De ideale bak...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NickNameWS

De ideale bak...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 14:35

Hallo bokkers en boksters,

De eigenaar van ons landje speelt met het idee om een nieuwe bak te gaan maken op ons land. De kosten voor een dergelijk iets spelen uiteraard heel erg mee in het uiteindelijke besluit.

Vandaar wat vragen:

- Wat is de ideale ondergrond? (zand, houtsnippers etc etc????)
- Wat is de ideale afscherming? (palen met beoband, linten, schotten????)
- Namen van bedrijven die hierin handelen (Regio R'dam, 3b-hoek)
- Wat zijn de ideale afmetingen?

Kosten die ermee gepaard gaan? (grove schatting)

En graag jullie ervaringen / tips mbt het maken van geschikte rijbakken

Jol1

Re: De ideale bak...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:53

De prijs is heel erg afhankelijk van de grondsoort waar je op zit. Als je op zandgrond zit dan zijn de kosten aanzienlijk lager dan bijv. op kleigrond. Dan praat ik echt over duizenden euro's. Goed zand voor een rijbak is nl. erg prijzig. Wil je er ook in losgooien? Dat is nl. ook iets om rekening mee te houden. Een Agterbergbak is prachtig, maar je kunt er geen paarden in losgooien. Wij hebben gekozen voor een bak met goede drainage, een stevige houten omheining en zand gemengd met megatop naaldhoutchips. Wij hebben niet voor kunstvezels gekozen, omdat de afvoer van zand met kunststoffen heel erg duur is. Onze bak rijdt erg licht. (we slepen en drukken hem aan met een landrol) Ook ligt er zelfs na de hevige regenval van de laatste dagen zelfs geen klein plasje in.

spokie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:25

He, dat zou super zijn. Losgooien zou wel handig zijn denk ik. Ik zou namelijk ook wel willen freestylen en roes kennende gaat hij dan ook wel wegrennen en rollen. En ik denk dat jij freestyl eook wel erg leuk zou vinden. Schotten zou ook wel handig zijn voor Diana. Kan Hannes niet meer de bak uitrennen. Ik denk dat voor ons het zand wel belangrijk is. Onze bak is nu volgens mij goed gefundeerd en ik denk dat het al 200% zou schelen als er ander zand inkomt en de omheining aangepast wordt.

Komt de bak op dezelfde plek of een andere plek?

NickNameWS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:12

spokie79 schreef:
He, dat zou super zijn. Losgooien zou wel handig zijn denk ik. Ik zou namelijk ook wel willen freestylen en roes kennende gaat hij dan ook wel wegrennen en rollen. En ik denk dat jij freestyl eook wel erg leuk zou vinden. Schotten zou ook wel handig zijn voor Diana. Kan Hannes niet meer de bak uitrennen. Ik denk dat voor ons het zand wel belangrijk is. Onze bak is nu volgens mij goed gefundeerd en ik denk dat het al 200% zou schelen als er ander zand inkomt en de omheining aangepast wordt.

Komt de bak op dezelfde plek of een andere plek?

Ik heb een tekening gemaakt in Excel zoals wij het in gedachten hebben. Die zal ik morgen wel ff naar je mailen.

Marc kwam er zelf mee. Ik ga proberen een compleet plaatje voor hem te maken zodat ie daarmee naar zijn vader kan. Die is er namelijk nog niet helemaal over uit.

De huidige bak is niet zo best hoor. Het zeil had namelijk gespannnen moeten worden langs de randen, met haringen als het ware. Maar dat is niet gebeurt. Vandaar dat het nu naar boven komt. Voor de rest is ie wel goed. Hij is eerst een stukje afgegraven, daarna fijn puin, dan zeil, en dan zand. Misschien dat we zelfs een hoop kunnen gebruiken voor de nieuwe bak!

Maar goed, eerst "de familie" maar eens overtuigen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:16

En drainageslangen?

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:23

Jol1 schreef:
En drainageslangen?

Die liggen volgens mij niet in onze huidige bak, want zowel, dan doen ze hun werk niet

In de nieuwe bak kan dat wel eens lastig worden denk ik. Er ligt namelijk geen sloot in de buurt. Dan zouden we iets van een aflopende pvc buis in moeten graven waarop de slangen uitkomen denk ik

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:40

Als je geen drainage aanlegt, dan zou ik de bak in ieder geval flink boven het maaiveld aanleggen. Dan nog heb je de garantie niet dat hij droog blijft. Wat enigszins helpt is de bak iets op afschot (d.w.z. iets schuin) te leggen. Nadeel daarvan is dat je dat met rijden wel enigszins merkt. Wat is de grondsoort waar jullie op zitten?

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 22:57

Jol1 schreef:
Als je geen drainage aanlegt, dan zou ik de bak in ieder geval flink boven het maaiveld aanleggen. Dan nog heb je de garantie niet dat hij droog blijft. Wat enigszins helpt is de bak iets op afschot (d.w.z. iets schuin) te leggen. Nadeel daarvan is dat je dat met rijden wel enigszins merkt. Wat is de grondsoort waar jullie op zitten?

Oei, geen idee, het is een grasland, dus het zal wel iets van klei zijn denk ik

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:06

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 08:30

Als je op kleigrond zit dan zou ik toch echt drainage adviseren. Klei heeft een vaste structuur en laat slecht water door.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:56

NickNameWS schreef:
Jol1 schreef:
En drainageslangen?

Die liggen volgens mij niet in onze huidige bak, want zowel, dan doen ze hun werk niet

In de nieuwe bak kan dat wel eens lastig worden denk ik. Er ligt namelijk geen sloot in de buurt. Dan zouden we iets van een aflopende pvc buis in moeten graven waarop de slangen uitkomen denk ik

Er ligt wel een sloot achter. Ik rij iig altijd langs een sloot als ik naar buiten ga. Ook is er aan de zijkant (tussen ons en de buren) een sloot. Dat lukt dus wel denk ik.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:58

agterberg bodem! niets beter, niets fijner !

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:24

Agterbergbodem is fijn, maar je mag er geen paarden op losgooien. Onze bodem is zeker zo goed, maar daar kunnen de paarden 's winters de hele dag in loslopen.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:22

En nichname....is er al meer nieuws over de nieuwe bak?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:46

@ jol1 ; weet ook niet of een rijbak wel geschikt is voor het 'losgooien' van paarden...... daar heb je een wei of een paddock voor..!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:10

NickNameWS, bij ons hebben ze zelf naast de bak een soort slootje gegraven.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:35

Een goed gedraineerde rijbak op kleigrond kost best veel geld. Als je daar hooguit een uurtje per dag met één paard in rijdt dan is het toch handig als hij voor meer doelen gebruikt kan worden. Ik vind het zonde van mijn wei om nog een paddock aan te leggen (die ik ook weer moet draineren) en vindt deze manier handiger. "s Winters een keertje extra slepen en de bak ligt er weer prima bij.