wie heeft paard aan huis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

wie heeft paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 11:41

hallo,

ik wil graag mijn paard aan huis en heel mischien is er een mogelijkheid. maar waar moet ik allemaal rekning meer houden? wnat ik sta nu op een pension stal. maar hoeveel stro/ zaagsel moet je opslaan en hoe lang kan je daar me doen?
en voer?

alvast bendakt!

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:43

ik heb een paard en pony bij huis, ik heb zelf niet zoveel voorraad hier.. ik ga elke week ongeveer nieuwe halen, om dat ik de mest dan ook gelijk na een boer breng die verstrooit het op het land.
Maar als je genoeg ruimte hebt kun je genoeg krul hooi en brok opslaan.. ligt aan jezelf..

JoyRider

Re: wie heeft paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:46

Paard staat niet aan huis, maar we moeten wel alles zelf regelen:
- 2 a 3 balen hooi per week
- 1 baal vlas per week en eens in de zoveel weken een volledig schone stal
- voer doen we geloof ik een halve maand mee
- mestafvoer is belangrijk

Verders... tja, geen idee eigenlijk.

Patoucha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:58

heb 5 paarden thuis staan en er gaat 1: 400 kg baal kuilgras doorheen pw.
2 s'nachts op stal: 2 balen vlas pw
2 krijgen musli: 2 zakken van 25 kg pm

dus wij zijn kwijt:

140 euro kuil
36 euro vlas
12 euro musli

totaal: 188 euro per maand voor 5 paarden!!

en de mest wordt bij ons gehaald door een boer in de buurt!

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:59

Ik heb zelf 1 paard thuis staan En het is heerlijk naar mijn idee Alleen in de winter is het soms even moeilijk.. Ik heb haar op stro staan.. Meestal haal ik op zaterdag 3 balen hooi en 3 balen stro, en zorg altijd dat er 1 zak voer op voorraad is..

Joltsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:07

euhm ik heb eerst mijn pony thuis gehad.
ik heb hem later op pension gedaan (en inmiddels een nieuw paardje en nog steeds op pension)

ik vindt het fijner op een pensionstal.
hier alvast een paar redenen:
1. mijn paard staat niet alleen
2. ik rij niet altijd alleen (als ik problemen heb kan ik dat mooi overleggen)
3. mijn pony kon niet zo goed over droog hooi en had eigenlijk kuil nodig.. dus en met 1 pony moet je dat eens in de 2 dagen halen of zo.
4. had toen geen bak om in te rijden.. kon wel bij mensen in de buurt maar die hadden vaak paarden in de bak staan
5. je moet altijd thuis zijn... ik ga elke dag wel naar mijn paard. maar vroeger toen ik mijn pony thuis had.. dan kreeg ze door de week om 7 uur eten en op zondag wat later ( meestal een uur of 9) en dan voelde ik me altijd schuldig..... een paard heeft wel regelmaat nodig...

verder qua kosten..ik was ongeveer 80 euro per maand kwijt toen mijn pony nog thuis stond.
bij de desbetreffende pensionstal was de stalling 75 euro en had ik binnen en buitenbak.. dan was voor mij de keuze makkelijk. (Ik woon in het noorden van friesland.. ik weet niet waar jij woont.. zal pension wel duurder zijn)

dus ik zou er goed over nadenken.... maar jah het is voor veel mensen wel een droom om een paard aan huis

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:28

Ik zou je paard in ieder geval niet alleen thuis stallen, houdt er in ieder geval nog een pony ofzo bij voor het gezelschap!
Verder:
Heb je de beschikking over een stal of moet je die ook nog bouwen?
Heb je voldoende weide of eventueel een paddock?
Heb je ruimte voor opslag van hooi, stro/vlas, mest, voer, paardespullen etc?
Beschik je over vervoer om hooi, stro, voer etc op te halen...of heb je iemand die dit regelmatig voor je wil doen?
Heb je thuis ruimte of te rijden om moet je dan ergens naar toe? Heb je in de meeste gevallen een trailer nodig om er te komen...
Kun je iemand regelen die in de vakanties op je paard past...?

Zomaar wat puntjes waar je beter van te voren even over na kunt denken voordat je je paard aan huis stalt. Natuurlijk is het veel leuker om je paard thuis te stallen. Ben daar zelf ook druk mee bezig maar het viel mij allemaal een beetje tegen toen ik erachter kwam wat ik allemaal nog moest regelen om dit mogelijk te maken....

Voor de rest hangt het van heel veel dingen af hoeveel je van iets nodig bent. Staat je paard op stal zal er meer stro/vlas oid nodig zijn dan als ie op de weide staat. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor het voer en welk voer je geeft maakt in prijs ook uit.

Zet alles voor jezelf es op een rijtje dan kom je er vast wel achter wat eea je kost, succes!

Charlie_P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:42

Ik heb 2 paarden en een pony thuis staan. Ik heb een wei gepacht naast het huis en we hebben een kleine bak. De mest brengen we iedere week naar een boer in de buurt en ik haal zo 1x in de 2 a 3 weken hooi, brokken en vlas. Hou er wel rekening mee dat je niet altijd zomaar weg kunt gaan (weekendje bijvoorbeeld) . Als de paarden meer opstal staan (winterperiode), moet je regelmatig voeren ed, wat lastig kan zijn als je bijvoorbeeld werkt.
Maar het is wel hardstikke leuk, je bent veel meer met je paarden bezig als wanneer je er maar 1x per dag naartoe gaat om te rijden enzo.(maar dat vind ik!)

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:10

Ik heb ook mijn pony aan huis staan. Heel fijn

Ik gebruik ongeveer:
- 1 baal hooi in de week(in de winter ong.3)
- 1 tot 2 balen stro in de week, ook is dit in de zomer minder, ze staat de hele dag op de wei
- verder voer ik Havens sportbrok, Havens muesli zonder haver, zemelen en lucerne.

Ik vind het sowieso leuker om je beestje aan huis te hebben, je bent er veel mee bezig en zo krijg je ook een sterkere band. Ik heb ook echt het gevoel dat het 'mijn' pony is(Is het ook maarja )

Drea_Fen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:11

hoii..,,
iick heb 3 paarden bij mijn huis staan en heb een 20*40 bak en 2 hectrae weiland.., ze mest wordt gewoom in de grote ijzeren mestbak gedaan van 4*2*1.40d diep dat wordt 1 keer in de 8 weken geleegt.,,
en mijn paarden eten omngeveer per maand aan 20 euro.., p.p
biks.., zemelen.., haver..,, refrom.., appels
en hooi en stro laat iick in partijen bezorgen.., heb een hooizolder..,

voordeel.., het is wel wat goedkoper.., hier in utrecht dan..,
groetjj

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:07

Mijn paarden staan aan huis maar mijn man en ik wonen op een melkveebedrijf dus land en ruimte was geen probleem. Verder kun je vrij makkelijk een schatting maken wat het verbruik is van je paard aan brok, hooi en evt stro of vlas. Zorg dat je genoeg opslag hebt en bestel alles zo vroegtijdig mogelijk. Want als je de winter ingaat en je hebt bijv nog geen hooi of stro voorraad is het al snel duur als je opslagkosten erbij betaald.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 19:34

Als je de mogelijkheid hebt, moet je zeker je paard thuis hebben staan, is echt een droom voor mij geworden
Jamal staat bij ons in de weide, heeft dus dag en nacht weidegang. Hooi en stro betaal ik zo'n 120 euro aan per half jaar, het is van elk 1 enorme baal, weegt schat ik zo'n 500 kilo/baal, we slaan het op in onze garage. De auto staat buiten Verder aan eten betaal ik zo'n 30 euro/maand.

Hou verder ook rekening met:
-je moet zelf inentingen/ontwormingen plannen/onthouden
-hoefsmid laten komen
-zelf in de gaten hebben als je paard iets mankeert, dus toch wel wat kennis hebben
-voor verzorging zorgen moest je op vakantie gaan/onverwachts wegmoeten
-een plek zoeken om te rijden
-stroomdraad zetten

-...

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:49

Het zelf s ochtends voeren, buitenzetten, binnenzetten en s avonds voeren. Zelf onderhoud aan je rijbak en weilanden.
Alles zelf doen.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:51

Die van ons staat ook thuis, nu staat hij 24/7 buiten en breng ik hem 1 keer per dag bix. Anders brengen ze het stro & hooi bij mijn stal (of ik moet het zelf halen van de boerderij) Moet hem zelf verplaatsten ed.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:35

Hoe zit het met de mestwetgeving als je 1 of 2 paarden hebt?

Nog een vraag:
kun je op een stuk weiland wat eigenlijk voor koeien is, gewoon paarden zetten? Dit hoef je toch niet aan te vragen? (misschien domme vraag, maar vroeg het me af... alles moet met vergunningen tegenwoordig, zo vervelend..)

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:18

Wij brengen de mest naar een boer toe, geen regeltjes ofzo verder voor. Hier in de gemeente mag je particulier max. 6 paarden houden.

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:20

Ok, dit verschilt dus per gemeente?
Ga ik daar maar eens informeren....

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:59

Hier mestwetgeving...

Citaat:
Lobby Sectorraad Paarden succesvol! 14/9/2005

Mestwetgeving praktisch voor paardenhouders!

Helemaal buiten de mestwetgeving zijn de paarden niet gebleven, wel zijn alle inhoudelijke voorstellen van de Sectorraad Paarden overgenomen.

Waarom paarden in de mestwetgeving?
Europa heeft gesteld dat Nederland de mestwetgeving aan moest passen, omdat met MINAS de normen niet werden gehaald. Deze nieuwe mestwetgeving gaat gelden voor alle dierlijke mest en voor alle landbouwbedrijven. Het Ministerie van LNV heeft lang vastgehouden aan één systeem zonder uitzonderingen. Na zware druk van de Sectorraad Paarden is de paardensector nu uitgezonderd van diverse verplichtingen. Hierdoor is een praktisch systeem ontstaan. De gevolgen voor de paardenhouders zijn hieronder weergegeven.

Wie valt onder de mestwetgeving?

De hobbymatige houders niet, de paardenbedrijven wel.
De paardenhouder moet zelf aangeven of het hobbymatig is of bedrijfsmatig.
Tot ongeveer 7 paarden of 17 shetlanders is het zo ie zo hobbymatig.
Met meer paarden moet hobbymatig worden aangetoond.

· Landbouwbedrijven vallen onder de meststoffenwet. Elke bedrijfsmatige vorm van het houden van dieren voor gebruiks- of winstdoeleinden wordt gezien als landbouwkundig bedrijf. Dus bedrijfsmatig houden van paarden valt onder de meststoffenwet. Uitgezonderd zijn de hobbymatig gehouden paarden.
De eigenaar van paarden moet zelf beoordelen of de paarden hobbymatig worden gehouden. LNV neemt als uitgangspunt dat als er minder dan 350 kg stikstof in mest wordt geproduceerd (ongeveer 7 paarden of 17 shetlanders) er ook daadwerkelijk sprake is van hobbymatig gehouden paarden. Wordt er meer stikstof geproduceerd, dan moet aangetoond worden dat de paarden niet bedrijfsmatig worden gehouden. Hoe dat moet worden aangetoond is niet voorgeschreven.

· Kleine bedrijven (minder dan 350 kg stikstof produceren en minder dan 3 ha landbouwgrond) vallen wel onder de meststoffenwet, maar zijn vrijgesteld van de meeste administratieve verplichtingen.

· Landbouwbedrijven (bv varkenshouder of akkerbouwer) die ook hobbymatig paarden houden moeten wel de geproduceerde mest van die paarden meetellen, maar hoeven geen administratie te voeren voor de paarden.

· De overige categorieën paardenhouderijen ziet LNV als bedrijfsmatig en vallen onder de meststoffen wet.

Wat betekent de meststoffenwet voor de paardenbedrijven?

Bijhouden aantal paarden, oppervlakte land en aan- en afvoer mest; 2 uur administratie per jaar.
Aanmelden van het bedrijf. Eén keer per jaar het gemiddeld aantal gehouden paarden doorgeven. Oppervlakte percelen doorgeven, bijhouden aangevoerde mest, bijhouden afgevoerde mest en bijhouden eventuele voorraden mest.

· Administratie. De paardenbedrijven moeten voldoen aan de administratieve verplichtingen. Dit betekent aanmelden van het bedrijf, één keer per jaar opgeven van het gemiddeld aantal gehouden paarden (obv maandelijkse telling), opgeven oppervlakte percelen, opgeven voorraden mest (indien van toepassing)).

· Normen per bedrijf. Alle landbouwers, dus ook de paardenbedrijven, krijgen een gebruiksnorm voor stikstof en fosfaat per hectare grasland. De meeste paardenbedrijven gebruiken de stalmest niet op het land en laten het afvoeren. De paarden die worden geweid mesten wel op het grasland en dit wordt bij de aanvoer op het grasland opgeteld. Er wordt dus gekeken wat produceren de paarden, wat wordt afgevoerd, het verschil ligt op het land en de gebruiksnorm bepaald wat nog bij gemest mag worden.

· De productie van mest. De Sectorraad Paarden is nog volop in discussie met onderzoekers over de rantsoenen die worden gehanteerd bij de berekeningen voor de productie van mest. De rantsoenen lijken niet afgestemd op de praktijk. Eind september moet daar duidelijkheid over komen. Een paardenbedrijf hoeft alleen bij te houden hoeveel paarden er worden gehouden in de vier categorieën, dan volgt op basis van de excretienormen de mestproductie per bedrijf.

· De aanvoer van mest. Bijgehouden moet worden hoeveel mest van welke samenstelling er wordt aangevoerd op het grasland. Per jaar mag dat niet boven de - afhankelijk van grondsoort - vastgestelde norm voor stikstof (tussen de 290 en 380 kg per ha waarvan maximaal 170 kg uit dierlijke mest) en 110 kg fosfaat uitkomen. Voor vrijwel alle paardenbedrijven is dat geen enkel probleem.

· De afvoer van paardenmest. Vrijwel alle paardenbedrijven laten de stalmest ophalen. De paardenmest is uitgezonderd van wegen, analyseren en monsteren. Een paardenbedrijf laat één keer wegen en dat gewicht wordt vervolgens bij elke afvoer gebruikt. Indien in de zomer veel paarden worden geweid kan één keer worden gewogen voor het gewicht van afvoer in de zomer. Er wordt forfaitair gesteld dat er 5 kg stikstof en 3 kg fosfaat per ton mest wordt afgevoerd. De paardenmest moet wel vergezeld gaan van een Vervoersdocument (VDM). Mest mag ook afgevoerd worden naar particulieren.

De Werkgroep Mest is ingesteld door de Sectorraad Paarden. De werkgroep, onder voorzittersschap van Jan Bakker (bestuurslid van het KWPN), is inhoudelijk bijgestaan door Fleur Lendering (NLTO), Vincent Hinnen (PAVO), Bart Borghuis (Gibogroep) en Anneke Hallebeek (Voedingsadvies Paard).

Dora88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:01

Thuis hebben we naast onze boerderij met koeien ook nog 2 paarden en een pony.
We hebben geluk met voer enzo, de paarden krijgen hooi, of voer van ronde balen in plastic. Ook krijgen ze nog brokjes enzo. Ze gaan ook in de wei.
Onze pony krijgt i.p.v. brokjes haver, en ze gaat minder lang in de wei.
We hebben het ideaal met onze horses

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:23

Mijn verzorgpaarden staan ook bij de eigenaren aan huis.
Ze hebben een grote schuur, die is eigenlijk in drie delen verdeeld. Eén deel voor de kippen, één deel voor de opslag van het hooi/stro, en één deel voor de spullen, daar staat de kar, zadels, gereedschap etc. Hoeveelheid stro weet ik niet, begin van het seizoen gaat de schuur vol, half stro half hooi, is het op dan halen we wat bij.
Mest gaat in de aanhanger, en als die vol is naar een boer (hoewel die steeds lastiger gaan doen ).
Verder moet je zorgen dat er goed licht is bij de stal (en uitloop als je die hebt), want als je bijvoorbeeld uit je werk komt in de winter en je moet in het donker voeren etc., is niet erg handig. Verder moet je echt alles zelf doen. Voeren, mesten, enten regelen, hoefdsmid regelen, stro/hooi halen, mest zien kwijt te raken, wei uitmesten...best veel werk.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:05

ik heb gam sinds oktober aan huis en heb nu opslag voor een kleine 100 pak hooi. ik haal zelf balen rapsodie op. hoeveel ze verbruiken is afhankelijk van winter en zomer, en of ze veel op het landje staan of meer in de paddock. afgelopen winter aten 2 volwassen paarden 1,2 pak hooi per dag maar konden dan ook non-stop eten. zomerdag eten ze minder, ze hoeven zichzelf niet zo warm te houden natuurlijk.

met de rapsodie doe ik een dikke beginlaag van zo'n 4 baal en dan wekelijks eentje bijvullen, let wel dit is ook weer winterdag geweest, en toen konden ze alleen in de paddock staan. ze stonden met z'n tweetjes in een inloopstal van 5.25 bij 2.75.

momenteel wordt mijn hooi gebracht, maar als je zelf moet halen is het fijn om een iets ruimere auto te hebben waar je wat in kan laden.
de mest doe ik deels in 4 groen afval containertjes, deels op het land en een deel op een mestkar welke ik zelf wegbreng naar boeren in de omgeving. er wordt nog een mestplaatje aangelegd.

maar of je hier iets aan hebt betwijfel ik. waar jij je paard kan houden heeft misschien minder of meer opslagruimte, je paard zal minder voer krijgen of staat meer op stal etc.
het is gewoon doen als het kan en dan maar ervaren wat het beste en gemakkelijkste is.

Joltsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 19:16

sifra01 schreef:
Maar het is wel hardstikke leuk, je bent veel meer met je paarden bezig als wanneer je er maar 1x per dag naartoe gaat om te rijden enzo.(maar dat vind ik!)

hihi, ik heb mijn paardje wel op stalling (2 km fietsen) maar ik ben er soms ook hele dagen hoor....

maar je kan het verschil wel merken.. iemand anders voert je paard.. dus wie hem eten geeft vind ie ook erg leuk.. maar als ik aan kom fietsen met mijn rammelfietsje kijkt hij vaak wel ff op.

laatst had de eigenarese haar enkel stuk. dus reed ik een tijdje op haar paard... maar dat vond die van mij echt niet leuk.. dus ik ben erg blij dat hij weet wie zijn baasje is. wel is hij een allemans vriend hoor.. iedereen mag hem wel snoepjes geven Tong uitsteken Vingers aflikken

anounimous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:14

Nou, vind dit wel een interessant topic!
Wil me paard dat ik sinds november heb ook graag naar huis, dus volg e.e.a ff. Woon zelf sinds 5 jaar samen met "boer" op boerderij (exboer, lekker ding en hip trouwens, maar dat terzijde)

Mij lijkt me eigen paard (droom sinds 8 jaar en sinds pas werkelijkheid Bloos ) super!! Maar houd ook van festivals, en mijn vriend gaat graag 'n weekend weg, dus dat is natuurlijk wel ff goed plannen, heb trouwens al 'n hond en 2 katten dus heb toch altijd "OPPAS" nodig als ik wegga ............

Gaan de mensen met eigen paarden (er moet zowieso als vriendje Haha! ) niet meer paar dagen weg ???

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:25

essebesch idem hier. wij gaan ook nog wel eens naar een festival of weekend weg, en het is dan inderdaad wel fijn als iemand een oogje op je paard heeft en het kan voeren als dat nodig is.

toevallig gaan we komend weekend weer weg, paarden staan o.a. in de wei en ik hang hooinetten op omdat de wei schraal is en ze hooi nodig hebben. een dag hun muesli etc. niet, is niet zo erg Lachen
maar zoals naar lowlands zal ik idd iemand vragen om af en toe te kijken/voeren enzo.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:41

Als je een paard aan huis hebt ben je zelf verantwoordelijk voor alles wat er gebeurd. Als je later thuis komt moet je paard wachten met eten, als je je verslaapt kun je niet zo de deur uitrennen. Ik ga snachts meteen kijken als ik iets hoor. je moet ze zelf goed in de gaten houden want het gezegde "2 zien meer als 1" geld niet meer.
Als je je leven wilt richten naar je paard dan is het super! Het is belangrijk bij alles denken aan de veiligheid van je paard. Net als bij kinderen moet je 5 stappen verder denken. Nergens uitstekende spijkers, verloren strotouwtjes etc!
Via bokt kun je gelukkig veel vragen stellen over hoe je specifieke dingen kunt aanpakken.
En idd... je kunt niet meer spontaan een nachtje weg blijven!