Opknappen Stallen, terrein etc.? tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

Opknappen Stallen, terrein etc.? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 19:11

Van de zomer verhuizen we naar ons huisje met alles erop en eraan, rijbak erbij, stallen weiland etc.

Maar hier zal dus een hoop bij komen kijken, in principe kunnen we er zo in, maar zolang we de tijd hebben van de zomer, kunnen we beter meteen alles enigzinds verbeteren en opknappen he?!

Stallen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
iig schoonspuiten, en een lik verf erover, wil iig de onderste rand zwart o.i.d. tegen de ranzigheid. staldeuren ook allemaal over verven, verder nog tips of ideen? tegels opnieuw opvoegen die kapot zijn, verder nog slimme verbeteringen?

Ook zit ik nog met de isolatie, de waterleidingen zijn iig. niet geisoleerd en moeten vervangen worden (tips?)
Dan is er wel nog de keus tussen isolatie of ventilatie?
Het dak is gewoon van simpel golfplaten (asbesthoudend) met lichtplaten ertussen, en 2 kokers ter luchting, de muren opgetrokken uit baksteen.
De stallen zijn allemaal voorzien van luiken die open kunnen om te luchten.
Is het zinvol om hier te gaan isoleren, naast de waterleidingen? of kan je dan maar beter een extra deken van de winter erop gooien?

Buitenterrein:
Afbeelding
Afbeelding
De weide, het pad ernaar is al vaak een drassig zooitje, bestraten? of andere ideeen?
De weide's zijn iig. omheind door lint, wanneer die kapot gaat of gewoon op is, waar kan ik dan het beste op overgaan ter vervanging?

Stapmolen, die moet er uiteindelijk ook komen, nog tips voor een goedkope 3 a 4 paards, er ligt al een rond pad (soort van cement) waar vroeger ooit een stapmolen heeft gestaan.
Mischien 2e hands?

Verder nog tips van ja, vergeet je dit en dat niet?
dus bij deze: Wat kan er nog meer gedaan worden?!

Barvrouwke

Re: Opknappen Stallen, terrein etc.? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 06:30

het pad naar de weide kan je het beste van die stenen randen leggen en daartussen eerst grof en daarna fijne puinstenen. Dit functioneerd prima en je zakt niet scheef weg en het is nooit glad in tegenstelling tot bestrating.

De stallen zalik eerst eens een plaat tegen het plafond spijkeren. luiken andere kleur en metaalstrips langs de binnenzijde luik en onderkant venster. tegen het opeten waar ze al ruk mee begonnen zijn zo te zien.

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 06:41

inderdaad dat pad zou ik niet bestraten maar zoals barvrouwke al zegt, een rand en dan opvullen.
lint vind ik zelf altijd wel een goeie oplossing hoewel een wit hek natuurlijk prachtig staat

stapmolens staan wel eens op marktplaats, nu staan er ook weer een paar, denk dat je wel wat vind als je de sites afgaat !

verder noem je alles zelf eigenlijk al, schoonmaken, schilderen en herstellen !
het ziet er heel mooi uit hoor, lijkt mij een heerlijk plekje
veel succes met verhuizen en opknappen!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:34

Voor de waterbakken bestaan speciale vorstbeschermers en voor om de leidingen zou je thermobuis kunnen doen tegen bevriezing.

Op het pad kan je ook nog denken aan van die grote betonplaten waar je overheen kan lopen maar puin is een stuk goedkoper denk ik

Ziet er leuk uit zeg, veel plezier met opknappen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:36

begin met het bekijken van de drainage in de weilanden. zo te zien staan er flink wat plassen. mocht er al drainage liggen ( waar ik natuurlijk vanuit ga ) dan is t slim om die even door te laten spuiten, zodat het water weer weg kan.
handige tip is dat wanneer men regen op geeft, dat je even kunstmest laten strooiten op je weilanden, wordt het gelijk weer een groen grasmatje. de pad er tussen in zal je eerst gelijk moeten maken en puin erop, dat even laten aanrijden en ervoor zorgen dat wanneer je wilt straten je de pad HOGER ligt dan de weilanden en iets bol ligt, zodat er geen plassen op blijven staan.

Over de stallen, de buitenkant, persoonlijk vind ik donkergroene deuren mooier dan donkerbruine, dat zou je natuurlijk kunnen verven. verder die leuke bloemenbakken vullen met fleurige bloemen en eventueel nog leuke bloempotten langs de raampjes van je stal zetten.
uiteraard zal een wit hek schitterend zijn, maar weet natuurlijk niet wat je budget is dus kan je beter eerst het noodzakelijke doen.

de stal van binnen, muren witten en inderdaad even schilderen.
verder zie ik overal wat spullen liggen of hangen, maak of koop een mooie kast ( een fleurige) en berg daar alles in op. hang een paar leuke paardenkalenders of schilderijen op en het is gelijk netjes. en met mooi weer geeft alles ook een veel mooier beeld hoor. verders ziet het er wel leuk uit. succes. laat je foto's zien hoe t geworden is?

@Shemar: met betonplaten moet je het risico in de gaten houden dat er geen zwaar verkeer over kan zoals traktoren, want mocht er een plaat scheuren en er water in komen, dan vriest het in de winter helemaal kapot. dit even ter aanvulling. ook nog ter aanvulling is mocht je willen straten, H klinkers zijn erg sterk en gaan niet los van mekaar. het is dus een H vorm en in duitsland zijn ze goedkoper te krijgen.

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:43

ik kan alleen nog een andere tip geven voor het pad grof geel zand wat dus water door laat (mischien eerst een bodem met grof grind).
al dat puinsteen gaat in de hoeven van de paarden zitten.
en voor de water bakken bestaan wel systemen van bv kabels die je dus tegen de leidingen moet plakken die warm blijven (ik weet niet hoe het heet of wat het precies is mensen die ik kende hadden het) maar kijk of je ze van het plafon kan halen (ik gok dat ze daar langs lopen) daar zit de vorst het eerst.
en idd drainage of kijk hoe de bodem er uit ziet of re mischien een oude grasmat onder licht of een leem laag waardoor het water dus niet weg kan mijn tip dan stuk voor stuk ploeggen anders blijf je zwemmen.

ik zie nu pas in wat voor walgelijk mooi huis jullie gaan wonen ben jaloers sucses daar

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:47

misschien een idee als de mogelijkheid er is om van je stal een soort paddokboxen te maken. Dus een deur naar buiten met pvc strepen er voor en ieder paard een paddokje bij zijn stal.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 09:49

Wij hebben voor de stukken die zwaar belopen worden gewoon puin in de grond en daarover van die equi ground matten en daarover weer geel zand. In plaats van een stapmolen is misschien een bewegingsstal een idee. Geeft minder werk en de paarden zorgen zelf voor hun dagelijks portie beweging.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:38

ik zag ook nog een stuk straatwerk zitten, voor de stallen zijn de stenen vies. echt, als je die met een hogedrukreiniger schoonspuit, zien ze eruit als nieuw.

inge88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:44

Stapmolen? Jordy toch ga maar met ze wandelen met die luie reet van je!
Ik zou t tussenpad gewoon eerst proberen zonder er wat op de gooien en als t echt drasserig wordt er van die puinzooi opgooien. Verder stallen weer een mooi wit laagje geven en t ziet er weer mooi uit

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 10:50

Barvrouwke schreef:
het pad naar de weide kan je het beste van die stenen randen leggen en daartussen eerst grof en daarna fijne puinstenen. Dit functioneerd prima en je zakt niet scheef weg en het is nooit glad in tegenstelling tot bestrating.

De stallen zalik eerst eens een plaat tegen het plafond spijkeren. luiken andere kleur en metaalstrips langs de binnenzijde luik en onderkant venster. tegen het opeten waar ze al ruk mee begonnen zijn zo te zien.

ja we doen of de luiken vervangen of een strip als dat nog enigsinds gaat.
Aan het plavond dacht ik ook al, want dit is geen gezicht iig.

shemar schreef:
Voor de waterbakken bestaan speciale vorstbeschermers en voor om de leidingen zou je thermobuis kunnen doen tegen bevriezing.

Daar zal ik dan voor kijken bij de agradi, ook hoorde ik iets van kunstof buizen, die nauwelijks kapot vriezen?
Ook nog tips voor water naar de weide toe? wil waarschijn een ondergrondse slang naar de weides toe doen zodat daar ook automatische drinkbakken komen.

Hollybolly schreef:
begin met het bekijken van de drainage in de weilanden. zo te zien staan er flink wat plassen. mocht er al drainage liggen ( waar ik natuurlijk vanuit ga ) dan is t slim om die even door te laten spuiten, zodat het water weer weg kan.

verder zie ik overal wat spullen liggen of hangen, maak of koop een mooie kast ( een fleurige) en berg daar alles in op. hang een paar leuke paardenkalenders of schilderijen op en het is gelijk netjes. en met mooi weer geeft alles ook een veel mooier beeld hoor. verders ziet het er wel leuk uit. succes. laat je foto's zien hoe t geworden is?

JA daar heb ik dus mijn twijfels over, of die drainage er wel ligt? zal ik de volgende keer eens vragen aan ze.
Leem zal er denk ik niet zo snel liggen in limburg...?

Voor de spullen zal ik iig een zadelkamer gaan maken, dit is nu allemaal in een losse stal gezet.

Hollybolly schreef:
ik zag ook nog een stuk straatwerk zitten, voor de stallen zijn de stenen vies. echt, als je die met een hogedrukreiniger schoonspuit, zien ze eruit als nieuw.

Dat gaat iig gebeuren, maar is meer het werk voor Spap want de binnenplaats is vrij aan de maat Afbeelding

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:39

mooi plaatje, nu ziet t er veel leuker uit... misschien een idee om de muren van de stal ook wit te maken met groene deuren, het is maar een idee.

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 11:42

Hollybolly schreef:
mooi plaatje, nu ziet t er veel leuker uit... misschien een idee om de muren van de stal ook wit te maken met groene deuren, het is maar een idee.

en uiteindelijk de loods rechts ook
mjaa voor het mooie zou je dan ook het dak opnieuw moeten doen met rode dakpannen, denk dat dat wel een duur grapje word...

inge88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 11:55

Dat rooie is nergens voor nodig maar witte muren is wel mooi

ArcesStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 19:20

maar dat maakt het wel af he verder nog tips?

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:13

Ach het ziet daar allemaal best netjes uit... Alles een likje verf gaten dicht maken en dan ziet het er al heel anders uit... Ik zou wel alles wat isoleren, want de vorst is ook niet altijd even lief... Verder is door luchting frisse lucht) het beste voor je paard, dus van de winter gewoon een extra deken op.. Daar krijgen ze ook een betere weerstand van... Ik zou de omheining nog eens goed na trekken... en als er drainage buizen liggen, ik zou het betwijfelen!? Gewoon wat opvullen met nieuw zand en het best is een keertje omploegen dat de grond los komt en opnieuw inzaaien

Verder denk ik dat je wel eens een gat in de lucht mag springen dat jullie zulke mogelijkheden dadelijk hebben, niet iedereen krijgt zoiets!!

Tremona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:29

Voor de waterleidngingen binnen is een rondpomp installatie (oa te koop bij agragdi)ideaal. Nooit geen gezeur meer met bevroren en kapotte waterleidingen werk beter dan dat draad.

Voor de waterleidingen kan je gewoon tyleen sllang gebruiken.

Complimenten over je aanschaf kan je heel wat moois van maken. Veel succes er mee!