Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) en ik beloon altijd met een lekker appeltje of iets anders lekkers! Citaat:Om dit probleem op te lossen moeten we eventjes wat op orde hebben uit de natuur van de paarden:
- Een paard is een prooidier en een mens is een roofdier, het paard rent weg voor roofdieren om te kunnen overleven.
Dat is het belangrijkste punt wat je goed in je hoofd moet hebben om het probleem op te lossen.
Maar je hebt ook paarden die jou helemaal vertrouwen en waar je een wederzijds goede band mee hebt, en die dan toch wegrennen.
Voor beide soorten paarden is er dezelfde oplossing.
Je paard is gewent dat als jij zijn wei/paddock binnenkomt dat hij word meegenomen om te gaan rijden enz. , nu gaan we is iets heel ander doen: je gaat de wei in zonder ook maar aandacht aan je paard te besteden.
Je laat hem gewoon doen wat hij wilt en je gaat bijvoorbeeld eventjes zitten of je bent opeens heel geïnteresseerd in het gras of zand desnoods neem je een boek mee.
De meeste paarden vinden je dan algauw interessant en zullen naar je toe komen, een ander paard heeft wat langer nodig.
De eerste keer dat je dit doet ga je helemaal NIKS doen met je paard, je neemt hem niet mee en je gaat niet rijden, je gaat gewoon lekker in de wei/paddock zitten.
Als je paard naar je toekomt, dan begin je niet te aaien en of het halster enz. om te doen, je laat hem gewoon gaan, na 3 x mag je hem aaien als je wilt.
De volgende dag/ ga je je paard pas pakken, je kunt het regelmatig herhalen als je daar tijd en zin in hebt.
Als je je paard dan gaat pakken, loop dan niet recht op hem af, dan laat je weer zien dat je een roofdier bent.
Ga langzaam naar hem toe, ga stilstaan, loop achteruit, loop weer verder enz. (heel ongeinterreseerd, want dan vinden ze je pas interresant!) zo laat je zien dat je geen roofdier bent die erop uit is het paard op te eten.
Neonlight schreef:Ik misbruik vaak de andere paarden in de wei. Als ik degene niet te pakken krijg die ik moet hebben, gaat al mijn aandacht naar de anderen, die lekker gekroeld worden en eventueel iets lekkers krijgen. Vaak duurt het geen 2 minuten en degene die ik moet hebben staat naast me. Die pak ik nooit meteen, ik kroel die dan ook en weer de andere. Zo een paar keer een kroelrondje doen en dan pak ik het paard die ik moet hebben pas.
RUBYWHITE schreef:Sluit me bij bitch aan...vaak denken paarden "oh pakken = werken" zorg dat je paard graag bij je komt en beloon hem als hij komt. Een paard heeft, in mijn ogen, ook geen reden om niet te hoeven komen. Wij hebben wel pensionpaarden gehad die wij bijv. zo konden pakken maar de eigenaar niet. Dit komt in mijn ogen door het feit dat ze bij ons niets hoefden te doen en bij de eigenaar wel.

mareen schreef:Super bedankt voor de reacties. Ik ben er gister meteen mee begonnen. Ging naar hem toe in de wei met wat lekkers en heb lekker met hem zitten knuffelen. Toen ik daarna weer weg liep keek hij me echt aan of dat ik gek was. Zo van moet ik vandaag niet werken? En vanmorgen kwam hij zelfs al naar me toegelopen toen ik bij het hek stond.