paarden bij elkaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirtje27

paarden bij elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:24

Mijn paarden staan nu nog apart met een draadje ertussen. Als het gras op is wil ik ze bij elkaar zetten. Nu kan dat nog niet want als ik een stukje gras erbij geef krijgen ze ruzie.
Ik heb een dominate en een onderdanig paard. Wie kan ik het beste bij wie doen. Nu heb ik dus 2 landjes, ik wil ze samen op 1 land en als het andere land weer wat gegroeid is omruilen.
Kan ik het beste dominante bij onderdanige zetten of onderdanige bij dominante in het land. Hoop dat jullie het snappen.

Mirjam

Xantaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:29

Ik snap wat je bedoeld, maar mijn ervaring is juist als het gras zo goed als op is dat ze juist gaan vechten omdat ze zich vervelen?
Ik zou eigenlijk niet weten hoe je dat het beste kan doen.

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:38

Het geeft in mijn beleving minder klappen in de samenstelling zoals jij ze wilt zetten. Waarschijnlijk geeft de onderdanige snel op zodat de dominante zijn 'hoge rang' kan behouden. Als je twee dominantjes had, was het probleem groter.
Ik ze gewoon eens bij elkaar laten op desnoods neutraal terrein (bv een rijbak of zoiets). Dan kunnen ze daar in ieder geval niet over mutsen (maar leeft dat bij paarden eigenlijk ook zo??) en hebben ze gewoon elkaar om mee te stoeien.
Laat ze het wel een keer beslechten en ruk ze niet meteen uit elkaar als het een keertje klappen geeft. Paarden in een kudde moeten ook even weten wie waar thuishoort. Geef ze die kans, maar breek natuurlijk wel af als het te bont wordt.

Succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:42

mischien is het handiger om de dominante bijde onderdanige te zetten.. zo komt er geen indringer op zijn terrein maar is hij de indringer zegmaar... en dus minder reden om te gaan vechten..

mirtje27

Re: paarden bij elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:59

Dus dominante bij onderdanige. Er is nu een deel gemaaid omdat het gras zo hoog stond. Als dat straks is ingepakt wil ik het gaan doen. Ze hebben dan een heel lang land. Denk wel zo'n 70 meter. Dus dan moeten ze elkaar toch niet in de haren hoeven te zetten. Als het niet gaat kan ik ze alsnog apart zetten
Vorig jaar hebben ze ook even samen gestaan, maar op een stuk wat niet zo breed was en toen konden ze elkaar nog niet zo lang.
Nu springt de dominante over het draad als de onderdanige weg gaat. Is dat ook een teken dat zij hem toch wel graag bij d'r wil hebben.

Mirjam

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:28

Meestal is het even een paar dagen rommelig, maar daarna kennen ze hun rang en dan is het goed. Hans werd ook een week gepest door Amber. Nu waakt ze over hem als hij slaapt.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:08

die van mij is toen hij op stal kwam ook gelijk in een groep gekomen van 6 andere hengsten en ruinen.(was zelf hengst 4 jaar) en dat ging t in begin ook te keer en vechten en ruzie maken maar na een paar dagen kon hij dichterbij komen en daarna stond hij er gewoon tussen.maar ook nog vaak alleen.nu staat hij er niet meer in omdat hij iets had en er daardoor even uit moest omdat hij anders nog magerder zou worden.
maar denk dat het bij jou niet zo erg zal zijn.
omdat ze allebei alleen zijn.ze zullen in t begin wel even moeilijk doen misschien maar dat is zo over.
zou denk ik ook de dominante bij de andere zetten...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:46

ik zou ook de dominante bij de andere inzetten.
Het is normaal dat de dominante de baas wil zijn en dat in het begin dus ook flink duidelijk wil maken. Dus haal ze niet te snel weer uit elkaar als je ze teveel vind vechten. Dit is gewoon hun kuddegedrag.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:52

Draad tussen de wei heen en ze tegelijkertijd op hun nieuwe grote stuk zetten. Kan dat?
Lijkt mij namelijk de beste optie.

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 08:53

Tegelijk samen op het nieuwe stuk? Dan is nog geen van beide de baas over dat landje. Vermoedelijk zal de dominante wel de baas blijven, maar het klinkt alsof het groot genoeg is voor de ander om weg te kunnen vluchten mocht dat nodig zijn.

IMJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:00

Tegelijk in een nieuw stukje lijkt me prima! Ze zullen vast wel even gaan knokken maar als de ene zo onderdanig is als jij zegt zal dat gauw over zijn. Een paard is en blijft een kudde dier, het maakt hem dus niet uit wie er weg gaat als er maar niemand weg gaat zodat hij alleen overblijft...Als hij in z'n eentje staat zal hij dus bij elk ander paard willen staan en niet persé bij de onderdanige, snap je wat ik bedoel?

kissielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:18

ja tegelijk op het nieuwe stuk zettten ze zullen vast wel even gaan uitzoeken wie de baas word en ze hebben genoeg plek dus ze kunne in ieder geval wegrennen als er een gaat slaan. komt vast wel goed!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:27

Mijn ouders hebben dus een pensionstal en het elk jaar weer een zenuwslopend gedoe wanneer de paarden vanuit de paddock de wei op moeten. (dan worden het in plaats van tweetallen, groepjes van zes).

We geven ze 's ochtends wat minder hooi zodat ze ook wel aardig wat zin hebben in gras.
Daarna gaan ze gewoon met zo veel mogelijk tegelijk in 1 keer de nieuwe wei op.
Wat doen ze dan?
Paar minuten sjezen door de wei en daarna is het eten geblazen. Vaak hebben ze dan niet zo veel oog voor elkaar. Daarna zal het uitzoeken wie de baas is over het algemeen veel rustiger verlopen.

mirtje27

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 21:04

IMJ schreef:
Tegelijk in een nieuw stukje lijkt me prima! Ze zullen vast wel even gaan knokken maar als de ene zo onderdanig is als jij zegt zal dat gauw over zijn. Een paard is en blijft een kudde dier, het maakt hem dus niet uit wie er weg gaat als er maar niemand weg gaat zodat hij alleen overblijft...Als hij in z'n eentje staat zal hij dus bij elk ander paard willen staan en niet persé bij de onderdanige, snap je wat ik bedoel?

Ik snap wat je bedoelt. Maar ook al staan er nog andere paarden en ik haal mijn andere weg springt ze ook over de draad.

Mirjam