Omheining: koord band of stroomdraad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Omheining: koord band of stroomdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 20:20

Over een maand of wat hebben wij als het goed is eindelijk plek aan huis.
Maar dat betekent dat er ook een weiland omheind en ingedeeld moet worden.
Aan 2 zijden ligt er een sloot omheen, aan de achterkant grenst het aan smal weggetje en ik wilde langs de rand van het weiland een pad laten zodat ik (met of zonder paard) nog om het weiland kan wandelen...

Nu vroeg ik me af wat ik het beste kon gebruiken.

Aan de buitenkant (sloot en wegkant) en om het binnenstuk in kleinere percelen te verdelen, wat eventueel te verplaatsen is als je strookbegrazing wilt toepassen, of dat je makkelijker een groot stuk kunt maaien/hooien...

Breed band van 4cm
band van 1 of 2 cm
Koord van 6 tot 8 mm doorsnede
Stroomdraadje (kunststof met dunne ijzerdraad gedraaid)

Ik zit met kans op uitbreken, zichtbaarheid, rekbaarheid (groot perceel van zo'n 80 bij 390 meter) veiligheid voor de paarden en natuurlijk het kostenaspect...

Ook twijfel ik over de verhouding houten en kunststof weidepalen.

Ben erg benieuwd naar jullie ideeën/adviezen en ervaringen!

Jol1

Re: Omheining: koord band of stroomdraad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:22

Ik zou voor schriklint van 4cm kiezen.

Eirikur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:38

Koord: zeker niet doen! Een kennis van mij heeft ooit een jaarling verloren aan die troep. Was er met z'n poot ingekomen, had al spartelend een lus weten te maken en is heen en weer gaan lopen sjorren om los te komen. Heeft zijn eigen poot afgezaagd, einde oefening.

M.i. is band het mooiste. Als je breed band neemt moet je wel zorgen ook bijpassende isolatoren te hebben, anders slijt het op elkaar in en blijf je knoopjes maken en isolatoren vervangen.

Ik zou langs de weg met breed band en alleen met houten palen werken, met een tussenafstand van ongeveer 3 meter en daar ook 3 banden boven elkaar langs doen. Hoe hoog is mede afhankelijk van hoe groot je paard(-en) is/zijn.

Aan de slootkant en voor de "tussenhekjes" zou ik 12,5 mm lint gebruiken. Dat is breed genoeg dat je paarden het nog goed kunnen zien, maar je weiland komt er dan tenminste niet uit te zien als een tennisbaan of een volleybalveld.
De palen kunnen ook verder uit elkaar daar. Als je hout gebruikt 5 meter, als je ivm. eenvoudig kunnen verplaatsen prikpaaltjes wilt gebruiken zou ik ze 4 m. uit elkaar zetten. Voor deze hekjes is 1 of 2 linten erlangs ook wel voldoende, tenzij je notoire uitbrekers hebt.

Tenslotte: Schriklint moet je nooit tè strak opspannen, dan breken de erin verweven ijzerdraadjes, waardoor de geleiding slecht wordt. Er zijn een soort "opwind-dingetjes" te koop die je erin kunt verwerken, waarmee je het schikdraad later, als het door veroudering wat slapper wordt, nog eens wat na kunt spannen zonder alles los te hoeven maken.

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:41

en planken ? of is dat een flink stuk duurder ?

Het is mooier en heb je geen schrik dat ze met hun been in de draad blijven hangen. Kun je nog een stroomdraadje tussen/boven spannen.

Masada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:43

EricPrast schreef:
Koord: zeker niet doen! Een kennis van mij heeft ooit een jaarling verloren aan die troep. Was er met z'n poot ingekomen, had al spartelend een lus weten te maken en is heen en weer gaan lopen sjorren om los te komen. Heeft zijn eigen poot afgezaagd, einde oefening.

M.i. is band het mooiste. Als je breed band neemt moet je wel zorgen ook bijpassende isolatoren te hebben, anders slijt het op elkaar in en blijf je knoopjes maken en isolatoren vervangen.

Ik zou langs de weg met breed band en alleen met houten palen werken, met een tussenafstand van ongeveer 3 meter en daar ook 3 banden boven elkaar langs doen. Hoe hoog is mede afhankelijk van hoe groot je paard(-en) is/zijn.

Aan de slootkant en voor de "tussenhekjes" zou ik 12,5 mm lint gebruiken. Dat is breed genoeg dat je paarden het nog goed kunnen zien, maar je weiland komt er dan tenminste niet uit te zien als een tennisbaan of een volleybalveld.
De palen kunnen ook verder uit elkaar daar. Als je hout gebruikt 5 meter, als je ivm. eenvoudig kunnen verplaatsen prikpaaltjes wilt gebruiken zou ik ze 4 m. uit elkaar zetten. Voor deze hekjes is 1 of 2 linten erlangs ook wel voldoende, tenzij je notoire uitbrekers hebt.

Tenslotte: Schriklint moet je nooit tè strak opspannen, dan breken de erin verweven ijzerdraadjes, waardoor de geleiding slecht wordt. Er zijn een soort "opwind-dingetjes" te koop die je erin kunt verwerken, waarmee je het schikdraad later, als het door veroudering wat slapper wordt, nog eens wat na kunt spannen zonder alles los te hoeven maken.

Mee eens. Geen koord doen.
Ik ben zo ook een pony verloren die met zijn beentje erin was gerold en in een lus was gekomen.
Band breekt snellen en wordt minder snel een lus.
Ik zelf heb kunststof palen in de wei. Ideaal en onderhoudsvrij.
Het koord wat ik het allerfijnste vind maar wat ook superduur is in de koord met koolstof erin.
Je kunt ook een houten afzetting overwegen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-06 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: antwoord uit qoute gehaald

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 22:19

katrienh schreef:
en planken ? of is dat een flink stuk duurder ?

Het is mooier en heb je geen schrik dat ze met hun been in de draad blijven hangen. Kun je nog een stroomdraadje tussen/boven spannen.

Planken/hout is erg prijzig. Snel een paar euro per strekkende meter en je hebt er een bouwvergunning voor nodig omdat het een hekwerk is... Bij paaltjes met band/lint oid is dat niet nodig.
Koord is er in de mode op dit moment, vanwege de sterkte, maar ik hoorde inderdaad waarschuwingen over het gevaar van niet breken en vast komen te zitten...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:33

Ik ben al eens eerder een paard verloren die met zijn been in de prikkeldraad en lint terecht was gekomen.
We hebben er toen bewust voor gekozen om kunststof palen en koord te nemen zodat dit ons nooit meer zou gebeuren.
Hadden ze mij maar gewaarschuwd.
Ik ben nu al mijn tweede paardje kwijt door die rotdraad.
Het is geen prettig gezicht hoor.
Je paard vinden in shock, vaszitten met een achterbeen in een lus van het koord. Het bot zien zitten, pezen door.
Heel, heel erg triest. En alleen maar doordat hij te dicht bij de draad rolde.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:48

Wij hebben al het prikkeldraad om het weiland weggehaald, dat zat er nog van de vorige eigenaar. Ik vind dat echt vreselijk spul, ons paard heeft wel eens een stuk in haar staart gehad en raakte helemaal in paniek. Om de bak heen heb ik planken met daartussen schrikdraad (koord). Als ik een stukje wei afzet dan gebruik ik op de hoeken houten palen en ertussen van die witte kunstofpaaltjes. Als een paard daar doorheen gaat dan gaan de paaltjes in ieder geval plat. (Heb ik al eens meegemaakt.) Aan het uiteinde van de wei, richting weg heb ik schapengaas met planken.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:06

Je hebt de nieuwe weideafrasrering bij ons voor huis zeker nog niet gezien?

Wij hebben om al onze weides 40mm wit lint zitten. Met houten palen waar 10jaar garantie op zit. Kunststof is onverslijtbaar maar ook duur. Even voor de duidelijkheid, de meeste afraster palen (hout) staan hier al meer dan 25jaar

De reden dat ik voor wit lint gekozen heb is omdat het goed zichtbaar is. De palen staan 7m uit elkaar. De wei is in 2 stukken verdeelt. Onze weide is 0.7ha voor huis en de totale afrastering (palen, isolatoren, klemmen, poortgrepen, stroomvoorziening gallager aan/uit schakelaar en lint) zat op 900 euro. De palen staan op 1m50 hoogte

Ziet er netjes uit toch?

Afbeelding

foto toegevoegd

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 09:39

mooi geworden Wendy! Wel prijzig als ik 0,7ha omreken naar bijna 3 ha en dan in ongeveer 4 stukken
Zal eens goed moeten kijken hoe we die kosten in de hand kunnen houden... Misschien niet vast in stukken, maar steeds een klein deel afzetten om te grazen en dat verplaatsen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:51

Gefeliciteerd met je huis !

Zeker geen koord nemen, daar heb ik ook eens een paard hel lelijk verwond zien worden.
"gelukkig" was ze de week ervoor ster merrie geworden, want te rijden was ze niet meer.

wij hebben voor tussen in het volgende:
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/dsc06025klein.jpg

Dik lint boven aan, dun lint onder.
Palen staan 4 meter uit ekaar en in de andere wei 5 meter (staat minder wind op)

Dit hebben we aan de buitenkant, maar dat is niet goedkoop.
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/hui ... hoto12.jpg

Dit hebben we gedaan omdat ik eigenlijk 3x breed lint wilde.
Samen met de isalatoren en palen, was dat ook al schrikbarend duur.
En dan hadden we nog niks dat onze jack knuffels binnen het perceel hield.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:00

Ik gebruik houten palen op de hoeken voor de stevigheid, daar tussenin zet ik witte kunststof "prikpalen" die speciaal voor stroomband/ lint/ draad zijn.
Op de lange zijde zet ik in het midden ook nog een houten paal voor extra stevigheid.
Ik gebruik dik wit band, boven en onder en stroom van een batterij.
De batterij kost 20 euro en ik gebruik er twee per zomer.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:23

Dank je wel joyce...Wij hebben dit alles gekocht nu bij agradi, zij hebben deze zomer actie`s ook op lint. Het duurste waren de palen Dit omdat er ook dampalen bij zaten en we extra palen en lint hadden ingeslagen om achter huis ook een extra stuk van 0,5ha af te zetten.

Omheinen is nu eenmaal duur maar in mijn ogen, met een gemiddelt levensduur van 10 jaar is het volgens mij best te doen.

De 2e omheining van runningkawa vind ik prachtig! Zelf vind ik zo`n houten omheining als bij Jolien (even voor joyce) ook prachtig..maar goed, dat zijn degelijke investeringen die je niet snel doet wellicht op langer termijn.

Enne wel onderhandelen hè!

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 14:48

Hihi, onderhandelen, dat is inderdaad een goeie

Bedankt Runningkawa en erg mooie omheining! Maar inderdaad vast erg prijzig.
Scheelt dat wij aan 2 kanten een sloot hebben en aan de kant van het huis gedeeltelijk een dichte bosrand, dus voor uitbreken is vooral de achterkant bij de weg het gevoeligst. En ook daar zit deels een boomwal.

Met kunststof palen bedoelde ik die dunne prikpaaltjes, die zijn handig om te besparen op houten palen en zijn makkelijk te verplaatsen als je rantsoenbeweiding wilt doen. dan kan ik om de zoveel meter een houten paal zetten met daar tussen 1 of meer prikpaaltjes.

Het is me nu duidelijk dat het dus geen koord wordt. Maar een combinatie van smal en breder lint onder en boven. Dat scheelt al weer een moeilijke keuze!

Komt straks ook nog de keuze voor bak om laten zetten of gewoon over de grond aan laten brengen met drainage of zonder...
(zand op 50cm, 15cm teelaarde bovenop en daartussen veen... En ligging vlak langs de sloot)

Bedankt voor de reacties tot nog toe!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:24

Ik moet mij nieuwe weide (7500m2) ook nog omheinen en in stukken verdelen.

Voor het grote omheinen gebruik ik gecreosoteerde palen van 180cm, diameter 8-10cm. Te halen via Marktplaats, kosten 1.75 per paal.
Als bovenband gebruik ik donkergroen lint, 40mm.
Als onderband gebruik ik donkergroen lint, 20mm.
In de tussenweides gebruik ik waarschijnlijk koord van 8mm. Ook donkergroen.

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:00

Wil iemand me uitleggen hoe een paard in een lus van koord kan komen? Snap ik namelijk niks van... (niet aanvallend bedoeld maar ik kan me niet voorstellen hoe dat kan )

tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:39

Persoonlijk zou ik zegge dat het mooiste natuurlijk houten omheining is maar dan betaal je ongeveer 6€ per meter..
Verder zou ik kiezen voor 2 x 4 cm lint langs alle zijkanten. En zowiesow geen koord. Voor tussendoor gebruiken wij gewone kunstoffen paaltjes met 2 cm lint... qua kosten valt het allemaal best mee op die manier... maar wel een goed merk lint nemen scheelt veel ongemak.

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:23

He Joyce!
Wat leuk dat ze aan huis komen te staan!
Wij hebben dus wel koord.. Nog geen problemen mee gehad gelukkig. Hebben koord genomen omdat lint echt veel duurder is (moet je ook andere verbindingen voor op de paaltjes bij kopen) en omdat we over koord ook nog nooit iets verkeerd hadden gehoord..
Misschien later toch maar eens lint er omheen doen!

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:30

Wij hebben koord thuis, maar dat hangt aan het hek.

Ik zou het zo doen als Rubywhite.

Kyrseltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:44

wij hebben bij ons nieuwe huis een houten omheining(stond er al) maar bj ons oude huis hadden we een soort koort alleen dan veel dikker en wit...
maar ik zou het ook met band doen... of dat dikke koort wat wij bij ons oude huis hadden...

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:53

bij mij op pensionstal zit er gewoon lint om:
Afbeelding

Afbeelding

is er heel mooi strak om en lijkt erg mooi zo

wat het gekost heeft, weet ik niet

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:59

Wij hebben buitenom bruin band, zelfde idee als op de foto's hierboven. Bruin vind ik persoonlijk mooier omdat het wat minder 'storend' staat, en het is ook gewoon goed zichtbaar.

Voor verzetbare tussenafrastering is dat brede lint echter totaal niet praktisch, dus daar gebruik ik dun lint of koord voor. Gallagher heeft volgens mij koord wat snel knapt. Er gaat hier best weleens een paard doorheen maar het knapt altijd meteen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:32

Rieja, dat vind ik dus ook, daarom gebruik ik nu groene band.
Wit wordt toch na een aantal jaren grauw en er komt mos op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 09:50

Ik heb ook nog van die prikpaaltjes van 130 lang, daar heb ik de wei van Kawa nog eens mee tussendoor gezet, die word anders te vet.

Ook daar dat dunne lint.
Wat ik ook heb bij de vaste tussen afscheiding onderin.
Dat knapt idd direct.

Zanda heeft daar van de winter, toen dat groene lint er nog niet boven zat, een paar keer doorheen geknald toen er sneeuw lag.
Hij zag het witte draadje niet.
Gelukkig knapte het direct.

Wel voor mij een reden om er nu een groen lint bij te doen, in de hoop dat hij dat van de winter wel ziet

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 10:42

Misschien dat je, om eerst de kosten te drukken, gewoon 1 stuk van je weide afrasterd, en na gelieve steeds een beetje meer...Momenteel heb ik ruim 2ha in gebruik voor de paarden en ik pik ook steeds een stukje meer in

Wij hebben trouwens om 2 stukken land boven 40mm lint en onder koort zitten, ook nog nooit geen problemen mee gehad.

Dat groene lint heb ik ook gezien, een hier op het dorp heeft dat. Zelf vind ik het niet mooi maar goed zichtbaar is het zeker wel!