Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EricPrast schreef:Koord: zeker niet doen! Een kennis van mij heeft ooit een jaarling verloren aan die troep. Was er met z'n poot ingekomen, had al spartelend een lus weten te maken en is heen en weer gaan lopen sjorren om los te komen. Heeft zijn eigen poot afgezaagd, einde oefening.
M.i. is band het mooiste. Als je breed band neemt moet je wel zorgen ook bijpassende isolatoren te hebben, anders slijt het op elkaar in en blijf je knoopjes maken en isolatoren vervangen.
Ik zou langs de weg met breed band en alleen met houten palen werken, met een tussenafstand van ongeveer 3 meter en daar ook 3 banden boven elkaar langs doen. Hoe hoog is mede afhankelijk van hoe groot je paard(-en) is/zijn.
Aan de slootkant en voor de "tussenhekjes" zou ik 12,5 mm lint gebruiken. Dat is breed genoeg dat je paarden het nog goed kunnen zien, maar je weiland komt er dan tenminste niet uit te zien als een tennisbaan of een volleybalveld.
De palen kunnen ook verder uit elkaar daar. Als je hout gebruikt 5 meter, als je ivm. eenvoudig kunnen verplaatsen prikpaaltjes wilt gebruiken zou ik ze 4 m. uit elkaar zetten. Voor deze hekjes is 1 of 2 linten erlangs ook wel voldoende, tenzij je notoire uitbrekers hebt.
Tenslotte: Schriklint moet je nooit tè strak opspannen, dan breken de erin verweven ijzerdraadjes, waardoor de geleiding slecht wordt. Er zijn een soort "opwind-dingetjes" te koop die je erin kunt verwerken, waarmee je het schikdraad later, als het door veroudering wat slapper wordt, nog eens wat na kunt spannen zonder alles los te hoeven maken.
katrienh schreef:en planken ? of is dat een flink stuk duurder ?
Het is mooier en heb je geen schrik dat ze met hun been in de draad blijven hangen. Kun je nog een stroomdraadje tussen/boven spannen.