hoe herken je astma?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

isabel21

hoe herken je astma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 14:58

ik vroeg me dus af hoe je asma herkend?
want mijn paard ademt af en toe heel zwaar als ie hooi aan het eten is..

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:01

Ik denk dat je het beter aan de veearts kunt overlaten om te beoordelen of je paard astma heeft.
Als hij alleen problemen heeft bij het eten van hooi, kan het ook zijn dat je paard een stofallergie heeft. In dat geval wil het nog weleens helpen om het hooi nat te maken voordat je het geeft. Dan zijn de stofdeeltjes die erin zitten neergeslagen en zal hij er niet zo heftig op reageren.
Zie je zijn flanken ook pompen? Dat wil zeggen dat ze zwaarder op en neer gaan dan normaal?

eek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 19:11

Ik denk ook dat je eerst het hooi het beste nat kan maken.
En dan even aankijken hoe dat gaat. Wordt het erger dan
zou ik er een vee arts bij halen.

Het is nu natuurlijk wel erg droog dus misschien heeft hij
daar last van.....

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 22:36

Als je dampigheid bedoelt (wat in feite emfyseem is);
Een echt dampig paard heeft een zgn dubbelslag bij de ademhaling. Je ziet hem dan bij uitademen eerst de ribben naar binnen gaan en dan bij de flanken ahw nog een naar binnengaande beweging maken om de lucht eruit te persen.

Een paard wordt nooit zomaar dampig.Er gaat een geschiedenis van luchtweginfecties, allergieen en chronisch hoesten aan vooraf. Wel is het zo dat elk hoestje verdacht is, dus ook dat ene hoestje "wat hij altijd doet als je de eerste keer aandraaft" enz.
Als je paard dus hoest, en het is niet na een paar dagen over, moet je de DA bellen.