De reden voor deze verandering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

De reden voor deze verandering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 07:32

Hallo bokkers,

Ik hoop dat ik dit hier goed weg zet, anders hoor ik het wel.

Op mijn vorige stalling ging ik met mijn pony wekelijks (soms meerdere keren per week) op een buitenrit. Soms was dit samen met mijn nichtje en soms was dit alleen. We moesten dan een stukje langs een hele drukke weg met auto`s, vrachtwagens, bussen enz.
Mijn pony trok zich daar totaal niks van aan. Liep alleen wat dribbelig af en toe maar dat was alles. Eenmaal de weg over gestoken liet ik de teugels lang en konden we ervan gaan genieten. We reden dan in het bos. In de bak was mijn pony daar niet rustig en werd ook slecht verzorgd door de manegeigenaar ookal hadden we een all-in stalling. In de stal was hij ook altijd gestresst. Daardoor zijn wij verhuisd naar een andere stalling en mijn pony was daar meteen een ander paardje. Helemaal rustig en totaal geen stress meer.
Ik kan er heerlijk mee rijden in zowel de binnen als buitenbak.

Uiteraard wilde ik met het mooie weer naar buiten voor een mooie buitenrit, maar mijn pony was compleet veranderd.
Hij loopt helemaal gespannen en schrikt overal van. En als er dan verkeer aan komt barst er helemaal een bommetje. Hij spant zijn spieren, opent zijn neusgaten tot ze zowat moeten scheuren, begint te blazen en wil er alleen maar vandoor. En eigenlijk is hier niet meer verkeer dan wat auto`s en brommers. Vaak kom je niet eens verkeer tegen aangezien het wat landelijke weggetjes zijn die naar het bos lijden (15 min. stappen naar het bos)

Heeft iemand van jullie misschien een idee waar deze verandering aan kan liggen? Ik ben nog altijd hetzelfde met rijden, want ik vind buitenritten echt helemaal het einde.

Ik snap alleen deze verandering bij mijn pony niet echt.
Hebben jullie een idee?

Alvast bedankt.

Spoec

Re: De reden voor deze verandering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 09:19

Toen ik je verhaal begon te lezen had ik het eind stukje eigg al wel verwacht ..
Ik weet niet precies waarom je paard zo is veranderd, maar kan wel een suggestie geven ..

Je zegt dat je paard op die 1e stal slecht gedaan werd door de manege eigenaar, voelde zich niet thuis in de bak daar etc.. Wat dus totaal veranderde als hij naar buiten mocht, daar voelde hij zich wel thuis en kon hij genieten ..
De 2e stal heeft hij het goed op stal, in zowel binnen als buitenbak en hoeft hij zich niet druk meer te maken .. Hij voelt zich er prettiger.. Waardoor hij mss niet meer zo graag weg wil van stal om naar buiten te gaan?

Dat blazen, schrikken, vluchten .. Dat gedrag vertoont mijn paardje ook als we alleen naar buiten gaan .. Zodra er andere paarden bijzijn is hij tevreden en geniet werkelijk van de rit ..
Mss een tip om voorlopig even met zn tweeen naar buiten te gaan, dat hij weer wat rustiger wordt en gaat genieten van de rit?

Succes ..

Silence

Re: De reden voor deze verandering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 11:08

Bedankt spoec. Dat zou inderdaad kunnen. Ik ga zodra de tijd het toe laat een buitenrit maken met 1 van de instructrices van de stal. Ben benieuwd hoe dat gaat.