Wat doen jullie als je haast hebt met afzadelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Wat doen jullie als je haast hebt met afzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 10:46

Hoi!

Ik maak vaker een buitenrit, alleen dan duurt die buitenrit dus gewoon langer dan ik verwacht, dus moet ik me haasten om op tijd thuis te komen. Dus moet ik me wat haasten met afzadelen, wat doen jullie dan als je haast hebt met afzadelen?

Ik haal eerst de hoofdstel eraf, halster aan en vastzetten. Daarna haal ik het zadel eraf en hang ik dat op op de plaats en leg ik het dekje en de singel in de kist. Dan ga ik met een zachte borstel over de plaatsen waar ze heeft gezweet (plaats van zadel enzo) en krab ik de hoeven uit. Daarna zet ik haar in de wei met water en geef haar een snoepje. Haast ik me terug naar stal en ruim de poetsspullen op, spoel ik bitje af en de hoofdstel ook in de kist en dan ben ik klaar.

Wat jullie, of zijn jullie wel altijd op tijd terug op stal.

xx Michelle

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:53

Als ik haast heb.. Dan euh.. Heeft die haast in mijn geval gewoon pech. Als k opgehaald wordt of ik moet op tijd thuis zijn.. Of ergens heen, pech dan maar.. Vind 't belangrijk dat ik de pony goed & verzorgd achterlaar & ook de spullen netjes achterlaat.

immerslief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:58

bij mijn gaan ze meestel menteen naar stal maar als hij de wei in mag zadle ik daar af en gaat hij rollen spullen mee en opruimen.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:05

Ik doe gewoon rustig afzadelen, dan wacht de rest maar even..
Gaat wel lekker snel hier, ik doe t hoofdstel af, mn paard blijft netjes wachten, zadel af, hij blijft netjes wachten..
En dan krijgt ie een emmer met wat musli, gooi ik er ondertussen een emmer water over (als het lekker weer is) en dan gaat hij rollen en kan ik weer naar huis..
Ze hebben een uitloopstal, kunnen zelf de bak in, wei op en stal in, afzadelen doe ik óf in de wei óf in de bak.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:32

Ik heb nooit haast, maar vertel toch even hoe ik afzadel.
Eerst de stal ingaan met haar, dan doe ik het hoofdstel af, hang het hoofdstel even aan een haakje, dan doe ik de singel los, dekje los van het zadel (singel ook) en leg het zadel op zo'n 'zadelstandaard'. Dan krijgt ze een appel. Dan maak ik het dekje schoon en leg het zadel in de kast en maak het bit schoon en leg het hoofdstel in de kast. Dan spoel ik (als het warm weer is) haar af en zet ik haar weer op stal. (als het koud is/winter dan doe ik haar gewoon een deken op en een halsdeken).

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:00

Als ik echt haast heb. Alles wat ik normaal doe ook alleen wat sneller. Maar niet zo gehaast dat de pony daardoor onrustig of iets word.
Gewoon pony de wei in, zadel af, hoofdstel af, halstertje om, knuffel/kus/aai en doeg. Spullen opruimen en op weg naar huis.
Al kom ik eerder/liever te laat dan dat ik het paard niet goed verzorg. Ligt er ook helemaal aan wat er is. Paard erg bezweet en het is warm, nou jammer dan maar dan krijgt de pony eerst verkoeling door water en dat soort dingen. Is er iets belangrijks dan maar een keer wat slechter naverzorgd.
Al zorg ik er bijna atlijd voor dat ik genoeg tijd heb om alles te doen. Ruimer te tijd genomen in mijn planning.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:35

Dan handel ik het gewoon lekker rustig af (ok, wel ietsje sneller natuurlijk), bel ik mijn vader dat ik ietsje later kom, zodat ik met een gerust hart mn paardjes achter kan laten.
Mijn vader heeft hier gelukkig wel begrip voor.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:38

Als ik erg haast heb, dan is het hoofdstel uit, halster om, zadel eraf, peesbeschermers af en hup de wei in.
Normaal spons ik nog af, maar dat moet dan maar wachten.

Phrono

Re: Wat doen jullie als je haast hebt met afzadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:03

Ik haast me nooit want daar wordt het paard maar ik ook gestressed van en dan loopt het nooit zoals ik het wil. Eerst maak ik de singel wat losser en dan gaan we de stal in. Hoofdstel af, halster om en dan staat ze vast. Zadel en peesjes af, dekje op het rek hangen om te drogen. Beloning (handje biks) geven als ze braaf is geweest. Daarna hoefjes uitkrabben en eventueel afsponsen/ afspuiten. Dan gaat ze de wei weer op en ruim ik mijn zadel en spulletjes op.

Soms kom ik wat te laat voor het eten als ik wat later ben maar dat maakt nooit zoveel uit.

Rogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:42

Ik heb vaak dat ik net iets te laat ben, mede omdat de taxi waar ik mee rij een kwartier te vroeg of te laat komt, dus beetje lastig.
Ik ben heel makkelijk, zeker als de taxi aan de vroege kant is; hij wacht maar even en als er een ander opgehaald moet worden doet ie dat maar eerst, geen gehaast want dan ga je dingen vergeten of je pony/paard raakt er gestressed van, beide niet de bedoeling.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:11

Hmm ik heb nooit haast met afzadelen, zorg dat ik optijd bij de paarden ben zodat ik ook optijd naar huis toe kan

Als ik wel haast heb, snel zadel eraf, hoofdstel af en peesjes af en alle spullen opruimen en klaar

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:17

Zadel eraf, dekje deronder uit(zo gedaan want hij zit met klitteband vast)
Hoeven uitkrabben , haren de goeie kant op en de stal in

Bi0n_Tiffiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 10:04

Ik rij nooit met zadel dus ik ben snel klaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 16:54

VP --> VSW.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 17:00

hoofdstel af zadel af, hoeven uitkrabbe borstelle, zemelen maken appel en wortel geven, mest uit stal scheppen en vegen;)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:36

Als ik haast heb rijd ik het weiland in, bevrijd paard en loop met zadel en hoofdstel naar me kast, sluit af en ben weg

Als ik geen haast heb doe ik haar staart opnieuw vlechten en in staartzaak, om de dag kijken of haar hoeven bekapt moeten worden, mag ze douche en rollen, als ze in de loopstal staat mag ze nog even grazen.

Maar veel komt het niet voor hoor; heb bijna nooit haast.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 18:58

Ik heb dan wel nooit haast maar ik zadel altijd best snel af. Wij doen niet aan poespas van afsponzen, na de rijden nog keer borstelen.

Ik zadel eigenljik altijd af als ik in de bak ben. Stap dan uit zonder zadel. Dan het paardje in bak loslaten. Rommel opruimen/stal uitmesten (zonder haast )

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:00

Als ik haast heb, doe ik gewoon alles sneller. Dan moest ik maar niet zo lang rijden.

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:02

Ik laat alles gewoon aan en als ik morgen terug kom dan moet alles der maar goed heel opzitten

Mwa.. nj lijkt er niet op...Gewoon zoals ik normaal doe maar dan zonder mega knuffel-sessie enz. en beetje tempo erin

Toad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:04

hoofdstel uit, halster aan, zadel af en hoppakee de wei in

Als ze in de steentjes hebben gelopen hoeven checken

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:48

gewoon zadel af dan hoefjes chekken, met een borstel over de plekjes, hoofdstel uitdoen en in de wei gooien met een woreltje