elke keer hoefijzer kwijt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

elke keer hoefijzer kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 13:13

Hey,

Mijn paard had donderdag zijn hoefijzer afgetrapt. Ik de hoefsmid gebelt, hoefsmid komt vrijdag morgen, vrijdag avond, hup, weer hoefijzer af! Wat kan ik hier tegen doen? Ik kan toch niet elke keer weer de hoefsmid bellen en gaan betalen?

groetjes tatjana

berijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:19

ik denk dat je de oplossing samen met de hoefsmid moet zoeken. Ik heb wel eens gehoord dat je daar weer ander beslag voor moet nemen (als ze het ijzer aan de voorkant er zelf aftrappen) of gewoon anders beslaan. Ik vind het, eerlijk gezegd, niet zo`n goede service van de hoefsmid dat je iedere keer moet betalen....
Succes!

Zilly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:19

Vind het sowiezo vreemd dat je elke keer moet betalen

Misschien is een andere hoefsmid een oplossing

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:24

Ik zou het probleem bij de hoefsmid zoeken. Als ijzers er zo snel af liggen is de kans heel groot dat ze niet passend zijn geweest.

Mloes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 13:26

Heb ik ook gehad met mijn haflinger, als ze een beejte moe werd tikte ze met haar achterhoef het voorijzer eraf. Nu heeft ze kortere ijzers voor, en is er niks meer aan de hand. Dus gewoon vragen aan je smid of de ijzers voor iets korten kunnen

Ver2006

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:49

De ijzers kunnen inderdaad korter gemaakt worden aan de andere kant. Ik vind het wel slecht dat je elke keer moet betalen hoor. Het is de fout van de smid...

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:17

mijn paard was na 6 dagen ook meteen al zijn ijzer kwijt, en een week later weer 1 Gelukkig heb ik 8 weken 'garantie' en hoef dan niet te betalen.
Mijn hoefsmid zei dat het best kon komen doordat mijn paard weer moest wennen aan de ijzers, dus dat ze er daarom nog niet erg goed onder zaten. Ook zei hij dat de ijzers er daarom juist afvallen als ze er een paar dagen onder zitten.
Maar goed beide ijzers zijn bij mijn paard dus al snel vervangen en nu zitten ze al een maand goed Dus misschien dat ze bij jou paard na een tijdje ook wel goed blijven zitten?
en anders moest ik springschoenen omdoen, nou die krijgt mijn paard niet om in de wei, hij hoeft niet nog meer witte plekken te krijgen op zijn benen

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:30

andere hoefsmid zoeken..

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 20:47

Het is al opgelost! Bedankt voor de reacties! Ik dacht dat je moest betalen als het hoefijzer eraf lag, maar dat is dus niet zo!

ikke

Re: elke keer hoefijzer kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 13:14

Ehm, als het schering en inslag is dat er ijzers vanaf liggen, dan moet je dat toch eens ernstig met je smid bespreken. Indien het geen oplossing geeft, zoek een andere smid.
Het structureel aftrappen van ijzers in de wei is ALTIJD een fout van de smid. Ook een smid is maar een mens, dus ook hij maakt wel eens fouten, maar hij moet weten wat er aan de hand is en hoe hij het op moet lossen. Een smid die het niet voor elkaar krijgt dat een paard z'n ijzers niet verliest, dat is een sukkel, die ik niet aan mijn paard zou willen hebben.

Niens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 21:00

Sluit ik me helemaal bij aan.
dan heeft de smid geen kennis. Ik zie wel eens dat smeden te grote ijzers onder de hoeven slaan, of ze niet goed passend maken.
Ik vind het gemakzucht, erg fout.

Memuska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:59

Ik zou een andere smid zoeken. Een ijzer kwijt kan eens gebeuren, maar dit vind ik toch nogal veel... Bij mijn vorige smid had Mush het ook regelmatig, en nu is ze in 2 jaar geen ijzer meer kwijtgeweest!

Missbambie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:07

Mijn hoefsmit heb ik al jaren!, nooit geen problemen gehad. maar sinds dat ik mijn paard verhuist heb, en zij op het land staat waar aan het begin van het land klei grond ligt. Was joy ook iedere keer haar ijzer kwijt en ook mijn hoefsmid is al een aantal keer (zonder koste) weer langs gekomen om hem er onder te zetten. maar na 3 keer langs komen was ik het best zat, en heb ik ze er onder vandaan laten halen (dit kon ook omdat ik weinig rijd).

Rafiki8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:12

Mijn paard was vorig jaar ook constant zn ijzers kwijt.
Mijn hoefsmid heeft toen ijzers met twee lippen voor dr onder geslagen.
Zijn hoeven waren ook erg zacht.
Dit jaar ben ik ernog geen een verloren (even afkloppen) volgens mijn hoefsmid ligt dat het er ook aan dat zijn hoeven nu veel harder zijn als vorgig jaar.
Hij heeft op het land ook altijd springschoenen om en die ben ik nu constant kwijt haha.

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:01

Ik heb altijd een week garantie. Dan komt hij hem er kosteloos weer opzetten (nu twee keer gebeurd) En als dat iets langer is als die week knijpt hij nog vaak een oogje toe. Als ik bel is hij er meteen. Heb echt een geweldige smid.