Sportpaard dag en nacht buiten in zomermaanden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

Sportpaard dag en nacht buiten in zomermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 18:01

Bij mij op stal is nu de mogelijkheid mijn paard dag en nacht naar buiten te doen in de zomer maanden, mocht het slecht weer worden kan hij alsnog op stal. Bijgevoerd wordt hij zoiezo.

Behalve dat het flink wat eurootjes scheelt in de maand, heb ik ook het idee dat het wel net zo lekker voor hem is. Wel gaan we een keer of 5 maand op concour (Z dressuur).

Iemand ervaring mee, suggesties of commentaar?

Alvast bedankt!

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:04

Ik denk dat het je paard goed zal doen. Kan het ook alleen maar aanraden. En dat hij misschien gek zal doen, tjah, in het begin zal dat misschien wel zijn, tot hij het gewend is.

Zomers heeft ie toch geen last van een dikke vacht, dus ik zou niet weten waarom je het niet moet doen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 18:58

Waarom zou het niet kunnen?
Word paard alleen maar beter van, hij zal soepeler zijn doordat ie teminste de hele dag door kan bewegen en daardoor alleen maar beter presteren...

Ze worden wel wat ronder, een grasbuikje, maar dat is alleen maar door de gevulde darmen en eigenlijk dus gewoon gezond...

Hier staan sportpaarden ook gewoon 24/7 buiten hoor. Ook met slecht weer.

AnitaJoeri

Re: Sportpaard dag en nacht buiten in zomermaanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:09

Ik denk dat het voor elk paard fijn en goed is.

Misschien zelfs wel extra voor een sportpaard wat vaak meer serieus aan het werken is dan een recreatie paard.
Beetje frisse wind door de manen, lekker toch?

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:18

Dat is het beste wat je voor een paard kan doen, lekker de wei op!

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:15

Als zowel jij als je paard het prettig vinden is het toch prima? Je zou hem eventueel de laatste 2 nachten voor de wedstrijd binnen kunnen houden. Mijn paard wordt nogal sloom van weidegang maar dat is voor elk paard anders. Overigens gaat zij niet 24/7 het land op.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:24

Gewoon proberen, dan weet je hoe of wat voor volgend jaar. Ik heb mijn 2 wedstrijdpaarden nu 24 uur per dag op de wei staan. De dag voor de wedstrijd of van de wedstrijd wel op stal ivm poetsen en vlechten. Ik voer ze wel bij. Voer krijgen ze op stal anders eet madam alles van de ruin op. Ik heb er geen nadelen aan ondervonden. Paarden lopen Z dressuur, M springen en 1 loopt L cross. Dan maar eens een winstpuntje minder, paarden hebben echt plezier en blijven nuchter in het hoofd.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:32

dag en nacht buiten is altijd lekker, zolang ze maar niet te dik worden dat het in de weg gaat zitten. Mijn paarden staan snachts binnen, maar dat is meer uit veiligheid tegen diefstal etc. dan dat ik ze het niet gun. Het moet wel heel erg mooi weer zijn wil ik ze echt buiten houden....

hafgirl15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 12:35

Gewoon doen, alleen maar beter!

Zwelgje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 14:00

Als ik mijn sportpaarden de hele dag buiten zet worden ze zo ontiegelijk sloom. Ze komen per dag wel zeker 4-5 uur buiten naast het gewone werk en dat vind ik prima passen en het wedstrijdschema.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 19:28

Het sportpaard van mijn vriendin staat ook dag en nacht buiten.Ze rijd nationaal dus het paard moet er bovendien ook nog eens goed uitzien.Zelfs in de winter staat hij overdags buiten geschoren en wel onder dikke dekens.Maar nu voert ze hem zelfs nog volop bij.Doordat ze vaker en harder traint als bv.mijn recreatie paardje word het paard niet dik,zelfs geen grasbuik.
Van de winter heeft ze geprobeerd hem op de manege te zetten om dat ze het heen en weer rijden met de vrachtwagen zo beu was.Maar het paard was er diep ongelukkig en binnen no time niet meer fatsoenlijk te rijden.Ze heeft hem terug thuis gezet en al gauw was hij weer zijn blije zichzelf.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:09

Ik heb een sgw paard en die loopt nu ook 24/7 buiten.

De eerste 2 weken was ze wel wat slomer,maar nu ze gewend is, is dat over.
Bijkomend voordeel voor mij is dat mijn paard er een betere conditie door krijgt

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:36

Dat is voor elk paard beter! Beter voor zn spieren, luchwegen en eigenlijk bijna alles En je paard word er natuurlijk vrolijker van

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:14

Ik zou wel willen dat mijn Z paard bijgevoerd wordt met krachtvoer, maar verder lekker toch?

Mickey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:06

Bij ons gaan straks de paarden 's nachts naar buiten en overdag naar binnen omdat ze anders lek gestoken worden door de dazen.
Als jij je prettig voelt en je denkt dat je je paard er ook een plezier mee doet om het 24/7 in de wei te doen, moet je dat doen. Jij kent jouw paard het beste.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 08:09

Doen Niks lekkerder voor een paard dan dat En opstal kan hij zijn benen ook verdraaien of een misstapje maken

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 10:17

Mickey schreef:
Bij ons gaan straks de paarden 's nachts naar buiten en overdag naar binnen omdat ze anders lek gestoken worden door de dazen.
Als jij je prettig voelt en je denkt dat je je paard er ook een plezier mee doet om het 24/7 in de wei te doen, moet je dat doen. Jij kent jouw paard het beste.

Ben wel blij dat ik aan de kust woon. Van dat soort ellende hebben wij een stuk minder last

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:11

Mijn paarden staan ook sinds 2004 in de zomer Dag en nacht buiten... Het is mij heel goed bevallen.... Alleen voor de wedstrijd staat ze 's nachts binnen (tenzij is 's avonds pas hoef) Mijn paard is gewoon veel lekkerder in dr koppie als ze zoveel mogelijk buitenstaat......

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:15

Natuurlijk kan je paard dag en nacht naar buiten Heerlijk voor hem Ik heb ook 2 sportpaarden en die staan ook al dag en nacht buiten nu. Ze staan zelfs in de winter gewoon buiten (s'nachts op stal). Maar lekker doen hoor, knapt een paard heel erg van op na een lange stalperiode

mesastamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:16

ik ben een zei kerd daarin... ik vond het altidj eng ze op de wei te zetten dag en nacht.. vond vooral snachts een heel eng idee..... ik zou het niet doen maar is puur een mening.. voor het paard zelf is het heerlijk natuurlijk en daar gaat het toich wel om

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:24

ik zou het ook gewoon doen! wel oppassen met zulk zonnig weer natuurlijk, maar voor een paard kan het niet beter! beetje eten en rond wandelen op een stukje land is toch veel leuker als de hele dag tegen hetzelfde aan staan te kijken toch?!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 13:56

stel dat je bang bent voor een grasbuikje dan zet je ze overdag op de weide en snachts op de bak of op de paddock . ze komen dan ook aan hun rust toe omdat ze dan niks kunnen doen . en daardoor worden ze juist lekker frisjes

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 16:02

mesastamp schreef:
ik ben een zei kerd daarin... ik vond het altidj eng ze op de wei te zetten dag en nacht.. vond vooral snachts een heel eng idee..... ik zou het niet doen maar is puur een mening.. voor het paard zelf is het heerlijk natuurlijk en daar gaat het toich wel om

Ik vond het ook altijd eng hoor!! Vooral het idee, strax worden ze gejat, of gaat het stormen of zo... Maar inmiddels heb ik daar geen last meer van.....

Mijn paarden hebben wel onbeperkt water op het land, en schaduw...

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:13

ik denk dat je je paard er alleen maar een plezie rmee doet ! tenzij hij heel de dag met dit weer in de kokend hete zon moet staan, dan zal die het wel minder vinden... maar opzicht is het gewoon super voor zo'n beest!! en overl zitten natuurlijk voor en nadelen aan he.... voordeel is dat zijn spieren soepeler zullen worden ( hele dag beweging) nadeel misshcien eerder kans op blessures dood eigen lompigheid of die van andere paarden....

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:21

ik zou het wel doen, zeker als je regelmatig rijd zal de grasbuik wel meevallen.
wat voor mij wel een vereistte bij dag en nacht buiten is is dat een paard voldoende schuilmogelijkheden heeft, in de vorm van een boom, schuilhok of schaduw van een gebouw oid, maar anders zou ik wel eisen dat ze overdag binnen staan als het 35 graden is..