze op stenen staan krijgen ze sochtends hooi en savonds hooi smiddag handje bix

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:28

in principe krijgt die van mij naast zijn hooi niets, behalve als hij gewerkt heeft. dan voer ik hem 1/4 schep muesli van havens.