Hoe kan je een paard aan de "teugel" leren rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharifa

Hoe kan je een paard aan de "teugel" leren rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 19:29

Hallo,

Ik rijdt op mijn pony, die nu helemaal goed is ingereden.
Maar hij loopt erg hoog met z'n hoofd, en ik wil hem leren om nagevelijk te leren lopen..
Maar hoe pak ik dat aan?

Groetjes!

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:30

les nemen...
je leert een paard dat niet maar dat komt voort uit een actief achter been in combinatie met ontspanning en balans van je paard...

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:34

Door zelf te leren rijden = les nemen

Sharifa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 21:55

Ja uh, ik rijdt al 12 jaar les- prive les gehad van een vrouw die europese kampioenschappen rijdt, En heel erg lang op een manege.
Maarja, dan zal ik maar een oplossing moeten bedenken.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:58

Ik denk dat les toch de enige oplossing is. En als je 12 jaar les hebt gehad denk ik dat je wel weet dat je een paard niet leert aan de teugel te lopen maar dat het eigenlijk een soort cadeautje is, omdat jij hem netjes rijdt.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:04

Je zegt dat je pony nu helemaal is "ingereden? " Dan is er dus al iets fout gegaan in je africhting! Normaal gesproken leer je je paard voorwaarts neerwaarts te gaan en van daar uit ga je dan verder. Dus eerst ontspannen over de rug, want daar zit je probleem met het hoog dragen van het hoofd! Hij drukt zijn rug weg. En niet elke grand prix ruiter kan ook goed les geven!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:06

Paard kan om verschillende redenen zijn hoofd omhoog gooien (lees: in verzet komen) tijdens het rijden.

Een aantal oorzaken kan zijn:
- pijn (aan het gebit door bv haken of omdat hij aan het wisselen is)
- harde ruiterhand
- stuiterende ruiter ( rug gaat omlaag en hoofd omhoog)
- slecht passend zadel
- gespannen ruiter

en andere oorzaken.

Als de ruiter nageeft, gaat het paard bijna altijd ook nageven. Jij moet de eerste zijn. Sommige ruiters kunnen moeilijk of niet loslaten maar verwachten het wel van het paard. Zo werkt het niet.

Er zijn talloze redenen waardoor een paard niet nageeft. Zoiets is niet vanachter een pc te beoordelen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:18

Sluit me allereerst al aan bij Aerdenhout.
Los daarvan vind ik het typisch dat jij al 12 jaar privé les hebt en zoals Flew al zegt, je dan wel behoort te weten hoe het zit.
Gewoon lekker door lessen dus, in ieder geval niet gaan lopen trekken en slof erom of iets dergelijks .
Of het ligt aan al één van de genoemde redenen zoals PeruaansePas aangeeft.. Dus dat is moeilijk te zeggen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:50

Er is een sticky over aan de teugel rijden bij RT-P