Anky en Just in Time

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:44

Er is wel verschil tussen tuigpaarden. Je hebt de tuigpaarden met Renovo etc. en je hebt de originelen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:49

Yootha ik denk dat jij de tuigers bedoelt die afstammen van Cambridge Cole (neptuiger) en de tuigers die er niet vanaf stammen.

Ge+ukkig proberen ze dat Cambridge Cole bloed er nu een beetje uit te fokken want het werden teveel Hackney´s.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:55

Ja die bedoel ik inderdaad. Er zit wel verschil hiertussen onder andere in het type en ook belangrijk het karakter. Knipoog

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 13:59

Nou het valt op zich mee hoor alleen vind ik Just in time meer hackney dan tuiger maar ja dat is de discussie ook geweest.

Qua bouw vind ik er weinig verschil in zitten alleen is een hackney wat minder fors en groot dan een tuiger.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:07

Wat is zijn vader dan?

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:19

Wat verwacht je ook. Het is een zoon van Cambridge Cole en voert dus al 50 % Hackney.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 14:37

Prisca schreef:
Yep Pipo daar zijn ze nu mee bezig de eerste resultaten zijn er. De jury´s reageren erg positief. Nu maar eens kijken hoe ver ze komt.

Tja geen enkel rijpaard kan tippen aan het sterke achterbeen gebruik van een tuiger (mits goed getraind).

Sorry maar het achterbeen van de tuiger zou ik juist niet in mijn rijpaard willen
Een probleem met het achterbeen van de tuiger: een tuiger moet een wat stuwend achterbeen hebben, en een rijpaard een dragend achterbeen.
Paarden die gefokt worden om voor de koets of ed te staan, moeten kunnen stuwen met een achterbeen, en het rijpaard juist niet. Maar wat tuigpaard bloed erin kan heel goed gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:07

Pipo"]
[quote="Prisca schreef:
Yep Pipo daar zijn ze nu mee bezig de eerste resultaten zijn er. De jury´s reageren erg positief. Nu maar eens kijken hoe ver ze komt.

Tja geen enkel rijpaard kan tippen aan het sterke achterbeen gebruik van een tuiger (mits goed getraind).

Sorry maar het achterbeen van de tuiger zou ik juist niet in mijn rijpaard willen
Een probleem met het achterbeen van de tuiger: een tuiger moet een wat stuwend achterbeen hebben, en een rijpaard een dragend achterbeen.
Paarden die gefokt worden om voor de koets of ed te staan, moeten kunnen stuwen met een achterbeen, en het rijpaard juist niet. Maar wat tuigpaard bloed erin kan heel goed gaan.
[/quote]

Zoals die van mij:
Herannus x Heidelberg x Golfstrom xx x Graaf Oregon.
Aan het voorbeen van zijn moeder zag je het wel meer, vooral als ze wat gespannen was. Bij mijn paard zag je het helemaal niet, maar nu komt het voorbeen er steeds meer uit en is net mooi genoeg.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 15:34

Cambridge Cole een neptuiger... Nou ja zeg. Sinds wanneer is een Hackney een neptuiger??? Verward

Het nederlandse tuigpaard is een heel ander ras dan de engelse Hackney, sterker nog: de nederlandse tuiger is geen ras maar een type, onderdeel van het KWPN.

Hackneybloed geeft inderdaad niet de makkelijkste karakters. Ik vind rijpaarden met wat tuigpaardenbloed vaak net wat mooier qua front en qua beweging. Ik hou niet zo erg van hele vlakke gangen namelijk.
Maar een stuwend achterbeen is inderdaad niet handig.

Just in Time was een periode in training bij Sjef en Anky en dat schijnt heel goed uitgepakt te hebben. Of hij daar door Huckriede aangespannen getraind werd onder hun begeleiding, of dat zij hem onder het zadel reden weet ik niet.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:28

Desiree schreef:
DAt heb ik ook gelezen ja, in de strengen. Albert vond dat paard van Anky wel fijn om te rijden.
Jury's moesten maar eens leren om zich te beperken tot het gereden zijn en aan de hulpen staan van het paard. Ze hebben geen moer te maken met wat voor paard er gereden wordt.

die amerikaanse manier van rijden sucks in mijn ogen. Die beesten moeten met hun kop zover mogelijk de lucht in lopen zonder ruggebruik. Daarbij zitten ze met dat zadel op het midden van de rug van het paard i.p.v. achter de schoft waar de rug het sterkste is. ik zie er het nut niet zo van in.


Die amerikaanse manier van rijden is helemaal niet slecht!!!\
ik heb zelf een saddlebred gekocht en de manier dit paard gereden wordt is velen malen vriendelijker dan de klassieke/engelse manier van rijden met zwepen en sporen en maar schoppen en rukken!!
Mijn paard heeft bijna geen been hulpen nodig en al bijna helemaal geen hulpen met de hand!!
En het feit dat ze met hun hoofd in de lucht lopen heeft 2 redenen!!
1) Het paard is zo gebouwd. De hals staat bijna helemaal verticaal op de romp, en het is wel mogelijk om je paard naar beneden te rijden, maar het is voor het paard niet echt natuurlijk!!
2) De saddlebred heeft een extra gang.
dit wordt in het amerikaans wel de Rack genoemd. Wij kennen het beter als de tolt gang die een ijslander ook beheerst.
Voor deze gang is het erg belangrijk dat de schouders en de knienen van het paard voldoende ruimte hebben om deze geweldige knieactie uit te kunnen voeren, en de ruimte hebben om zijn benen op deze manier neer te kunnen zetten.

De Amerikaanse manier van rijden is dus heel erg vriendelijk ( en begin nou niet over de stang en trens, die gebruiken wij de elke dag als het paard moet werken en wij rukken er ook nog eens aan... Terwijl ze in amerika hooguit gebruikt worden vlak voor en tijdens de shows die ze met deze paarden rijden.)

Dus, Disiree, ik geef je helemaal geen gelijk in.
Ga eerst eens na hoe er werkelijk gereden wordt en geef dan eens commentaar!

Groetjes Fleur

PS. Mocht er iemand vragen hebben over hoe een paard dan gereden wordt op zn amerikaans... PB ff..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:32

Raja schreef:
En het feit dat ze met hun hoofd in de lucht lopen heeft 2 redenen!!
1) Het paard is zo gebouwd. De hals staat bijna helemaal verticaal op de romp, en het is wel mogelijk om je paard naar beneden te rijden, maar het is voor het paard niet echt natuurlijk!!
2) De saddlebred heeft een extra gang.
dit wordt in het amerikaans wel de Rack genoemd. Wij kennen het beter als de tolt gang die een ijslander ook beheerst.
Voor deze gang is het erg belangrijk dat de schouders en de knienen van het paard voldoende ruimte hebben om deze geweldige knieactie uit te kunnen voeren, en de ruimte hebben om zijn benen op deze manier neer te kunnen zetten.

De Amerikaanse manier van rijden is dus heel erg vriendelijk ( en begin nou niet over de stang en trens, die gebruiken wij de elke dag als het paard moet werken en wij rukken er ook nog eens aan... Terwijl ze in amerika hooguit gebruikt worden vlak voor en tijdens de shows die ze met deze paarden rijden.)
..

Ik mis een paar dingen in je uitleg. Een paard krijgt schoudervrijheid als hij zich voor opricht, en dus goed zijn rug gebruikt EN zijn achterhand mee gaat dragen. Hoe zit dat in de amerikaanse rijstijl?

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:33

kan aan mij liggen hoor maar een paard moet toch lang en rond door zijn rug komen en de rug niet naar de grond drukken.
Ontspannen of niet dan. sorry dat ik het zeg maar ik vind de tuigpaarden echt zielig.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:38

Mieke schreef:
sterker nog: de nederlandse tuiger is geen ras maar een type, onderdeel van het KWPN.


De Originele Tuigpaarden behoren tot een ras het zware warmbloedpaard waaronder de Groningers, de Geldersen, de Ostfriesen, de Alt-Oldenburgers en de Slasken.
De sportpaarden van nu komen allemaal voort uit dit ras. Als je verder gaat kijken naar de Groningers, Geldersen, Tuigers etc. kom je allemaal de zelfde voorouders voor bv. Gambo.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:40

Novelle schreef:
kan aan mij liggen hoor maar een paard moet toch lang en rond door zijn rug komen en de rug niet naar de grond drukken.
Ontspannen of niet dan. sorry dat ik het zeg maar ik vind de tuigpaarden echt zielig.


haha dan heb je nog nooit tuigpaarden zien lopen ?? Want dan zou je niet zoiets doms zeggen.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:51

Vaak zat een tuiger zien lopen en getraind zien worden.
word het hoofd door een touwtje omhoog getrokken,
de benen worden met touwen omhoog getrokken,
nee sorry niet mijn manier om een paard te trainen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:55

Toch vind ik dat je een domme reactie geeft en het is absoluut NIET zielig.

Door de touwen wordt de knieactie getraind en daar zit geen tot weinig druk op. Tenzij die man die jij heb gezien er niet mee kan omgaan.

En als je goed kijkt is de bouw van een tuiger anders dan bij een rijpaard en zullen ze eerder makkelijker lopen hoog ingesteld dan lang en laag.

Ik heb meer moeite met dressuur en springruiters die te pas en ompas een slof omhun paard hangen dan dit.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:55

Desiree"]
[quote="Raja schreef:
En het feit dat ze met hun hoofd in de lucht lopen heeft 2 redenen!!
1) Het paard is zo gebouwd. De hals staat bijna helemaal verticaal op de romp, en het is wel mogelijk om je paard naar beneden te rijden, maar het is voor het paard niet echt natuurlijk!!
2) De saddlebred heeft een extra gang.
dit wordt in het amerikaans wel de Rack genoemd. Wij kennen het beter als de tolt gang die een ijslander ook beheerst.
Voor deze gang is het erg belangrijk dat de schouders en de knienen van het paard voldoende ruimte hebben om deze geweldige knieactie uit te kunnen voeren, en de ruimte hebben om zijn benen op deze manier neer te kunnen zetten.

De Amerikaanse manier van rijden is dus heel erg vriendelijk ( en begin nou niet over de stang en trens, die gebruiken wij de elke dag als het paard moet werken en wij rukken er ook nog eens aan... Terwijl ze in amerika hooguit gebruikt worden vlak voor en tijdens de shows die ze met deze paarden rijden.)
..

Ik mis een paar dingen in je uitleg. Een paard krijgt schoudervrijheid als hij zich voor opricht, en dus goed zijn rug gebruikt EN zijn achterhand mee gaat dragen. Hoe zit dat in de amerikaanse rijstijl?
[/quote]


De saddlebred is wel verzameld en hij ontspand zijn rug...
Door zijhn hoofd op te richt gaat hij vanzelf zich voor ook oprichten, logisch, die achterhand komt er onder omdat je zelf iets naar achteren gaat zitten, je speelt een beetje met je teugels, kleine kneepjes, (vooral niet trekken) en hem voorwaardse hulpen geeft. die hulpen worden niet geven met het been ( ok misschien en heel klein beetje) maar met stem hulpen, door middel van het klikken met de tong.
Hierdoor brengt hij de achterhand eronder en hij richt zich voor op...

Ik hoop je voldoen te hebben uitgelegt maar het gaat ook erg lastig over de computer...
Vaak het probllem dat weer anders begrepen wordt... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 16:56

Lees het artikel van in de strengen maar goed, daar zul je lezen dat ook tuigpaarden door hun rug moeten lopen, en dat daar erg op getraind word in de normale training. Heb weinig verstand van tuigers en de training daarvan, maar lees dat bericht maar eens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 17:00

Raja schreef:
De saddlebred is wel verzameld en hij ontspand zijn rug...
Door zijhn hoofd op te richt gaat hij vanzelf zich voor ook oprichten, logisch, die achterhand komt er onder omdat je zelf iets naar achteren gaat zitten, je speelt een beetje met je teugels, kleine kneepjes, (vooral niet trekken) en hem voorwaardse hulpen geeft. die hulpen worden niet geven met het been ( ok misschien en heel klein beetje) maar met stem hulpen, door middel van het klikken met de tong.
Hierdoor brengt hij de achterhand eronder en hij richt zich voor op...

Ik hoop je voldoen te hebben uitgelegt maar het gaat ook erg lastig over de computer...
Vaak het probllem dat weer anders begrepen wordt... Haha!

Effe kijken, bij engelse dressuur is het andersom, daar begint men bij de "motor" van het paard, door die te activeren, en daardoor komt het paard later in oprichting. En we mogen niet in de rug van het paard komen door naar achteren te gaan zitten; hiermee breng je het paard uit balans, en storen we in de rug. Ik zou het moeten zien, ik zou het paard moeten zien bewegen onder de man om te kunnen beoordelen. maar ik hou eerlijk gezegd tot dusver mijn twijfels.

Raja

Berichten: 7160
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 20:08

Het geval is dat bij de saddlebred die toltgang alleen kan worden uitgevoerd wanneer het zwaartepunt van het paard iets naar achteren komt te liggen.
En natuurlijk, je paard altijd eerst voorwaards zijn,misschien verkeerd om opgezschreven, maar deze manier van rijden is zo ontzettend paard vriendelijk!!
Het spreekt mij veel meer aan de englese manier van rijden.
Op de amerikaanse manier heb je vrijwel niks in je handen, het paard is ontzettend licht, en je hoeft ook maar heel weining te doen met je handen, in tegenstelling tot wat er met de engelse manier van rijden wordt gedaan, dat geruk in die monden en al die hulpteugels die maar goed zouden zijn, om dan nog maar te zwijgen van al dat geschop en dan het nog het liefst met een stel flinke sporen aan...
Sorry, maar daar heb ik mijn twijfels over!!
Het engels gereden paard geheel afgestompt!! (nee het is niet te vergelijken met manege pony's/paarden, die zijn nog een stuk verder heen.)
Als jij je jonge paard leert voorwaards te gaan op je stnmhulpen blijft het paard zijn natuurlijke impuls houden en is hij van nature voorwaards.
Kijk maar naar jonge paarden, die zijn ook heel erg voorwaards als ze net worden ingereden, maar met de engelse methode moet dat er zo snel mogelijk uit want wij willen "graag" een paar flinke schoppen kunnen geven om hem voorwaards te houden/te krijgen. (okok misschien een beetje overdreven maar zo is het in feite wel.)
En even voor de duidelijkheid, ik heb zelf ook 10 jaar op de engelse manier gereden, maar met de amerikaanse manier van rijden ging er een wereld voor me open.
Als ik bij mijn paard constant mijn been aanleg is hij niet meer te houden!!
Ik hoefde al niet eens te proberen mijn been naar achteren te leggen.
Met de aller kleinste hulpen doet hij wat ik van hem vraag.
dat is dan toch vele malen vriendelijker dan elke keer maar met je been in je paard te porren...???

Maar als je zo'n paard een keer onder de man wilt zien...
Kom een keer kijken zou ik zeggen... Lachen
Over twee weken staat hij eindelijk in nederland... Haha!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 21:47

Whaaagh wie wil er ruzie door Cambridge een neptuiger te noemen??? Boos! Cambridge heeft anders heel veel goeds gedaan voor onze tuigpaardfokkerij! Maar ja daar zal ik verder niet op ingaan, heeft vast geen nut. Mijn Jurga is een Cambridge Cole en absoluut geen op en top tuiger meer om te zien. Ze is een Cambridge Cole x Hoogheid, net als Just in Time, best gaaf!

sjefke
Berichten: 134
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:35

Mieke schreef:
Just in Time was een periode in training bij Sjef en Anky en dat schijnt heel goed uitgepakt te hebben. Of hij daar door Huckriede aangespannen getraind werd onder hun begeleiding, of dat zij hem onder het zadel reden weet ik niet.


Huckriede gaf in Zelhem een clinic met Just in Time en daarin vertelde hij dat hij aangespannen bij Anky en Stef getrained had!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 08:38

Prisca schreef:
Toch vind ik dat je een domme reactie geeft en het is absoluut NIET zielig.

Door de touwen wordt de knieactie getraind en daar zit geen tot weinig druk op. Tenzij die man die jij heb gezien er niet mee kan omgaan.

En als je goed kijkt is de bouw van een tuiger anders dan bij een rijpaard en zullen ze eerder makkelijker lopen hoog ingesteld dan lang en laag.

Ik heb meer moeite met dressuur en springruiters die te pas en ompas een slof omhun paard hangen dan dit.



Prisca, IK BEN HET HELEMAAL MET JE EENS!!! Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:06

Ik begin effe een andere topic, anders ga ik of topic.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 09:11

Jurga schreef:
Whaaagh wie wil er ruzie door Cambridge een neptuiger te noemen??? Boos! Cambridge heeft anders heel veel goeds gedaan voor onze tuigpaardfokkerij! Maar ja daar zal ik verder niet op ingaan, heeft vast geen nut. Mijn Jurga is een Cambridge Cole en absoluut geen op en top tuiger meer om te zien. Ze is een Cambridge Cole x Hoogheid, net als Just in Time, best gaaf!


Mhh hebben jullie zeker de discussie gemist die er is over het Cambridge Cole en de tuigpaarden fokkerij. Cambridge Cole werd in veel monden een tuiger genoemd maar dat is hij niet het is een hackney. Daarom noem ik het een neptuiger. Oke hij heeft veel invloed gehad op de tuigpaarden en naar mijngevoel eigenlijk iets teveel.

Er is teveel met cambridge cole gefokt en nu zijn ze heel druk bezig dat bloed eruit te fokken omdat er teveel hackney bloed in zit. De hebben over Just in Time heel wat discussies gevoerd of hij nu bij de tuigpaarden hoorde of bij de hackney´s omdat het qua type meer hackney zou zijn???

Jurga is dressuurmatig getraind en heeft daardoor minder knieactie gekregen alleen toen in het begin met het veulen gaat ze showen en dan zie je wel waar ze vandaan komt Kwijl .