[Gevr tips speeltjes] Verplichte boxrust maar plastic fobie!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

[Gevr tips speeltjes] Verplichte boxrust maar plastic fobie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 16:59

Hoi,

Mijn paard heeft momenteel met dit mooie weer verplichte boxrust. Helaas, is het niet anders. Op het topic viewtopic.php?f=13&t=592076 heb ik al een aantal interessante en leuke speeltjes gevonden.

Een probleem, mijn paard is bang voor plastic en alles dat wappert en beweegt. Daarnaast kijkt hij niet om naar zijn liksteen/stenen. Wat moet je dan? Wilgentakken is een optie, hooinet gevuld (heeft hij al), panty met tennisballen vind ik iets te gevaarlijk als ik er niet bij ben. Masseren, boekje lezen, stal mesten, radio op de achtergrond. Hoionet is 1/2x daags gevuld met kuil en af en toe wat verstopt lekkers. Hij krijg 3x daags of eigenlijk bijna onbeperkt kuil.
Ik strooi wat biks/snoepjes/wortels over de vloer rond (staat op snipppers).

Hij kan naar buiten kijken en staat in een vrij open box. Daardoor is het ruimtelijk effect ook groter. Er is overdag veel te doen op het erf en dus wat te zien. Een bal of e.d. kan ik niet neerleggen, want dan rolt deze automatisch naar de andere box toe (staan geen paarden, die staan buiten op het land 24/7). Af en toe staat er een paard naast - na de les om even te eten.

Hoe kan ik hem op een leuke manier deze tijd door laten brengen met zijn fobie

Heeft iemand nog leuke tips? Dé oplossing voor afleiding ben ik nog niet over uit. Hij kan wat kleine VD dingen en die probeert hij ook regelmatig uit. Zonder het gewenste resultaat vaak, maar toch.

Alvast dank.
Myke

ingvdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 17:51

Toen mijn paard boxrust had en het prachtig weer was heeft de pensionhouder een stukje van 4x4 afgezet in het weiland. Zo kon hij toch naar buiten en er was lekker gras, maar niet gek doen en lopen.
Eens in de zoveel dagen werd een ander stukje afgezet zodat hij regelmatig vers gras had.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:27

Worteltjes in hele dunnen plakjes snijden en verspreiden over de stalvloer?
Doe ik in de winter altijd

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:14

Uhhmm dat is lastig!! Misschien iets met voer op de grond, dat het eruit komt, misschie nomdat hij begrijpt dat er voer uitkomt dat hij het dan wel leuk vindt? Succes!

gr_roos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 20:12

ingvdh schreef:
Toen mijn paard boxrust had en het prachtig weer was heeft de pensionhouder een stukje van 4x4 afgezet in het weiland. Zo kon hij toch naar buiten en er was lekker gras, maar niet gek doen en lopen.
Eens in de zoveel dagen werd een ander stukje afgezet zodat hij regelmatig vers gras had.

Heb ik ook gedaan met mijn pony met peesblessure.
Van Toor had bijna nog nooit gezien dat een gat in de pees zo snel dicht was.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:50

hoooi in zijn etensbak doen met eten ertussen vinden ze ook leuk

of stukjes appel in zijn drinkenbak doen

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:17

op hooi zetten ipv kuil, zijn ze langer mee bezig
enkele grote voederbieten geven.
wortelen in de stal doen.
een stukje in de piste/weide omheinen zodat hij wa gras kan eten?
is het niet mogelijk om hem een iets grotere box te geven en een shetje ofzo erbij te zetten? (mss voor een paar uurtjes per dag? kwestie van het sociaal contact te onderhouden.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 19:23

vind je paar die rubberen jolly ballen ook eng?
en zo'n voerbal die je kan vullen voor op de grond?
uhm, gewoon veel aandacht geven ( wat je al deed ) en aangezien ie op krullen staat hebben ze al minder te doen dan op stro... dus idd hooinet(ten) ophangen, zijn voer misschien in kleinere hoeveelheden verdelen over de dag?
verder weet ik eigenlijk ook niet echt iets, wel erg vervelend idd zeker met dit mooie weer....

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:16

is er geen optie om je paard op stro te zetten, of iig een plak stro er af en toe bij te gooien, dan heeft hij wat te knabbelen en is hij toch ook weer een paar uur bezig.. plus een plak stro per dag is nog goed voor de spijsvertering ook..