Wat doen met stukje modderland...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Wat doen met stukje modderland...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 18:15

Ik heb in mijn weiland een schuilstalletje en vanaf de stal zeg maar een stuk uitloop, wat ze inmiddels helemaal kapotgetrapt hebben...een en al modder dus, waar je in wegzakt
Ik had bedacht hier geen gras meer te laten groeien (ik heb verder weiland genoeg), maar iets overheen te strooien, zoals bv houtsnippers.... zodat ze minder wegzakken en het een minder erge zooi wordt.
zou dat werken? Hoeveel kosten houtsnippers (of ander iets) en waar kan ik het halen?

Jol1

Re: Wat doen met stukje modderland...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:21

Als je houtsnippers strooit over de modder dan wordt dat uiteindelijk toch een blubberzooi. Ik zou er dan eerst wegendoek onder doen met bijv. een laagje gebroken puin. Daarop zand/snippers.

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:56

nee dat werkt ook niet jol1, tenzij je echt kwalitatieve snippers erin gooit, dus echt een bakbodem. als je bij de gemeente om snippers gaat en de paarden er veel oplopen is je stukje met vies weer en een paard boven de 200 kilo zo weer omgetoverd in een vieze drap. de snippers verteren dan zo snel dat je ook daar in weg zakt.
wat wel helpt is tegels leggen, kun je zelf iig nog fatsoenlijk lopen, welliswaar zal het probleem zich wrs. verplaatsen naar het stukje waar ze van de tegels af komen, maar jij zit iig niet vast met je laarzen en kunt gewoon bij de stal. je kunt natuurlijk ook het stukje tegels groot genoeg maken om er een lint langs te spannen zodat ze daar met zeer vies weer kunnen staan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:33

Ik bedoelde ook die speciale houtchips, wij hebben die ook. Maar daar zou ik toch zeker zand bij storten. Als je tegels gaat leggen, dan moet je toch ook eerst zand storten om ze goed vlak te kunnen leggen.

silkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:29

Bij ons is het inderdaad ook weer bar en boos, met dit pokkeweer. De modderpoel was net weer een beetje bijgetrokken na de winter, maar het is weer helemaal mis. Aurora zakt bijna tot 'r knieen erin. Ik ben dus ook erg benieuwd naar de tips die op dit topic komen.

We hebben zelf al een extra drainagebuis aangelegd, zonder resultaat en verder zaten we inderdaad te denken aan houtsnippers of puin. Maar me dat puin ben ik bang dat het in hun hoeven gaat zitten of dat ze die er mee beschadigen en ik ben bang dat houtsnippers zo wegrotten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:31

kan je er niet zand neergooien?

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:39

Ook bij ons hetzelfde verhaal. Pulpsnippers helpen echt niet, dat hebben we vorig jaar geprobeerd, en de bagger wordt nog baggeriger. Wij hebben nu een stuk bestraat. Van de schuilstal naar de grote weide hebben we met prikpaaltjes een route afgezet zodat de ergste bagger beperkt blijft. Modder is trouwens helemaal niet zo erg voor de paarden, die van mij hebben de hele winter in de modder gestaan en hebben nergens last van gehad, geen mok of wonden oid. 'T is alleen voor jezelf erg vervelend.

Ik denk trouwens niet dat die modderige stukken weggaan door er iets op te strooien. De onderlaag is namelijk helemaal vastgetrapt (dus onder de modderlaag). Daardoor kan het water niet wegzakken. Wat je wel zou kunnen doen is betegelen of betonplaten erop laten plaatsen.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 09:57

Ik laat gebroken puin storten op de modderige plekken. Deze plekken zitten meestal bij de waterbak en het toegangshek. Als je er zelf met een tractor overheen rijdt, of je vraagt of de storter een een paar keer met de vrachtauto over heen rijdt, heb je geen grote stukken er meer tussen zitten. Mocht je nog wat vinden, vis het er dan zelf even uit. Wij controleren altijd wel even de hoeven als we de paarden op stal zetten.

Houtsnippers en andere meuk heb ik al geprobeerd, maar alles wordt na verloop van tijd toch weer drek! Ik heb ook een wegendoek gehad onder de houtsnippers, we dachten dat het doek goed was weggewerkt, zien we op een ochtend de hele kudde rennen. Een pensionpaard had een stukje losgetrokken en rende met het hele worteldoek rond.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:20

zand en dan rubber tegels werkt perfekt maar is wel aan de dure kant

stoeptegels kan je vaak zo ophalen bij iemand die er vanaf wil

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:47

Wij hebben ook een pad van gebroken puin en dat bevalt prima. Het is de goedkoopste oplossing. Als het kan dan zou ik het iets op afschot (= een beetje schuin) laten leggen. Dan heb je een betere afwatering. Aanrijden en evt. zand erover. Het beste is eerst het puin na het aanrijden zo te laten liggen, omdat het dan één vaste plaat gaat vormen. Daarna pas het zand.

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:49

wij hebben tot 2 meter voor de stal bestraat, nooit blubber bij de stal.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:23

Als je het als uitloop gebruikt en de paarden staan er de hele dag, dan zou ik over tegels rubber matten leggen. Zeker als de paarden ook nog eens zonder ijzers staan.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:03

Ik heb een tijdje op een Prive stal gestaan voordat ik ze thuis
had. Maar daar werd bij het hek ook een blubber troep. Toen
hebben we er een hele hoop houtsnippers overheen gegooit.
En dat hiepl. Geen modder meer , maar je moet er dan wel
genoeg opgooien.

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:57

Jol1 schreef:
Als je het als uitloop gebruikt en de paarden staan er de hele dag, dan zou ik over tegels rubber matten leggen. Zeker als de paarden ook nog eens zonder ijzers staan.

Mijn paard staat 's winters altijd de hele dag op verharde weg, nergens last van
Hangt natuurlijk ook wel van de hoeven af, maar kan nou niet echt zeggen dat de hoeven van mijn paard super sterk zijn.

Riëtte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 20:32

Idd stoeptegels. Via marktplaats kun je ze regelmatig gratis afhalen. Bovendien kan het echt geen kwaad voor de voeten om regelmatig op harde ondergrond te lopen. De voeten worden er juist harder van. Maar als je dat prettig vind kun je over de tegels nog iets van houtsnippers doen (in najaar en voorjaar snoeit de gemeente vaak, als je ze lief aankijkt mag je vast wel een paar karren vol snippers ophalen).
Snippers op de modder wordt zo ondergetrapt, si dus zonde van het werk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:44

Het probleem is niet zozeer alleen de hoeven als ze dag en nacht op tegels/straatstenen staan, maar ik heb ook wel eens gelezen dat het niet zo goed voor de gewrichten is. Of dat waar is weet ik niet, maar om te liggen lijkt me het ook niet zo prettig.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 21:27

Bedankt voor de reacties
Ga er nog eens over denken. Het hele stuk bestraten gaat niet lukken...Voorlopig laat ik het nog even zo en mss ga ik dan een stukje voor de stal en waar ze hooi eten toch bestraten

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:50

Of asvalteren, ik ken nog wel iemand die dat kan.....

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:24

Ik het ook bestraten...
Wij hebben de uitloop zeg maar in drieën; het grootste deel tegels, daar krijgen ze ook hooi, dan een stuk zand, en nog een stuk (nu nog) gras, dat wordt dus ook modder. Gaat prima.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:19

Jol1 schreef:

Juist als ze óp ijzers staan.

Een verharde uitloop is juist goed voor hoef ijzer loze paarden, worden de hoeven harder en beter van en hebben ze betere doorbloeding.

Probleem is dat het erg duur is....

Wat ik het liefst heb is afgraven, laag betonpuin, daarover heen zand, en dan aan de randen/ingang waar veel gelopen word betonplaten.
Maar het is alsnog een vrij prijzige onderneming. Je kan ook wel alleen betonplaten erop leggen, maar vaak gaan deze dan door verzakking scheuren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:24

Ik had een uitloopstal en daar lagen houtsnippers op die snippers haalden we langs de kant van de weg daar waar bomen omgezaagd waren.Dat werkte perfect hoeft allemaal niet zo duur te zijn.