probleem met paard in het land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

probleem met paard in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:09

Wij hebben een klein probleem.
Ik heb momenteel staan er 5 paarden op stal. De paarden hebben verschillende hoeveelheden gras nodig, dus ik heb een groep van 2 die 'kaal' staan en een groep van 3 die 'vol' staan.
Nu is er 1 pensionpaard die in het volle land staat maar ervan overtuigd is dat ze bij mijn wedstrijdpaard aan de andere kant van de draad wil staan.
Ze rent dus de hele dag heen en weer met als gevolg dat mijn verse land (vorig jaar ingezaaid) er compleet aan gaat...

Ik dacht dat het wel over zou gaan, maar zo staat ze nu al 2 weken. Ze komt nu dus door dit gedoe ook niet meer echt aan...

Ze staat trouwens in het land bij haar buurvrouw op stal. Mijn wedstrijdpaarden ( die arm staan) staan aan de andere kant van het pad...

Weten jullie hoe je dit het beste op kan lossen?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:11

Staan de paarden 24 upd op het land of ook nog op stal?

Anders kun je er voor kiezen het paard toch gewoon op het kale land te zetten, maar op stal flink bij te voeren.

Ik neem aan dat je haar op het vette land hebt staan omdat ze wel wat extra gewicht kan gebruiken, maar op deze manier zal ze niet echt dikker worden.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:13

Sluit me aan bij Apple. Dit is de makkelijkste oplossing. Sommige paarden laten zich niet scheiden

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:13

het is dus mijn paard waar het om gaat, dus even reactie dat ik dit topic kan vinden

ze mag idd wel wat kilo's gebruiken, en krijgt al flink wat voer, al vanalles geprobeerd en toen op het land gezet dat hielp zolang ze met paard van trisca kon staan op een vol land..
maar nu ze dus apart staan en zo staat te rennen komt ze nog nauwlijks aan..

trisca

Re: probleem met paard in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:15

Ze staan van 8 tot 5-6 op het land. Het probleem is dat we haar de hele winter al bijvoeren en ze pas aankwam toen ze echt gras ging eten....
Het probleem was alleen dat mijn paarden ook heeeeel erg aankwamen .

Ik voer 's avonds kuil en ze krijgt brok. We hebben de hele winter lopen modderen en geprobeerd haar dikker te krijgen.. Als dat het probleem niet was hadden we inderdaad al lang die optie gekozen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:29

Ik zou dan in dit geval toch kiezen voor de rust en haar op het kale stuk zetten. Best kans dat ze dan evengoed aan komt.

Ik neem aan dat jullie al geprobeerd hebben om haar ook slobber met zonnebloemolie te geven? Dat zet meestal wel goed aan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:40

hebben we inderdaad al beide geprobeerd

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:42

Ik ga met Apple mee, want als je Goldy niet op het 'vollere' land kunt zetten, dan is dat de enige oplossing vrees ik. Ze doet het nu al 2 weken, dus zal het door tijd ook niet minder worden.

Kun je niet de hele groep gezamelijk in 1 land zetten, niet een te groot stuk, maar dan regelmatig verweiden? Dat is voor de schraler staande paarden zeker niet te doen?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:44

ik zou d'r op t scharle land erbij zetten en op stal gewoon bijvoeren. waarschijnlijk valt ze nu meer a van al het stressen en heen en weer rennen dan wanneer ze wat kariger op de wei staat. Succes!

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:45

ja, maar straks gaat 1 van de 2 paarden die bij haar in het land staan ook weer naar huis dacht ik. dan zal die andere alleen moeten staan dat is ook niet alles denk ik

het is wel heel lastig zo allemaal...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:47

dat deden we inderdaad Javayo. Ik merk nu zelf dat dat misschien wel de enige optie is. 1 van de 3 paarden in het volle stuk gaat na deze week weer naar huis, dus als ik Whitney er dan ook uit haal staat de ander alleen.

Ik heb alleen eigenlijk niet zo'n zin om voor Whitney mijn eigen paarden vet te moeten mesten. De 1 is M2 en moet echt niet dikker, de ander moet van de zomer naar de keuring, het liefst zonder grasbuik

Het leek mij zo mooi. Twee groepen die verschillende behoeftes hebben. De bonte mag namelijk ook wat extra vlees op de ribben krijgen. Heb ik eindelijk gras, kan ik ze nog compleet op kuil zetten

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:50

Misschien een idee om de paarden bij elkaar op t land te zetten(schraal dus) en om steeds een klein stukje van de volle wei er bij te trekken. Ze kunnen zich dan niet ineens volvreten aan de hele wei. Of anders de volle wei hooien??? En daarn de paarden er op zetten met zijn allen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:53

wij hebben verschillende kampjes. Die zijn zo groot dat ze er in principe wel samen in kunnen, maar niet langer dan een week( met zn allen dan), anders trappen ze het stuk. Ik vind de stukjes te klein om af te zetten.

Ik zal kijken, maar was net blij dat Weelde iets af ging vallen. Het is toch een compromie. Zal Whitney op een gegeven moment zich niet neerleggen bij het feit dat ze niet bij Goldy staat?

De rest van het land maaien we inderdaad

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:55

Misschien kan je ze andere tijden buiten zetten!
Heb er hier ook twee staan, als ze alleen op de wei lopen geen probleem. Zo gauw als het buurpaard er is dan rennen ze als gekken door de wei. Heb er geen probleem mee, de wei gaat er inderdaad wel aan, maar plezier maken is ook leuk.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:55

Dan samen, en steeds iedere week verweiden? Dan kunnen de kampjes ook niet heel vol in het gras worden toch? Of heb je tien kampjes gemaakt?

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 15:01

jomaro schreef:
Misschien kan je ze andere tijden buiten zetten!
Heb er hier ook twee staan, als ze alleen op de wei lopen geen probleem. Zo gauw als het buurpaard er is dan rennen ze als gekken door de wei. Heb er geen probleem mee, de wei gaat er inderdaad wel aan, maar plezier maken is ook leuk.

Helaas heeft dit paard dan geen plezier. Ze rent/loopt de hele dag heen en weer terwijl de rest van de paarden gewoon staan te grazen.

Javayo; ik heb nu 2 kampjes, ben nog aan het riggelen. Straks worden het er 4. Het zou inderdaad een optie zijn

Ik heb er alleen iets tegen om een paard door zijn negatieve gedrag zijn zin te geven....

Als er geen andere opties komen denk ik dat ik deze week nog even afwacht en ze dan samen zet. Wel kaal, en 's avonds wat kuil bij.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 15:43

Ik denk dat ze ook op het kale stuk wel bij komen hoor. Paarden zijn over het algemeen in de winter altijd wat schraler en komen in het voorjaar gewoon makkelijker aan...
Denk dat als je haar op kaal + kuil zet ze alsnog wel goed aankomt..

Ik zelf had denk ik mijn eigen paarden ook gewoon vol grasland gegeven.
Maar dan niet bijvoeren verder (uiteraard) en ze in het begin net even wat meer aan het werk te zetten (dan wel lage intensiteit)dan worden ze ook niet veel dikker.

Maar wel lastig dat ze niet gewoon accepteerd dat ze niet bij de andere kan....

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:19

Ik denk trouwens ook dat een paard niet denkt in termen als 'door negatieve gedrag zin geven'. Dat werkt wellicht bij een kind van een jaar of 6, maar bij een paard

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:00

Vandaag even extra opgelet.
toen ik aankwam fietsen stond ze rustig te grazen.

Ze wou niet eens naar binnen zo had ze het naar haar zin
'pad' bij het draad bekeken en zag er niet erg vers meer uit, misschien dat ze hooguit 1 of 2 keer heen en weer is geweest maar verder niet.

dus ik hoop/denk dat ze het geaccepteerd heeft dat ze ook best met de andere 2 in een apart landje kan

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:13

Apple schreef:
Ik denk trouwens ook dat een paard niet denkt in termen als 'door negatieve gedrag zin geven'. Dat werkt wellicht bij een kind van een jaar of 6, maar bij een paard

Nou, misschien niet op die manier, maar ze leren wel in de zin van actie -> reactie.

Dus als zij langs het draad gaan rennen omdat ze naar de andere kant willen, en ze komen aan de andere kant, tja, dan blíjven ze rennen. Ze werden immers 'beloond'.

Net zoals mijn paard één keer merkte dat je gewoon over het schriklint heen kan springen, en dan kom je wel bij je vriendjes, tja, als ze dat eenmaal doorhebben... Had ze nou wel een flinke schok of andere schrikreactie gekregen, had ze het nooit meer gedaan. Of, als ze nou over de omheining sprong en nog zonder vriendjes, maar daar ook nog zonder gras had gestaan had ze het ook nooit meer gedaan, het had immers geen nut.

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 20:48

Apple schreef:

Ik studeer Biologie en heb ook veel diergedrag gehad. Een paard kan dit heel goed koppelen

Ze staat inderdaad al een stuk rustiger. Ze eet aan 1 stuk door en loopt bijna niet meer langs de draad

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:19

Gelukkig is het goed afgelopen had knap lastig geweest anders.