voetjes geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki_Odin

voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 21:05

Ik heb een vraagje!

Ik heb sinds 21 mei een tinkerjaarling, een hengstje! Hij geniet met volle teugen van zijn poets beurten alleen als ik zijn achterbenen wil borstelen gaat hij trappen
Ik ben nu bezig om zijn achterbenen alleen maar aan te raken en elke keer als ik merk dat hij op z'n gemak is doe ik t iets langer en verder naar beneden.
Ik mag sinds vandaag eindelijk een voorvoetje optillen.Niet te lang, maar het mag wel!
Die voor voetjes zijn dus niet zo'n groot probleem meer. Maar die achterbenen wel... Ik heb niet het idee dat hij pijn heeft in zn achterbenen ofzo maar meer dat hij het vervelend/ eng vind.
Heeft iemand misschien nog tips? Want ik vind het eigenlijk best lastig dat ik zijn hoeven niet kan uitkrabben..Eerder eng omdat ik ze nu niet kan controleren op rotstraal e.d..
Alvast bedankt!

Groetjes Kiki

Adrienna

Re: voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:51

Het is heel normaal dat paarden liever niet hebben dat je aan hun benen zit. Zonder benen kunnen ze immers niet meer vluchten en daar zijn ze dus zuinig op!

Het klinkt goed hoe je aan de gang bent, gewoon van bovenaf zn kont naar beneden toe aaien, en zo steeds verder.
Onderdeel maken van de dagelijkse routine werkt goed, en uitgebreid belonen als je er wel aan mag komen.

Veel succes!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:40

lijkt me goed plan om de benen te aaien!
En verder denk ik gewoon dat je maar moet doorpakken, hij moet natuurlijk niet gaan schoppen, zo'n jaarling moet je wel even opvoeden!
Pak het voetje op en trek het naar voren, nog niet naar achteren. Dat is een stuk gemakkelijker voor hem.
Als dat niet lukt of je durft niet goed, kan je een halstertouw om zijn voet heenleggen (in de kootholte) en dan aan beide uiteinden van het touw het achterbeen omhoog/naar voren trekken. Jij staat dan naast de schouder.

Kiki_Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:59

bedankt! ben nu zover dat ik voor inieder geval al mag tillen, nog niet krabben maar het is al iets.Achter mag ik nu zijn benen borstelen en ben met het halstertouw aan de slag gegaan, en merkt dat hij het langzaam aan minder eng gaat vinden:)

Bino_Pino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:09

Je bent goed bezig hoor
ga zo verder en het komt goed!

TessaLI

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 12:11

ja volgens mij is het gewoon heel normaal hoor, hij went er wel aan!
het is allemaal gewoon nog wat nieuw voor hem..

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 18:45

Ik heb dit zelfde probleem ooit gehad bij een hengst veulen van mij. Hoe ik het afgeleerd heb: Ik heb elke keer heel rustig gedaan elke keer zodra hij niet trapte klopte ik heel overdreven op dehals en beloonde hem heel erg met mijn stem. Op een geven moment werdt het met hoefjes uitkrabben telkens dat achter been op mij richten en wou hij trappen. Toen merkte ik dat hij dit gewoon als een spelletje ging zien(Dominatie) Ik heb zijn achter been gepakt en net zolang vast gehouden tot hij ophielt met trappen. Ik zeg wel doe dit niet alleen. En als je het zelf niet druf laat het dan door iemand anders doen. Zorg dat hij niet vast staat en laat iemand hem stevig vast houden. Na 2 keer zo poging, had ik hem helemaal gewonnen. En ging het hoeven krabben zonder elk probleem..Let wel dat je niet aan zijn beentje gaat trekken, en niet tegen hem te scheeuwen. Anders maak je hem over stuur. Beloon hem zodra hij stopt met schoppen. En trek het beetje niet direct naar achter. Til het eerst voorzichtig om hoog en doe het een stukje naar voor toe. Dat zal al een stuk schelen voor hem.

Ik hoop dat je snel een manier vind.

Groetjes priscilla

marleenje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 17:37

probeer steeds wat verder te gaan en als hij dan weer lief is dan goed belonen anders denkt ie ook van ja waarom doe ik dit nou eigenlijk???
en wil ook niet alles te snel doen maar doe elke dag een beetje meer waarscheinlijk zie je dan snel resultaat
en gaat hij schoppen mag je best zeggen niet doen maar een keer is genoeg en niet bij ieder kleinigheidje meteen boos worden maar pas echt als hij iets doet
succes marleen

Kiki_Odin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 17:54

heb gelukkig engelen geduld Bloos