vraag aan pensionhouders (vlas)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eveneenvraag

vraag aan pensionhouders (vlas)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:58

Ik heb even een schaduw acount gemaakt omdat ik geen ruzie met onze klant wil omdat het tevens een goeie vriendin is .
maar er zit me even iets dwars .
wij staan met onze paarden op vlas .
het is bij ons de bedoeling dat ze in de zomer niks gebruiken .
nou heb ik een brief opgesteld waarin staat dat als het weide seizoen is begonnen (1 uur op de wei) dat er geen vlas meer word gepakt .
maar als ze vind dat haar stal te nat is als ze er even op staan door het weer van afgelopen tijd dan pakt ze zonder overleg nieuw vlas erbij terwijl het helemaal niet nodig is . (er staat ook in de brief dat wegens medische redenen na overleg wel vlas gepakt mag worden )
wat hebben jullie voor regels betreft vlas en hoe handelen jullie als de klanten toch pakken als dat niet de bedoeling is .
en hebben jullie tips om dat netjes af te handelen ?

eveneenvraag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 10:14

wie o wieweet het ... ben nogal benieuwt of ik nou zo onredelijk ben ?

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:19

Ik vind dat regels redelijk moeten zijn. Een paard in een natte stal vind ik niet redelijk. dan werk je zelf in de hand dat ze stiekem dingen toch doen.

Als de paarden 1 uur op de wei komen, zoals in jouw verhaal staat, staan ze 23 uur op stal. Dan krijg je een erg natte stal als je die niet meer bijstrooit...

Staan ze 24 uur per dag op de wei en helemaal niet meer op stal, dan zal na hoogstens 1 pak nieuw vlas overbodig zijn omdat de stal immers toch niet meer gebruikt wordt en hij mooi schoon en droog blijft. Ik neem aan dat dan de behoefte om bij te strooien er niet meer zal zijn bij die klant.

Overleg met je klant over waarom ze vind dat ze bij moet strooien en neem haar daarin serieus. Is het om kostenredenen dat jullie geen vlas in de zomer willen bijstrooien biedt dan in elk geval de mogelijkheid dat ze betaald per pak dat ze extra nodig denkt te hebben.

eveneenvraag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 10:21

Ik zal het even anders zeggen .... ze staan dag en nacht buiten . nou was het de laatste tijd slecht weer dus moeten ze binnen staan.ze hebben een paddock voor hun salletjes dus ze kunnen op een vlakke ondergrond zonder klef vlas staan . nu vond de pensionklant dat haar paard vlasnodig had maar de stal was nog schoon naar mijn idee ... ok het was bruin maar dat hoort bij vlas maar voor de rest was het gewoon nog droog .

eveneenvraag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 10:23

in de zomer gebruiken wij gewoon geenvlas omdat het niet nodig was . ik zit er nu dus zelf ook aan te denken om voor elk extra pak vlas geld te vragen . dit zal ik nog even met mijn ouders moeten overleggen omdatik heel de stal run . en mijn ouders alleen het klus gedeelte doen .

SuzyE

Re: vraag aan pensionhouders (vlas)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:29

Als pensioneigenaar moet je rekening houden met tegenslagen, zoals met dit slechte weer. Bij ons op stal staan ze op stro, en als ze gewoon van 9 tot 6 naar buiten konden zoals normaal in deze tijd van het jaar zou er ook minder stro doorheen gaan.. maarja helaas..

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:33

Denk dat je dan toch een eerlijke oplossing hebt waar de klant en jij beiden tevreden mee kunnen zijn.
Vaak zie je bij vlasstallen dat er een aantal pakken per maand wordt genoemd. En vaak bestaat de mogelijkheid bij te kopen.

De reactie van SuzyE vind ik ook heel reëel.
Maar het hangt dus af van hoe je je pensiongeld hebt opgebouwd en dit hebt afgesproken met de gasten.
Als normaal gasten onbeperkt mogen pakken kun je niet ineens extra gaan rekenen. Als je een vast aantal pakken stro of houtkrullen of vlas ed hebt, dan is dat eenvoudiger. Iemand met een schoon paard zal ook minder nodig hebben dan iemand met een vies paard.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:37

Zelf gebruik ik ook vlas, maar ik vind dat als je niet elke dag bijstrooit het bij mijn (vies) paard echt een zooitje is. Tegenwoordig strooi ik nog maar een dun laagje rondom het matras dat in de stal ligt. Ik schep dan elke dag alles weg. Het potsysteem van vlas met een erg vies paard vind ik echt niet werken. Ook al staat mijn paard alleen 's nachts op stal, dan nog is het met vlas een troep. Bij een paard dat overal in de stal mest en daarna alles door de box loopt, zul je toch veel vaker vlas moeten strooien, wil je het een beetje netjes houden.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:12

Als ze vindt dat haar stal te nat is terwijl ze alleen haar paardje op stal zet als hij bezweet is na het rijden of om op te zadel etc (kort stalbezoek dus) dan vind ik dat het niet uit maakt. Als haar paardje maar weer de wei op gaat en je natuurlijk niet tot aan je enkels in de drek zakt. Maar ja wat is nat?

Helaas is dit niet een geweldige zomer dus zal je wat meer kwijt zijn aan vlas. Ik heb alle stallen helemaal leeg gemaakt in de weken dat het mooi weer was. Alle stallen weer ruim gevuld met vlas en de paarden die alleen op stal staan na de les of tijdens het zadelen, worden wel de drollen en natte plekken verwijderd, maar krijgen geen nieuw vlas. Deze paarden staan dus 24/7 op de wei.

Ik heb wel afgesproken met de pensionklanten dat in overleg alles mogelijk is, maar er mag nu geen nieuw pak vlas zomaar worden gepakt. Ik hen wel verschillende prijzen.

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:15

wat betaald ze aan pensiongeld?
en als de paarden geacht worden niet te verbruiken in de zomer, hoeft een pensionklant dan ook minder te betalen?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:25

Ik denk dat je in dit geval ook zou kunnen overwegen om verschillen in prijs tussen zomer- en winterseizoen te hanteren (en dan duidelijk omschrijven welke maanden het zomerseizoen zijn).
Bv. tijdens het zomerseizoen als de paarden 24/7 buiten staan de stalling een stuk goedkoper per maand maken en bij slecht weer gaan de paarden naar binnen, mogen de eigenaars zelf het stalletje bijhouden maar wordt er per vlasbaal een prijs van (nader in te vullen) gehanteerd…
Deze prijs per vlasbaal kun je zó opstellen (én verklaren) door daarbij eventuele ‘mesttoeslag’ te rekenen, immers, er wordt meer mest op de mesthoop gegooid dus moet de mestboer iets vaker komen…
Zo kun je een voor jezelf eerlijke en een voor de klanten eerlijke prijs hanteren. Je kunt erbij ook overwegen dat je zélf de stallen bijhoudt voor bv. de mensen die dit niet willen of niet kunnen…

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:36

ik denk dat nu het weer minder is en de paardjes meer binnen staan je wel moet toe staan dat er meer vlas gepakt mag woorden doen wij ook niet moeilijk over wand een natte of vieze onder grond is ook niet alles jij zit ook liever in een schoon huisje toch zo is het ook met een paardje aleen kan hij het je niet duidelijk maken

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:45

Als de pensionklant erom vraagt, dan kun je dat toch gewoon geven?

Als zij het zonder te vragen, kun je er als pensionhouder wel wat van zeggen. Zoiets hoeft helemaal geen probleem te zijn. Er gewoon over praten is vaak al genoeg.
Een brief opstellen is leuk, maar daar ben je nu te laat mee. Dat moet je maanden van tevoren doen.

Overigens.. de paarden bij ons op stal krijgen ook nog elke week een nieuwe hoeveelheid vlas.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:31

Ik denk dat je dan beter geld kan rekenen voor de extra pakken vlas die ze gebruikt. al wilt ze er dan 10 pakken in donderen. het kost haar alleen maar meer dut dat is haar probleem.

ik heb dit zelf ook gehad op een stal waar ik heb gestaan. paard van eigenaar was ontzettend schoon. gebruikte maar 1/2 pak per week. dus ik mocht ook maar 1/2 pak per week. mijn paard beurde z'n benen niet op als hij zich omdraaide in de stal dus alles was elke keer een puinbende. hij liep de hele stal overhoop. ik wilde dus bijstrooien maar dat mocht niet. (terwijl de stalprijs op stro berekent was en ik nu veel minder aan vlas gebruikte). een halve pak was volgens de stal eigenaar genoeg. meer vondt ze niet nodig.
op een gegeven moment heb ik het zo afgesproken dat ik alle extra pakken zou bij betalen. overleg even met die pensionklant. wat jij een schone stal vindt,hoeft voor haar absoluut niet zo te zijn. het is en blijft haar paard.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:21

Ik ga geheel met joyce mee...

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 13:58

mijn paard staat ook op vlas. i.p. is de regel van de stal dat je 1 pak per week mag pakken. mijn paard is nogal vies, en ik heb meer nodig: geen probleem, mits het niet te dol wordt hoef niet bij te betalen ook (erg relaxte pensionhouder!)
laat je pensionklant anders inderdaad zelf wat bijlappen voor het extra pak wat ze wil opstrooien.
succes!

AnitaJoeri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:32

Zelfde vraag hier als hierboven:
Wordt er ook minder stalgeld gerekend in de zomer?
Zo ja, kan ze de balen gewoon af rekenen en klaar.
Zo nee, dan zou ik zelfs gewoon al mijn vlas pakken, je betaald er immers nog steeds voor.

Verder is het idd nog geen denderende zomer, misschien dat dit later gaat komen en bespaar je dan weer wel vlas, maar tot die tijd is het gewoon het risico wat bij de paarden hoort.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:43

AnitaJoeri schreef:
Zelfde vraag hier als hierboven:
Wordt er ook minder stalgeld gerekend in de zomer?
Zo ja, kan ze de balen gewoon af rekenen en klaar.
Zo nee, dan zou ik zelfs gewoon al mijn vlas pakken, je betaald er immers nog steeds voor.

Verder is het idd nog geen denderende zomer, misschien dat dit later gaat komen en bespaar je dan weer wel vlas, maar tot die tijd is het gewoon het risico wat bij de paarden hoort.

Was mijn vraag ook.
En ga hier in mee. Vind dat als er idd geen verschil in prijs is tussen zomer en winter ze eigenlijk gewoon recht heeft om vlas te gebruiken wanneer ze denkt dat het nodig is.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:56

lijkt mij niet meer dan logisch eerlijk gezegd...