Hoeveel ong kwijt per maand voor een veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jowwie

Hoeveel ong kwijt per maand voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 17:50

Wij krijgen een veulen(8 maanden dus bijna jaarlinger)
maar nou vroeg ik me eigenlijk af hoeveel een veulen kost per week zonder de stallingsprijs erbij dan.

Nou kom maar op met die reacties.

Karin_deB

Re: Hoeveel ong kwijt per maand voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:18

Neem aan dat je het veulen naar de opfok doet (Tenzij je zelf thuis plaats heb en meerdere leeftijdsgenootjes)
Ligt eraan wat er bij die prijs zit inbegrepen.
Maar gewoon voer, hoefsmid, tandarts, inentingen, wormenkuren en verzekering (als je verzekerd)
Deze prijzen verschillen, dus dan zou je gewoon eens bij jou in de buurt moeten rondvragen en rondkijken.

En wat ik trouwens niet snap is dat je een jaarling koopt, zonder dat je weet wat de kosten zullen zijn..

Jowwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:57

Dat weet ik welmaar vroeg het me gewoon af.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:25

Een veulen hoeft toch niet persé naar de opfok? Als hij maar niet alleen staat. Met ons eerste veulen stonden we bij een fokkerij, waar ze bij leeftijdgenoten stond. Helaas was onze merrie altijd de klos, blijkbaar de laatste in rang. Toen ze in de loopstal stond werd ze compleet gesloopt. Ook in het land werd ze vaak verjaagd. Nu hebben we een veulentje thuis, maar zonder leeftijdgenootjes. Ik geloof niet dat dat zo slecht is, als er maar andere paarden bij zijn. Die oudere paarden voeden haar heus wel op. Een veulen verschilt niet zoveel in kosten met een ouder paard. Je hebt toch ook je voer, wormenkuur, dierenarts en hoefsmid.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:29

Jol1 schreef:
Een veulen hoeft toch niet persé naar de opfok? Als hij maar niet alleen staat. Met ons eerste veulen stonden we bij een fokkerij, waar ze bij leeftijdgenoten stond. Helaas was onze merrie altijd de klos, blijkbaar de laatste in rang. Toen ze in de loopstal stond werd ze compleet gesloopt. Ook in het land werd ze vaak verjaagd. Nu hebben we een veulentje thuis, maar zonder leeftijdgenootjes. Ik geloof niet dat dat zo slecht is, als er maar andere paarden bij zijn. Die oudere paarden voeden haar heus wel op. Een veulen verschilt niet zoveel in kosten met een ouder paard. Je hebt toch ook je voer, wormenkuur, dierenarts en hoefsmid.

Een veulen hoeft niet persee naar de opfok, maar mijn mening is wel dat er leeftijdsgenootjes bij moeten, en het liefst ook een paar oudere paarden.
Maar meningen verschillen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:43

Ik vind het nadeel van een opfok dat het vaak niet echt in de buurt is en je er meestal niet elke dag naar toe gaat. Juist elke dag iets met je veulen doen, maakt het leuk. En je veulen wordt echt supermak. Als je een veulen koopt en je zet het een paar jaar in de opfok waar je eens in de week gaat kijken, daar is toch ook niet veel aan?

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:49

Mijn veulen stond eerst in een opfok waar ik niet echt over te spreken ben(verschild per opfok natuurlijk) kon er niet elke dag heen om even te kijken etc.
Nu staat hij vanaf ze 10 maand op een pension stal elke dag op het land in de zomer 24 uur per dag en lekker tussen leeftijd genootjes en oudere paarden en het gaat prima. Is echt opgeknapt heeft hem heel goed gedaan het kost wel ruim het dubbelen maar hij heeft t wel goed. Kan nu meer me hem doen dan toen hij in de opfok stond.

Prijzen verschillen niet veel met een ouder paard als je t over de verzorging hebt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:50

Jol1 schreef:
Ik vind het nadeel van een opfok dat het vaak niet echt in de buurt is en je er meestal niet elke dag naar toe gaat. Juist elke dag iets met je veulen doen, maakt het leuk. En je veulen wordt echt supermak. Als je een veulen koopt en je zet het een paar jaar in de opfok waar je eens in de week gaat kijken, daar is toch ook niet veel aan?

Daar heb je helaas wel gelijk in, maar als je een opfok in de buurt hebt kan je toch wel 3/4x per week erheen om iets te doen met je veulen, dan wordt hij ook wel mak. Een veulen kan zich toch nog niet zo lang concentreren dus dan is een paar keer per week genoeg, naar mijn mening. En dit kan je dan langzaamaan opbouwen zodra ze ouder worden.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:30

Ligt eraan waar je stalt. Ik was in zomer zo'n 100 euro per maand kwijt en in de winter 150 euro. Die van stond wel in opfok en dat is me erg goed bevallen.

Jowwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 14:09

Het veulen datwij krijgen komt waarschijnlijk gewoon op en landje met leeftijdsgenootjes , gaat dus niet naar de opfok.

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:17

Ik vraag me af waar dat kan in onze omgeving?

Jowwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 18:55

Bij een boer maar het is nog niet zeker of daar plaats is dus nog ff afwachten.

mhtimmerwerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:57

mijn jaarling staan in de opfok en ik kan er elke dag heen als ik wil zelf wel 2x en het is super verzorgd .
ik betaal 130 euro incl hoefsm ,wormenk en voer zoveel ze willen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:09

Alleen de kosten voor hoefsmid, enten, ontwormen en de kostne voor de opfok of hooi

ullaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:20

mhtimmerwerk schreef:
mijn jaarling staan in de opfok en ik kan er elke dag heen als ik wil zelf wel 2x en het is super verzorgd .
ik betaal 130 euro incl hoefsm ,wormenk en voer zoveel ze willen.

Alles zit daar bij in zomers ook hooi geen biks zomer tarief is 90 euro( van juni tot sept)

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:59

Mijn jaarling staat op een pensionstal bij een boer, overdag met een leeftijdsgenootje in de wei en 's nachts op stal. Ik betaal 100 euro inclusief brok, hooi, stro, stal wordt uitgedaan en hij wordt gevoerd en binnen en buiten gezet.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:13

75 euro in de zomer
125 euro in de winter
En dan hebben ze 24 uur per dag en 12 maanden per jaar weidegang.

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:01

Waar staan jullie veulens dan?

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 10:55

Mijne staat in 't zand

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:12

Voor het stallen betaal ik 75 euro per maand, dat is inclusief voer. Hoefsmid komt een keer in de 8 weken : 27.50. Een keer in de acht weken wormenspuit: 15 euro. Dat ben ik zo'n beetje kwijt voor mijn jaarling.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:23

Die van mij staat samen met mijn ruin op een gehuurd stuk land.
Ben voor beide 100,- pm kwijt (koopje al zeg ik 't zelf) s'winters staat hij thuis en ben ik zo'n 125,- kwijt aan hooi/stro/biks.
De hoefsmid komt erbij en de D.A en de wormenkuren natuurlijk.

Veel doen moet je jaarling/veulen is naar mijn idee niet slim.
Zelf ga ik elke dag kijken of hij heel is en geef ik 'm wat lekkers. Maar de boer let er ook wel op...
2 x per maand effe z'n benen optillen en overal even m'n hand overheen gaan....
Hij vertrouwt me compleet
Hij heeft weinig geduld en wil 'm niet dwingen. vandaar dat mijn mening is om het paardje lekker te laten staan en niet teveel mee willen doen.

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 15:32

ik denk net zoveel als voor een volwassen paard: je opfok/weide/stalling en dan nog wormenkuren, entingen, hoefsmid en hopelijk niet de eventueel bijkomende veearts kosten.bij mij in de buurt wordt de hoofdprijs gevraagd, veel paarden en weinig grond maar rij ik een half uur naar het noorden dan kost zomer weidegang 50 ipv 100 euro p/m. weet iemand een goede opfok voor een merrie jaarling?(in noord holland) nu staat ze in een natuurgebied en in de winter box en overdag bak maar weidegang in de winter lijkt me nog beter.