Ervaringen beo-band

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wiesje

Ervaringen beo-band

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:34

Met de maand augustus in het verschiet wanneer mijn knollies (en die van Sies hier op bokt) bij mij thuis komen te staan ben ik aan het twijfelen over de afrastering.

Nu is beo-band een vrij goedkope uitvoering van afrastering zodat er nog centen overblijven voor andere leuke dingen.
De vraag is dus of dat jullie de ervaringen met deze manier van afrastering eens met mij willen delen

Oja, het is sowieso de bedoeling dat er stroomdraad gespannen wordt.

Brand los ...

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:15

Hihi voor Malt hoef je alleen een wit draadje op de grond te leggen en daar krijg je hem met geen mogelijkheid meer bij in de buurt. Opgerolde witte draadjes in mij jaszak en Malt wil er niks van weten. Die is als de dood voor stroom(draad). Maar ik heb verder geen beo-band ervaring. Zal eens rondvragen.

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 16:40

Haha, en springen doet ie ook al niet, dus dat is een ideaal paard om in de wei te houden Maar wil het uiteraard toch veilig en netjes afgemaakt hebben. Als je eens rond wilt vragen, graag!

Jol1

Re: Ervaringen beo-band

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 19:48

Ik zou het Beoband dan in combinatie met schrikdraad gebruiken. Als een paard er tegenaan hangt gaat het namelijk uitrekken. Sommige paarden lopen er zo doorheen, dus ik zou het zeker niet langs de weg gebruiken zonder schrikdraad erbij.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:23

Mijn tante heeft de rijbak er mee afgemaakt. En ideaal bij jonge paarden en paarden die je been in de bakrand duwen. Verder zit het er al enkele jaren en blijft de kwaliteit goed. Ze heeft zowel groen als wit maar had het ide dat de paarden groen toch minder goed zien.

Deze bak is nu vervangen door een binnenbak en ze heeft het spul 2e hands verkocht.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:31

Wij hebben ook beoband rond de bak en het weiland staan.
Zonder stroomdraad gaan de paarden op het band hangen waardoor het of gaat hangen of gewoon scheurt.
Mijn hengst vind beoband ook nog eens een heel leuk speeltje, hij zet zijn tanden er in en gaat dan hard trekken om het dan weer los te laten .
Door dit soort geintjes scheurt het beoband weleens.

Verder ben ik er super tevreden mee, het is gemakkelijk schoon te houden (natdoekje erbij langs en het is weer zo goed als nieuw) en is "veilig" voor de paarden.

Gr Em

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:41

Wij hebben beoband om de wei, samen met schrikdraad. Ik vind het wel prettig. Gezien het bij ons samen met schrikdraad gebruikt wordt, hebben wij dat probleem van hangen ook niet.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 15:53

Beoband is toch geen goedkope oplossing? toen wij ernaar hebben gekeken vonden we het nog aardig prijzig.

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 22:48

IN vergelijk met andere materialen wel.
Ik wilde eerste een gaashekwerk, maar dat komt op 15,50 de strekkende meter (in het goedkoopste geval);
Hout is ook stervens duur en vervolgens kwam ik bij beoband. Dan is een stuk goedkoper hoor! Vooral als je ongeveer 500 meter moet afzetten is het niet zo leuk als het duur wordt. Moet wel een hobby blijven natuurlijk

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 09:59

Dat ligt eraan als jij een hele houten bak laat aanleggen wel, denk je er wel aan dat als je met gaas/hout een vergunning moet aanvragen voor je rijbak.
Met beoband en schrikdraad dan weer niet.

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-06 06:23

voor de hele wei zelfs. Ook dat is een reden om verder te zoeken. Heb er een hekel aan als ik kosten moet maken (leges) waar ik verder niks voor terug krijg !

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:32

ik heb het hier ook liggen maar de bak is nog niet klaar. ik heb er ook goede verhalen over gehoord en wilde het aandschaffen, ook omdat de prijs uiteindelijk lager ligt dan die van hout. maar ik heb een hele rits gekregen dus was wel blij

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 07:52

Ik heb het rondom de bak. Zit er al jaren om en blijft goed, wel her en der wat uitgerekt. Maar is ook weer zo strak te spannen.
Doekje erover en alles is weer wit.
Dit is wel in combinatie met schrikdraad, onder, in het midden en boven.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:05

Heej Wies,
Mij ntante zegt, ideaal behalve als er geen stroomdraadje langs zit. Dan vinden sommige knollies het wel leuk om het spul te laten veren...
Maar kijkt ook erg netjes als je daarmee omheint. Die was zeker VOOR

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 10:24

Stroom in de bak lijkt me wel gevaarlijk hoor.. Wat als je eraf dondert en je komt tegen de stroomdraad aan? Of als je pony je tegen de bakrand aanduwt?

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 11:28

Er zijn veel mensen die hun bak ook als paddock gebruiken, vaak met stroomdraad. Met een simpele schakelaar kan je zo "(een deel van) de stroom afzetten.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:03

Misschien is het gaashekwerk duurder, maar als je gaas neerzet met een stroomdraadje erlangs heb je wel de ideale afrastering (sorry, ik werk bij een hekwerkenbedrijf). Ik denk dat in dit geval goedkoop ook duurkoop kan zijn, zo'n gaashekwerk staat tig jaar goed, zeker met een stroomdraadje erlangs. Ik weet niet of je al eens overwogen hebt om het zelf te plaatsen? Scheelt een hoop in geld!

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 22:29

Sies schreef:
Er zijn veel mensen die hun bak ook als paddock gebruiken, vaak met stroomdraad. Met een simpele schakelaar kan je zo "(een deel van) de stroom afzetten.

Inderdaad

En het werkt super.
Wij hebben schriklint met houten palen.
We gebruiken de bak ook als paddock en 'slaapplaats in de zomer' (vinden we net iets veiliger (eiwitgevoelig))
De weide is met dezelfde materie.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:30

Wies, wat vind je van stroomkoord. Zo'n dik rond stroomdraad!
Ik zag dat afgelopen week toen we die Quarter ophaalde, mijn tante had al het lint vervangen door dat koord. Het is wit koord van iets minder dan een cm doorsnede met stroomdraden (ijzerdraden) erin. Het zag er netjes uit en was betaalbaar. Ze had het op 90 cm en 1,20. De paarden (ook de jaarlingen en hengsten) bleven er goed achter.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 21:38

Waarom het lint vervangen door koord? Lint vind ik veiliger, zien ze beter.

Sies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:09

Ik bedoel dat dikke koord. Niet zón dun draadje.

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 07:14

Charos schreef:
Waarom het lint vervangen door koord? Lint vind ik veiliger, zien ze beter.

Misschien omdat het een stuk goedkoper is?
Wij hebben hier om de bak gewoon wit stroomlint, 4 cm, werkt perfect. En voor iedereen die bang is om tegen de stroomdraad te vallen: haal de stroom er gewoon even af als je gaat rijden. Als er dan andere paarden door de draden vliegen, zorg je voor een apart stroomcircuit in de bak.

Wiesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 08:43

We hebben nu het plan (maar dat kan uiteraard elk moment omslaan ) om gewoon gaashekwerk van 115 (plus twee keer prikkeldraad erboven, dus een totaal van ongeveer 145 hoog (is dat hoog genoeg voor Malte ?? ) te maken. (die 115 is min 10 cm die de grond ingaan, dus eigenlijk 125 hoog).
Zelf plaatsen is niet echt een optie. Vind het nogal lastig om het waterpas te krijgen en de palen worden 80 cm de grond in geheid! Daar heb ik zelf het materiaal echt niet voor.
Ik ben nogal besluiteloos (of eigenlijk mijn vriend ).
Het gaashekwerk heeft absoluut mijn voorkeur. Vooral omdat mijn lieve knollie geen enkel ontzag heeft voor een stroomdraad als hij een deken om heeft ("lala, ik voel lekker toch niks") en omdat we in de buurt van een spoorlijn en een drukke weg wonen is dat niet praktisch. Als het spul aan het lopen gaat dan is dat niet leuk. Van de winter heeft mijn pukkie nog een grasveld van de buren omgeploegd omdat hij door de draad heenbrak. Daarbij ziet het er gewoon superchique uit, is het compleet onderhoudsvrij en heb je er dus gewoon nooit geen omkijken meer naar.
Mijn tweede optie is dus beoband, maar dat vind mijn vriend dan weer niet zo mooi (zucht). Heb de bouwvergunning inmiddels wel naar de gemeente toe dus we kunnen hopelijk wel aan de gang. Maar het zal wel weer zes weken duren, dan is het bouwvak, dus de knollies kunnen er zo rond half augustus in. (als er dan gehooid is, maar aan het gras zal het niet liggen, dat schiet als onkruid de lucht in).

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:51

Citaat:
We hebben nu het plan (maar dat kan uiteraard elk moment omslaan ) om gewoon gaashekwerk van 115 (plus twee keer prikkeldraad erboven, dus een totaal van ongeveer 145 hoog (is dat hoog genoeg voor Malte ?? ) te maken. (die 115 is min 10 cm die de grond ingaan, dus eigenlijk 125 hoog).

Ik zou bij een paardenwei nooit prikkeldraad gebruiken, je wilt niet weten wat voor wonden ze krijgen als ze daar een keer mee in aanraking komen Dan liever een gaashekwerk + stroomdraadje gebruiken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:57

Wij hebben ook een gazenhekwerk van 1.50 hoog
Alleen de 2 bovenste draden hebben we vervangen door gladdraad.
Met van die afstandhouders hebben we er een schriklintje voor, zodat ze niet in het hek staan schuren.

Onder hebben we wildgaas laten bevestigen, dat gaat dan een stuk de grond in.
Zo hebben we het ook direct afgemaakt voor onze jack russells