stalmatten wie heeft er ook goede /slechte ervaringen tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

india

stalmatten wie heeft er ook goede /slechte ervaringen tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 12:24

Hallo,

sinds heel kort ben ik in het trotse bezit van stallen bij mijn huis en staat mijn paard daar nu een kleine week in,
omdat mijn merrie van haar pension stal altijd een vieze boel maakte (ik dacht eigenlijk eerst dat ze niet elke dag werd gemest)
heb ik stalmatten gekocht en de bodem daaromder afwaterend gemaakt,
dit zou dus het vocht afvoeren zodat je altijd een droge stal houd en minder stro nodig hebt,

nou minder stro geprobeerd, meer stro geprobeert, maar de stal rukt alsof ik er in geen maand naar omgekeken heb . en ik mest elke dag en ze staat er natuurlijk ook nog maar 1 week in!

de matten eruit halen en schoonspuiten lijkt mij nu zo snel toch ook al niet nodig?

wie weet wat ik kan doen?

ikke

Re: stalmatten wie heeft er ook goede /slechte ervaringen ti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 12:56

Om te beginnen moet je een goede vochtafvoer hebben, anders krijg je een stal niet fatsoenlijk, zeker niet als het een "smeerkees" is.
Verder ligt het eraan wat voor matten je gebruikt. Ik heb meegemaakt dat iemand matten gebruikte van gemalen en geperst rubber, dat was prima doorlatend, maar bleek een kweekvijver voor vliegen te zijn!! We hadden opeens veel meer vliegen op stal. Nadat de matten weg waren, was het vliegenprobleem ook weg.
We hebben ook matten gebruikt met grotere gaten en goede ondersteuning. Dit gaf een goede afwatering, geen vliegen maar je moest wel regelmatig de tegels eruit halen en alle fijne zooi eruit vegen, anders slipt de boel dicht.

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:21

Heb je één geheel?
Dus maar één grote mat, of heb je meerdere?
En heb je een gootje achterin de stal?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:45

Wij hebben ook een viespeuk van een paard thuis staan. Eerst hebben we vlas geprobeerd, maar na 2 dagen zag het er niet meer uit. Toen hebben we een HIT-softbed aangeschaft. Dat is een soort paardenmatrus. Het lijkt op een dikke rubbermat, maar er zit een soort vulling in. Eromheen hebben we gewone rubbermatten liggen. (van Haaglanden rubber, 17mm stalmat.) Dit zijn geen vochtdoorlatende matten, dus ik strooi aan de achterzijde een dun laagje vlas om het vocht te absorberen. Om het matras strooi ik een plak stro, zodat er wat te knabbelen is. Elke dag schep ik alles leeg en het werkt zo prima. We hebben een kleine mesthoop (ik gebruik gewone afvalcontainers) en de stal is elke dag fris. Eens in de zoveel tijd spuit ik alles met de hogedrukspuit schoon. Het paard kan op het matras liggen en het uitmesten is zo klaar. Bevalt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:44

Ik heb koeienmatten opgeduikeld, die bevallen mij erg goed, ze zijn wel vochtdoorlatend, maar ik gebruik nu voor op de natte plek een onderlaag van zaagsel op de matten, naast wat stro om te knabbelen en voor de mest. Hoewel ik geen afvoer heb in de ene stal, heb ik toch nooit last gehad van een stank of overmatig veel vliegen eigenlijk. Zou in jouw geval dus een onderlaag van zaagsel proberen?

Verder heb je ook bij de Boerenbond van die spuitbussen in een oranje bus voor de vliegen te verdelgen, stinkt een dag behoorlijk, maar werkt best goed.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:32

Jammer dat het zo tegenvalt! of in ieder geval niet zoals je hoopte!
Ik kan je verder niet helpen, heb geen verstand van stalmatten, maar wel de groetjes van je buurvrouw (patricia van de klompenhoeve)hihi

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:38

Deze hebben wij, werkt perfect:
http://www.swaansbeton.nl/shpdf.php?id=35&tp=i

Stal blijft een stuk droger. Maar het zal denk ik niets voor jou zijn, aangezien je stal net klaar is (is ook zoiets om dan weer de hele boel te verbouwen).

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:58

Mush heeft ook rubber maten, en haar stal is nu veel properder als voorheen! Ik gooi wel regelmatig een emmer water over de vieze plakken (als ze buiten staat uiteraard), mss is dat een idee?

india

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 13:55

oja,

ik heb van die rode matten van 1 vierkante meter per stuk
die aan de onderkant van die vierkantjes hebben en bovenkant lijkt wat korrelig of zo, je kan ze trouwens in 4 kleuren krijgen,

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 14:50

Wij hebben ook rubber matten, en wij doen er eigenlijk helemaal geen stro in. De paarden plassen nu ook niet graag meer binnen (klettert zo tegen hun benen op denk ik ) en mesten doen ze ook buiten op een hoop, dus wij zijn er erg blij mee!

india

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 08:09

Helemaal geen stro heb ik nog niet geprobeerd, lijkt me zo kaal, maar misschien is dat de oplossing,

maar hoe doe je dat dan als er een dag is dat ze niet nar buiten kunnen, dat kan natuurlijk ook wel eens gebeuren!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:29

Ik heb er ook veel ervaring mee, maar ben er niet weg van. Je moet wel een hele goede vochtafvoer hebben, wil het een beetje schoon eruit zien. Ik heb ook een heel vies paard, maar op vlas gaat dit nog het beste! Stro ook, maar dan moet er heeeeel veel in.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:02

@india, bij ons kunnen ze eigenlijk elke dag gewoon naar buiten. Mijn paard gaat tegen de deur stampen als ie binnen moet blijven, dus ze staan nooit langer dan n kwartier binnen.

Het leek ons in het begin ook erg kaal. Eerst was het even afvragen of het niet zielig is voor de paarden, omdat ze ook wel eens willen liggen enzo. Maar mijn paard gaat gewoon overdag lekker buiten liggen. Binnen staat ze alleen om af en toe wat hooi te knabbelen.
Maar als ze vaak binnen moeten blijven is het natuurlijk wel wat anders. Dan zal het toch snel vies worden zonder zaagsel of stro.