Wanneer het beste de rijbak te slepen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzy

Wanneer het beste de rijbak te slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 19:51

Wij hebben een bak met gewone zand erin. We zitten op zandgrond en liggen redelijk hoog dus het is enigszins wel te doen met de bak (nu staat er natuurlijk wel wat water in)..
Maar aangezien de paarden de bovenste laag altijd aantreden en met de regen de grond ook aanhard is de bovenste laag nu een beetje drassig (dus glad met nat weer).
Maar wanneer kun je nu het beste je bak slepen? Als hij nat/vochtig (dus enkele plekken nat) is, of wordt het dan niets, blubberig en zwaar? Want een zware bak is alles wat ik niet wil...
Maar aan de andere kant, als hij dan gesleept wordt zakt het water ook misschien beter weg.
Of kan ik het beste nu de bak met rust laten en wachten tot ie echt droog voordat ik ga slepen?

Ervaringen graag

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 21:00

Als onze bak echt nat is slepen we hem niet.
als hij nog wel iets wat vochtig is willen we hem nog weleens kultivateren (weet ik hoe je het schrijft) zodat de bak beter droogt. Maar slepen pas als de bak echt droog is.
Volgens mij krijg je echt een blubberboel als je nu gaat slepen.
Afijn ik hoef gelukkig niet voor de bak te zorgen dat doet iemand anders voor mij

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:16

als de bak bij ons te nat is word hij niet gesleept, je krijgt dan bandensporen van de trekker. wij houden het weer een beetje in de gaten en proberen (lukt natuurlijk niet altijd) de bak te slepen voor dat er veel regen valt.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:21

Als ie heel erg nat is slepen we de bak niet, doordat je dan sporen krijgt.
Maar onze bodem is gedraineerd dus dat komt zelden voor. Hoe natter onze bodem is ( geen blubber dan ) hoe beter hij eigenlijk is. Dus als hij net niet meer drassig is dan sleep ik m en dan is hij op z'n mooist. ( Agterberg achtige bodem)

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 09:10

Ik denk dat ik het dan nog maar even laat, het slepen dan.
Bij ons is de bovenlaag zeg maar wat dichtgeslibt zodat het water niet meer goed wegzakt. Maar ik ben bang als ik dit ga slepen dat het dan helemaal glad en glibberig gaat worden.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:04

Ctal schreef:
Als ie heel erg nat is slepen we de bak niet, doordat je dan sporen krijgt.
Maar onze bodem is gedraineerd dus dat komt zelden voor. Hoe natter onze bodem is ( geen blubber dan ) hoe beter hij eigenlijk is. Dus als hij net niet meer drassig is dan sleep ik m en dan is hij op z'n mooist. ( Agterberg achtige bodem)

Onze bak is ook gedraineerd maar met de regenval van afgelopen weken is het toch een behoorlijke puinhoop geworden...
Zit al zo'n 3 weken vast aan verplicht buitenrijden

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 10:07

Ik hoorde dat als je drainage legt dat je wel altijd moet zorgen dat de bovengrond los is.
Omdat de paarden de bovenlaag steeds aantreden kan er steeds minder goed vocht doorheen en als je bovenlaag vrij dicht zit werkt de drainage dus niet meer.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:37

Ik sleep ook zo'n 2/3x per week. En hij is nooit langer dan een dag echt nat geweest. Hij wordt sowieso erg snel droog. Maar we maken m nooit echt helemaal los, en de drainage werkt nog perfect

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:41

Je moet idd de bak niet slepen als die nat is, want dan heb je kans dat de grond dol wordt.
Gewoon laten drogen en daarna eventueel lostrekken.
Ik trek de bak alleen als het nodig is. Dus al er veel "gaten en bergen" inzitten (best snel, Tycho met z'n maat 6 ijzers) of als de bodem hard is (door alle regen die dan weg is).

Jol1

Re: Wanneer het beste de rijbak te slepen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:01

Dundijk is jullie drainage wel in orde? Met een goede drainage hoef je echt geen plassen in je bak te hebben. Als het zand een ondoordringbare plaat is geworden dan kun je er met zo'n speciale pennenprikker doorheengaan, zodat het water naar beneden kan lopen. Als het zand geen plaat heeft gevormd, dan zou ik controleren of je buizen niet onder de waterspiegel uitkomen of dat ze misschien doorgespoten moeten worden. Heb je al gekeken op je buizen sowieso "lopen"?

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:11

ik zou je adviseren te wachten tot je bak iets droger is en dan de bovenste laag te cultiveren en daarna te slepen...

Gjilke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:18

Wij wachtten altijd totdat hij helemaal droog is, anders wordt hij heel lelijk, met sporen van de trekker.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:44

Als die een beete vochtig is zou ik hem slepen! dan zakt het water en is de bak mooi droog!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 09:17

onze bak is prima gedraineerd en er ligt nog steeds geen water in Mij lijkt het, het beste als je hem losmaakt en sleept voor een zware regenbui, zo kan het zand goed zakken en plat/stevig worden. Nu lijkt het mij ook niet zo slim om te slepen als je al een natte ondergrond hebt.

Met deze regen wordt de bak bij ons trouwens vanzefl weer wat gelijkmatiger doordat het iets drassiger wordt.

Sharifa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:30

slepen doe je meestal voor het rijden of als de bak onregelmatig is.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 21:32

Slepen voor het regen
De bak is heel goed gedraineerd en is idd op zijn best als hij nat is