Pensionstal of eigen weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orrieborrie

Pensionstal of eigen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 08:04

Ik ben aan het uitzoeken of ik mijn paard op een pensionstal wil zetten of dat ik een eigen weiland wil kopen en daar stallen en een bak op wil bouwen.

Wat hebben jullie en wat voor een voor en nadelen ondervinden jullie?

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:07

als je land met een sloot koopt heb je er wel onderhoud van de slootkanten 2x per jaar en zonder spullen zal dat je niet meevallen

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:09

ik heb de paarden bij mn schoonouders(geen pensionstal, allemaal eigen paardn), maar als ik jou was, zou ik een eigen weiland etc kopen, dat komt in de toekomst financieel op je aan (als je je dat nu kan veroorloven)

maar aan de andere kant, op een pensionstal is het vaak gezellig, kan je een dag niet, is er altijd iemand die voor je paard kan zorgen,

je moet voor jezelf de voors en na's goed op papier zetten

succes

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:11

Ligt eraan of je graag alleen rijd en je paard doet, of je wel is hulp nodig heb met je pony. Laat je je paarden zonder toezicht op een weiland staan ? Maar van de andere kant is het wel rustig en zonder gezeur als je een eigen weiland heb. Heb je 1 paard of meerdere ?
Ik zou voor de pensionstal gaan, ik hou toch van gezelligheid en ik ben nog vrij onervaren dus ik moet wel is hulp vragen.

Jeayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:14

Even een bak en stalen bouwen.Helaas werk dit in de praktijk niet zo makkelijk. Denk aan alle vergunningen etc. die je nodig hebt om een stal te bouwen en ook voor het aanleggen van een bak (ook dit weten veel mensen niet). Zoek dit eerst goed uit voor je een stuk grond wilt kopen.

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 08:18

Ik heb 1 paard. De pony is van opa. Ik verzorg de pony al vanaf veulen en zij is nu drie.

Als ik naar een pensionstal ga kan ik alleen mijn paard meenemen. Ik kan geen 2 stallen betalen.

orrieborrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 08:19

Ik ben alles al aan het uitzoeken en opvragen bij de gemeente.
Ik vraag alleen wat jullie voor een voor en nadelen weten, misschien zie ik zelf iets over het hoofd.

Tessie1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 08:27

Ik vind het prettig aan pensionstalling dat er vaak iemand bij woont, zodat er altijd toezicht is...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Pensionstal of eigen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:00

Ik zou persoonlijk voor een pensionstal gaan. Ook omdat je naast het houden van een paard dan ook nog eens wat meer vrijheden hebt. In het verleden heb ik mijn paard bij mijn gestald, paard stond overdag in de wei met andere paarden een paar huizen bij ons vandaan. Ik vond het persoonlijk erg lastig om studie, werk, vriend en paard aan huis te combineren. Ik kan nu eens een ochtend uitslapen, en eens een weekendje weg.
Ook is het (tenminste bij ons) erg moeilijk om op een stuk weiland stallen te bouwen. Bij ons is dat zonder connecties gewoon onmogelijk. Je hebt op dit moment enkele geld genoeg voor het stallen van 1 paard. Hoe denk je aan het geld te komen voor het bouwen van de stallen? (geen kritiek, gewoon interesse). Voor dat geld zou je volgens mij ook een best lange tijd 2 paarden op pension kunnen laten staan.

edit. Ligt het weiland midden in een woonwijk? Wat nadelen geeft ivm opdringerige kinderen.
Ligt het weiland buiten de bebouwing? Dat geeft nadelen ivm geen toezicht.

Yorghos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:23

Zelf heb ik liever een stalletje met een stukje grond, dan een pensionstal.
Ik vind het fijner om alles zelf te kunnen doen, en ik heb helaas al te vaak meegemaakt dat er op verschillende stallen aan mijn paard gezeten word.
Ik zou trouwens geen weidegrond kopen en er zelf op gaan bouwen. Ik zou zoeken naar een stukje grond met een stalletje dat ik kan huren.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 11:48

en als je het voor elkaar hebt, om dat te realiseren, komt het altijd op je aan, al zou je nooit geen paarden meer hebben, dan heb je altijd nog een waardevol weiland, en of stallen,
en dus een achterdehand liggend spaarpotje,

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 19:23

Ik zou mijn paard nooit ergens op een weiland neerzetten zonder toezicht, bij een vriendin van mij is haar pony 's nachts uit het weiland gestolen, dat wil ik dus echt nooit meemaken. En wat als hij koliek of iets dergelijks krijgt en je bent er niet, op een pensionstal is altijd iemand aanwezig, wel zo'n veilig idee vind ik. Mijn jaarling staat bij een boer in pension, hji houd m'n paardje goed in de gaten, ook als ik eens een dagje niet kan of op vakantie ben, kan ik hem met een gerust hart daar achterlaten.

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:06

Als je nu geen geld hebt om je beide paarden in pension te zetten, dan zal een simpel rekensommetje je leren dat je nu waarschijnlijk ook geen geld zult hebben om een stuk land te kopen, er een stal op te zetten (als dat al mag), een bak bouwen en het onderhoud, omheining en andere bijkomende kosten te voldoen.

Land kopen is erg duur. De prijzen lopen al snel op naar 20000 tot 40000 euro per ha kosten koper. Voor 2 paarden heb je het jaar rond toch minimaal 1ha grond nodig. Heb je minder zul je een groter deel van het jaar bij moeten voeren en eventueel 's winters in de bak houden om het land te sparen.

Wij hebben nu een huis met land gekocht, maar je kunt goedkoper je paard in pension houden.

Pas bij meerdere paarden (en dan bedoel ik niet 2) is het goedkoper zelf land te kopen.

Stel een ha land kun je kopen voor 20000 euro, dat is vrij goedkoop.
Leen je het geld dan kost het je aan rente (4%) zo'n 800 euro per jaar. Dus zo'n 65 euro per maand.
Betaal je het van je spaargeld dan kost het zo'n 400 tot 600 euro per jaar aan gemiste rente.
Dan moet je nog zelf je bak aanleggen, voor een eenvoudige oplossing als omzetten toch ook al snel 1500 euro als het zand niet te diep zit en vaak veel duurder.

Een schuilstal vanaf zo'n 1500 euro. en een buitenbox ook ongeveer vanaf dat bedrag. En vaak veel duurder...

Deze investeringen kunnen alleen op langer termijn uit.

Voor 20.000 euro kun je 2 paarden zo'n 3 jaar op een dure pensionstal laten staan (250p/m)
Voor de prijs van 1 buitenbox of schuilstal, en bak komt er een half jaar bij. En dan heb je nog geen onderhoudskosten als ruwvoer, strooisel, bix, omheining, water, elektra en onderhoud weiland...

Een stuk land met (gedeelde) stal en bak huren is waarschijnlijk wel een goedkopere oplossing dan pension, maar ook dat zal elkaar niet ver ontlopen als je een pensionstal hebt met vergelijkbare voorzieningen als je bij zo'n gehuurd perceel hebt.
Een pensionhouder kan namelijk groter inkopen en bespaart daarbij kosten. Soms hebben ze ruwvoer van eigen land. Machines zijn vaak aanwezig waardoor men veel klussen zelf kan doen.
Misschien is een stal bij een particulier ook wel een goed alternatief.
Vaak rekenen die niet alle vaste lasten door en dan kun je vrij goedkoop staan...

De reden waarom mensen denken dat een paard aan huis goedkoper is, is alleen omdat ze de extra hoge kosten in woonlasten niet hebben meegerekend...

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:28

Even iets meer op je vragen ingaand...

Ik heb Andrew nu in het land staan bij een pensionstal, 60 euro per maand voor alleen weidegang en gebruik bak en bijvoeren indien nodig.
Dat is de goedkoopste oplossing en kost ook het minste tijd. Er is een stal, dus je kunt droog poetsen. Ik betaal bovenop het weidegeld wat extra omdat ik een box aanhoud voor als er iets gebeurd waardoor een paard op stal moet. Ook kan ik hem er 's winters rustig in zetten om hem te laten opdrogen.

Straks komt hij bij huis te staan.
Onze woonlasten worden minimaal 3x zo hoog als nu van tussenwoning naar huis met 3 ha weiland) Ik moet alles nog zelf aan leggen dus al het regel- en vergunningwerk moet ik uitzoeken en het werk uitbesteden. Hoge kosten, veel tijd en energie, weet ik nu al...

Daarnaast ben je meer van je eigen gezondheid afhankelijk voor de verzorging. Het kost veel meer tijd dan een paard in pension, omdat je daar alleen je paard hoeft te verzorgen en een deel ook voor je gedaan wordt.

De reden dat wij toch kiezen voor paard bij huis is omdat we er meer van willen kunnen genieten dan dat ene half uurtje tot uurtje per dag dat ik er nu langs ga om te verzorgen (Ik rijd sportpaarden bij een particuliere fokker) en omdat ik hem dan precies zo kan houden als ik zelf goed vind. Dus met voldoende gras op de wei, eigen keuze welke paarden erbij in het koppel komen, een schuilstal voor in de winter, en bak die niet te zwaar mag worden en weiland waar ik altijd in kan rijden omdat ik zelf kan bepalen welk stuk ik leeg houd. Die vrijheid kost ons veel geld, maar ik denk dat ik er ook veel plezier uit haal... En dat is het ons waard...

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:08

Memuska heeft lange tijd op een pensionstal gestaan, en ik wil dat nooit weer! Nu staat ze thuis en heb ik alle voordelen: ze kan elke dag buiten, ook bij slecht weer. De stal wordt elke dag uitgemest en bijgestrooid, ik heb geen gezeur als ik "veel" gebruik. Ze krijgt voldoende en kwalitatief voer en hooi, ik rijd wanneer ik wil, ... Mijn keuze is gemaakt!

Monday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:21

Ik sta op een pensionstal, in de winter is er geen weidegang, maar wel paddocks. De stal wordt elke dag gemest en bijgestrooid want dat doe ik zelf. Ik kan net zoveel gebruiken als ik wil, want dat betaal ik zelf. Het voer en hooi is van goeie kwaliteit en de hoeveelheid wordt in overleg bepaald. Ik kan tussen 8-22 uur rijden en mijn paard wordt voor me op het land gezet omdat ik werk. Als ik een dagje echt niet zou kunnen is er altijd wel een stalgenoot die even de box wil doen. Dus mijn keuze is ook gemaakt!