Paard afspuiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Paard afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 10:04

Spuiten jullie je paard af na 't rijden met warm weer?

En zo ja, alleen de benen of het totale lichaam?
En wat doe je als 'na-verzorging'?
Bv. je paard aan de hand droogstappen, ect.

Paardenl0ver

Re: Paard afspuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:06

Ik spons de zweetplekken af..
Dan zit je al vrijwel op het hele lichaam met dit warme weer.
Want meestal is dan de hals, onder het zadel, bij de flank en bij de kont wel bezweet.
Na het afsponsen loop ik dan nog een rondje voordat hij weer de wei in gaat, maar of dat echt noodzakelijk ik weet ik niet, want het is zo overheet!

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 10:38

Dat laatste doe ik ook altijd.
Als ik haar heb afgespoten of heb gewassen over d'r hele lichaam, altijd aan de hand een aantal rondjes lopen totdat 't ergste water is opgedroogd.
Maar inderdaad, of dit nut heeft?

JessyHorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:41

Na het rijden spijt ik mijn pony helemaal af. Zweetmes erover en dan naar het weiland. Ze is dan lekker afgekoeld. Je steld jezelf de vraag, waarom vinden wij het lekker na het zweten en lekkere douche?? Dat vinden paarden dus ook.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:42

Met weer als vandaag, doe ik het helemaal, maar de benen het langste.
En daarna mag ze lekker de wei weer in, gaat ze rollen en dan lekker in het zonnetje opdrogen...

Tivara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:43

Ik spuit mijn paard ook altijd lekker af na het rijden, en dan even in de bak kan ze in een schaduwrijk stukje waar het zand koel is rollen en dan met dit weer op stal, en 's nachts naar buiten (op dit moment niet omdat ze naar de keuring moet, maar normaal wel)

sanderlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:43

ik spuit mijn paard altijd af, nadat ze kreupel is geweest.
het is zowieso lekker voor de paarden & goed voor de spieren.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:45

Mijn fries heb ik net na een ommetje ook helemaal afgespoten.

Daarna even een zweetmes erover heen gehaald en op het land gezet.

Als je een paard bezweet op het land zet komen er allemaal vliegen en andere prikbeesten op af.

melodica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:55

Ik heb altijd geleerd, van een echte paardenmeneer, dat je wel af kunt spuiten, maar niet met ijskoud water. De spieren krijgen dan een behoorlijke klap. Ook als je zelf ijskoud douched merk je dat je het daarna heel snel weer heel heet krijgt. Beter is dus afspoelen met lauw water, dat koelt voldoende, en zorgt ervoor dat niet het hele systeem aangejaagd wordt....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:00

Met dit weer gaat ie helemaal nat als het wat kouder is alleen de zweetplekken of met een sponsje.

Vliendertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:01

Goed uitstappen, afspoelen. ( helemaal, met lauw water, word vanzelf iets warmer door de leidingen ) daarna zweetmes erover heen, klein stukje stapen en op stal!

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 11:43

ik spuit mijn paard af op de plaatsen waar hij heeft gezweet (dat is dus in de zomer bijna het hele paard) En de benen doe ik ook. Dan even met een zweetmes eroverheen, vliegenspray opspuiten en de wei weer in.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:19

Als ik 's ochtends of 's middags rijd, spuit ik er met warm weer helemaal af, rug, benen, hals alles. Daarna gaat ze lekker zeiknat in de wei. ( wel eerst met zweetmes) Zonnesteek krijgt ze heus niet, ze gaat gelijk rollen en heeft dan weer bescherming.
Als ik begin van de avond rijd en het wat kouder wordt, spuit ik haar benen en borst af en gaat ze de wei weer in

corinagirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:06

Met dit weer, na het rijden, spuit ik Frits ook af. En dan ook helemaal. En dan goed de benen en rug meenemen . Daarna zweetmes erover en nog even rondstappen aan de hand en dan in weer in de bak (helaas nog geen land... volgende maand ).
Frits geniet er vaak wel van. Lekker afspoelen met gewoon leidingwater met de tuinslang (water is niet eens koud, gewoon lekker) .

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:16

Met die warme weer spuit ik haar meestal na het werk helemaal af, of alleen de benen en de plek van het zadel.
Daarna stap ik een stukje met haar en gaat ze de wei in (om vervolgens te gaan rollen:D)

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 15:22

Er is bij ons alleen maar koud water. Meestal pak ik een emmer met water en spons de zweetplekken lekker af. Ook als ze niet gewerkt heeft is het best lekker, wat verkoeling.

miepmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:27

Als ie erg gezweten is en tis echt warm, spuit ik mn paard meestal helemaal af.

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:29

Kiieek schreef:
Ik spuit mijn paard ook altijd lekker af na het rijden, en dan even in de bak kan ze in een schaduwrijk stukje waar het zand koel is rollen en dan met dit weer op stal, en 's nachts naar buiten (op dit moment niet omdat ze naar de keuring moet, maar normaal wel)

hoezo gaat jou paard snachts naar buiten en niet overdag?

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:18

het licht eraan, of het paard nog de wei op moet of niet.
als ze niet op de wei gaan, zorg ik dat ze eerst een beetje op adem en op temperatuur gekomen zijn, dan spuit ik se met dit weer zeker gewoon helemaal af, en wel minimaal 20 minuten, zodat ze ook echt afkoelen en niet alleen nat zijn. .. vaak haal ik dan ook gelijk even ee borstel over de hoeven en was ik de witte sokjes gelijk

als het iets kouder weer is of er meer wind staat die ik alleen de benen en het erste zweet in de singelstreek en op de rug weghalen..

als ze nog de wei op moeten na het rijden, doe ik het pas voordat ze weer terug op stal gaan.

Gass

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:20

Ik spuit helemaal af, en daarna rollen in de paddock en dan naar het land of naar stal

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:05

Ik spuit mijn paard na het rijden ook helemaal af. Vervolgens even een zweetmes er overheen, lekker laten rollen en de wei weer op

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:20

Ja ik spuit m'n verzorgpony's af na het rijden. (met warm weer). Daarna ook met zweetmes erover.
Ze worden overal afgespoten, zowel de benen, de rug, de buik, hun 'achterwerk' als hun hoofd gewoon alles en dan wel met lauw/warm water
Naverzorging doe ik verder niet veel, ze krijgen een appeltje maar ik poets ze na die tijd niet meer, kijk de hoeven vaak nog wel eventjes na, of er nog troep in zit.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:26

Ik spuit mijn paardje met dit weer ook helemaal af en doe de plaatsen waar ze erg gezweet heeft even extra met de spons. Zweetmes, tien minuutjes stappen tot het "ergste" natte er af is, vliegenspray en vliegenmasker op en terug de wei in

Rafiki8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 10:27

Mijn paardje spuit ik ook helemaal af met dit weer.
Heerlijk vind hij het.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:17

Bij mij hangt het van het paard af. De meesten spuit ik gewoon af, daarna zweetmesje er over, vliegendekentje op en even droogstappen aan de hand. Uit veiligheidsoverwegingen gebruik ik bij Passim de spons, en spuit ik bij Santos alleen de benen af en de rest met de spons. Bij Rainier is het nog een helser scenario... met behulp van een paar helpers héél voorzichtig wat afsponzen - hij is bang van water!