Hoeveel twenters/enters op 1 hectare weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Hoeveel twenters/enters op 1 hectare weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:45

hoi!

vanaf dit jaar kan ik een hectare weide huren. Ideaal, want ik heb 2 hengstjes, 1 van 13 maanden en 1 van 11 maanden oud. Nu staan ze bij onze stal, waar ook een aantal merries staan en de hormonen gieren de kereltjes op dit moment door het lijf!
Beter dus dat er een apart stuk weide is waar ze eerdaags heen kunnen. Lekker de ruimte en gras, kunnen het sterke kerels worden. s Winters heb ik thuis (inloop)stallen en een (geelzand) paddock (36x14 meter) voor ze.

Volgend jaar komt de dan twenter (Fries) van m'n vriendin ook bij de weide op. Hij staat nu al elders in de opfok, dus dit jaar nog niet, maar volgend jaar wel.
Zelf heb ik een Tinkerhengstje en een kruising Tinker x ?? (iets warmbloedigs).

Nu zei er iemand tegen me...je kunt er volgend jaar nog wel 1 of 2 hengstjes bij zetten (wist nog iemand met 2 friese veulens, wat dan enters zijn).
Ik vraag me alleen sterk af of je dan wel genoeg gras hebt. Ze zullen er dan dag en nacht in staan, zo van maart/april t/m eind september/oktober.

Kan iemand mij vertellen wat haalbaar is op een hectare weide, de hoeveelheid jonge paarden die daar dag en nacht op kunnen staan (zonder bijvoeren van hooi!!!)????

Alvast heel erg bedankt!

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 20:59

Ik heb zowat een hectare in de zomer en volgens mij kunnen er in ieder geval 4 paarden op zonder bijgevoerd te worden. Je moet ze er alleen niet meteen in maart/april opzetten. Bij mij staat er nog niks op en het gras is kniehoog

Poosje81

Re: Hoeveel twenters/enters op 1 hectare weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 21:17

In principe kan je rekenen op een halve hectare voor het 1e paard en dan kwart voor de volgende (1 of 2)

Ik zou het bij 3 a 4 paarden houden, ook al zijn het jonge dieren. Verder zou ik (persoonlijk) de weide in 2 splitsen zodat de helft kan aangroeien en dan wisselen.

En ik weet niet hoe je ondergrond is, maar dat jonge grut kan een boel kapot rennen als het nat is.

Verder gaat mijn voorkeur altijd uit naar een even getal, ipv oneven. Om te voorkomen dat je een driehoeksverhouding hebt.

Wel erg lekker dat je die wei voor je jonge mannen hebt!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:04

1 Ha......2-3 paarden. Wij hebben 1.7 Ha weiland hier in 2 stukken verdeeld. Daar lopen 2 paarden op. In de zomer kunnen er nog 1-2 bij en in de winter is het krap aan als je ze buiten wilt houden.
Dit jaar hebben we de helft opnieuw ingezaaid en is dus niet beschikbaar. Dus op ca. 8000 m2 lopen ze nu met z'n 2-en en het is nu al helemaal kaal.
Als je niet wilt bijvoeren.......2 paarden max.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 22:49

Max. 2 paarden per hectare en dan inderdaad zoals Leonoor zegt, stuk in 2 delen splitsen....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 06:39

3 kan makkelijk hoor
Het ligt natuurlijk ook aan de kwaliteit van het weiland. Ikzelf heb ook 1 hectare en daar heb ik 1 klein paard en 2 ponies op lopen en dat gaat prima. Ik heb het in 2 stukken verdeeld, maar ik zou het bij voorkeur in 4 stukken verdelen. Dan krijgen de overige stukken genoeg tijd om aan te groeien als ze er niet op lopen.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:00

laat het weiland wel bemesten,dan zal je voldoende hebben..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:43

hoeveel paarden je er op kan laten lopen is ook erg afhankelijk van het weer. Wordt het een hele droge zomer zul je sneller door je gras heen zijn. Dan zal je moeten sproeien en natuurlijk moet je ook niet besparen op het bemesten. In plaats van meer paarden zou je ook kunnen kiezen voor schapen. Je moet de omheining dan wel aanpassen maar ideaal is om en om beweiden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:05

In 4 stukken opdelen lijkt me niet handig met hengsten erop. Ze moeten wel een beetje de ruimte hebben en 2500m2 is niet echt een groot stuk.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:11

Bemesten en tinkers ben ik ook geen voorstander van. Het blijven koudbloeden en daarom graag zo min mogelijk eiwitten.

IndianaJones

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 08:17

dank jullie wel!!!!

Zelf was ik ook van plan om dit jaar Reilly en Shathu er alleen op te laten. Kan ik direct zien hoe lang ze ermee doen etc. Voor volgend jaar wilde ik er zelf het hengstje van m'n vriendin er bij op zetten. Wat ik namelijk wel kan doen is af en toe ze even 2 a 3 weken eraf halen, bij mij thuis neerzetten in die weken, daar heb ik ook een klein stukje gras, zodat de weide weer bij kan komen/aan kan groeien en dan weer terug. Dat zou ook nog kunnen. Echter degene van wie ik het stuk hier dacht dat ik nog wel meer hengstjes erbij kon zetten, zo'n 5 a 6. Ik dacht zelf al...dat gaat nooit lukken. En ik wil echt dat ze er staan voor weidegang, dus niet dat ik ze moet bijvoeren met hooi. In dat geval zou ik ze net zo goed thuis kunnen laten staan. Daar heb ik echter maar een klein stukje weide en het was juist m'n bedoeling om ze zo'n 7 maanden toch zeker lekker op het gras te hebben.

Mijn oud-collega overigens heeft 1 seizoen z'n weide ook in meerdere kleine stukjes verdeeld, daar kwam hij echter snel van terug. Doordat ze dan op een klein stukje staan, lopen ze ook steeds te "trappelen" op dat kleine stuk, met als gevolg dat al z'n 4 kleinere stukjes vertrapt werden.
Op een groter stuk heb je dat toch minder, doordat ze meer verspreid lopen.
Laat het maar gewoon helemaal open en op het moment dat het bij moet groeien kan ik ze evt wel 2 of 3 weken naar huis halen.