Drama met manen trekken/kammen!! wie heeft een goeie oplossi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uRaLiNDe

Drama met manen trekken/kammen!! wie heeft een goeie oplossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 16:58

Hallo,

Het wordt weer hoogtijd om mijn merrie haar manen te trekken !!

Als ik begin gaat ze gelijk gek doen !! poging tot hangen,stijgeren, bijten!!
Heb jij een goeie oplossing,!?
Of zou ik toch gebruik moeten maken van de praam?
Ik heb ook wel eens gehoord dat het beter wil na het rijden ofzo?

Ik hoor het graag

Groetjes.

Andortjuh

Re: Drama met manen trekken/kammen!! wie heeft een goeie opl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:02

ik ken ook wat mensen die een paard hebben die ook een gruwelijke hekel heeft aan manen trekker, deze zetten hem gewoon op stal en doen hem dan een praam op en dan is er niks aan de hand..

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:08

Grinnik... ik ken het probleem! Ik heb mijn trots ingeslikt en ben gewoon lelijk gaan knippen (zo'n dikke ponymanenkam tot gevolg maar een heel tereden paard ). Verdoven en praam kan het wel iets makkelijker maken maar dat vind ik gelijk zo drastisch.

I've got to face it...I'm a big softy.

Je hebt wel uitdunscharen ofzoiets, heb ze nog niet kunnen vinden maar dat schijnt wel te helpen.

india

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:47

na het rijden als ze flink in het zweet zijn gaat het iets gemakkelijker,

zelf doe ik er een week over, elke dag een handbreedte,
soms gaat het zomaar goed!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 17:48

langzaam aan trekken. steeds een stukje zoals india al zegt.
liefste na het rijden. je kan ook nog 10 spray'tjes bach rescuespray op een klontje doen en dat geven. voorkomt stress.

Suomi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:39

Als je paard echt zo moeilijk doet bij het trekken van zijn manen, dan zou ik als ik jou was eens proberen zijn manen met een kartelschaar te knippen. Dat is zo gebeurd, zonder dat je paard er last van heeft en de kartelschaar zorgt voor een wat natuurlijker effect dan een gewone schaar!

uRaLiNDe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:05

Oke super bedankt voor deze tips !!

Ik heb ook zo'n speciaal mesje om de manen er af te snijden !
Alleen dan blijft ze echt gek doen !!
Met een kartel schaar is ook nog een optie !! lijkt me iig wel wat!!
Maar met vlechten zijn de manen dan wel super dik dus wordt het minder mooi !!

Anders toch maar de praam

Groetjes

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:29

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:49

ik heb hetzelfde probleem met mijn paard.Gewoon eerst uit dunnen met een uitdunschaar.En daarna afknippen.
Ik knip eerst alles recht af.Kam dan alles naar de andere kant en knip het dan weer recht af.en kam dan alles weer terug.Zo krijg je springerige manen en zie je niet dat ze geknipt zijn.

Whoopi32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 20:51

Ik doe ook altijd wat baudyh doet werkt helemaal prima. vvorkomt een hoop stress.

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:36

ik neem aan dat ze gewoon panisch is als je bij haar manen/oren komt.. dus kun je wel 10 scharen gaan kopen maar zou eerst beginnen met haar rustig te krijgen door haar daar veel te aaien. wat ook wel is wil helpen is te gaan zingen als je bezig bent, dan voelt het paard jou stress niet. ook kun je beter naar een andere plaats kijken ipv naar haar manen.

uRaLiNDe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 10:21

Ik kan gerust aan haar manen/ oren komen !! alleen zo dra ik ga trekken (knopen er uit ga halen) gaat ze panisch doen!!

jolijneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 10:53

met drukke paarden, zet ik hem/haar zoieso nooit vast om hangen te voorkomen.
laat hem vast houden door een handig persoon, na het rijden werkt even, maar zodra een aantal stukjes getrokken hebt, is het paard al in de stress en zou je weer moeten gaan rijden, dat is geen doen.
neem de tijd, elke keer een heel klein plukje, zodat hij het minste voelt, na elke pluk een snoepje werkt ook super. na een aantal plukjes even een rondje lopen om ergens anders aan te denken.
van te voren uit dunnen met uit dun schaar werk ook goed.
slaan of boos worden werkt niet bij stress.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:56

@boeflover: Ik heb net zo een paard als uralinde: Ik mag er gewoon aankomen, aaien, kroelen, zelf knopen eruithalen met een kam mag. Maar vanaf het allereerste plukje dat getrokken is weet hij hoe laat het is en dan begint het zwaaien met zijn hoofd. Ga ik door begint opzij te springen en ga ik dan nog door is het helemaal foute boel. Drie plukjes dus en dan kan ik de eerste komende dagen niet in de buurt van zijn manen komen zonder dat hij weer gaat zwaaien met zijn hoofd. Na ongeveer drie dagen heeft hij het me "vergeven" en mag ik weer alles.

Ik denk dat hij er een beetje erg gevoelig op is en het gevoel gewoon echt verschrikkelijk vindt. Maar ja ik heb het nog makkelijk, door mijn studie kan ik niet meer op wedstrijden dus is het niet erg dat ze niet getrokken zijn .

Ik kende overigens ook een paard met tegenovergesteld gedrag... die vond het HEERLIJK, ging er helemaal voor staan en bewoog geen pas meer (terwijl dat een van zijn moeilijkste punten was). Ook het "lipje" werd getoond.

edit: ik ga nog eens proberen met het snoepjes truucje. Hij doet er normaal alles voor, dus waarom nu niet dit? Maar eerlijk gezegt denk ik niet dat het gaat helpen. Hij laat bijna alles toe en vind bijna alles goed, maar als hij beslist dat hij niet meewerkt, werkt hij niet mee. En probeer daar maar verandering in te brengen. Heel lastig af en toe. Daar is hij zeer consequent koppig in. Gelukkig ben ik dat ook . Hij is echt 95% een beginnerspaard en die laatste 5% heb je je handen aan vol.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:29

Laat anders iemand anders het paard gewoon vast houden of geef het paard wat hooi helpt altijd well !

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:30

Als ze hebben gezweet gaat het idd beter

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:46

Linnycally: bij de meeste paarden helpt dat inderdaad. Bij dei van mij absoluut niet. Op het moment dat je begint, is dat hooi lang zo lekker niet en een vasthouder laat los en zet het op een lopen als meneer zijn trucendoos boven haalt (geef toe dat dat nu niet zulke goede vasthouders zijn maar goed)

paardjes___l

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:58

ik ben het eens met FlynnlOver !

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:16

mijn lieve paard vindt het ook een drama: hij vindt echt alles goed, behalve manen trekken. volgens mij doet 't 'm ook echt zeer!
ik heb een solocomb gekocht (soort kammetje waarmee je kunt knippen). moet er nog een beetje handig mee worden, maar het ging heel snel en m'n paard was niet boos (stond toen 'ie doorhad dat het knippen werd ipv trekken zelfs half te slapen!). misschien is dat ook iets voor jou?? ik zou die praam niet doen: je kunt makkelijk een alternatief voor trekken verzinnen en je paard vindt het duidelijk niks. dan zou ik 'm niet extra gaan plagen met een praam.
succes!

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:22

Uitdunnen met de uitdunschaar, en daarna met een mesje de onderkant inkorten. Als je de manen afsnijdt, deze zelf aan de kant van de manenkam beethouden, zodat zij niet voelt dat je ze afsnijdt. Door het snijden krijg je ook niet zo'n geknipt effect.

Of neem een veulen, werkt gegarandeerd!! (die van mij had mooie dikke lange manen en er blijft niets van over doordat het veulen er lekker inhangt)

Succes iig.

uRaLiNDe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-06 17:29

Oke bedankt christaMoor.. Ik moet geloof ik toch maar een uitdunschaar halen !!
en ja een veulen heeft de ene merrie al gehad.. !!
De staart werdt er toen wel half af gegeten maar de manen niet;)!!

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:01

Ik heb helaas hetzelfde probleem, het begint bij moeders en het stopt (voorlopig want nummer 3 is onderweg) bij haar twee dochters, je kunt echt alles met ze doen, wassen, knippen, scheren maar manentrekken...... echt niet, en ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, eten, lief blijven, boos worden maar niets hoor, zelfs een verdoving van de DA (tanden moesten gedaan worden) kan het schudden en mij heel boos aankijken niet voorkomen.

Ik knip dus, en als ze straks zo ver zijn dat ze mee op concours gaan dan vlecht ik ze, ik heb op moeders kunnen oefenen dus dat moet lukken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:38

Manenmesje en uitdunschaar erbij? En veel geduld denk ik, kleine plukjes nemen. En die Bach Rescue; Het valt altijd te proberen..
Of iets anders wat haar kan kalmeren?