@boeflover: Ik heb net zo een paard als uralinde: Ik mag er gewoon aankomen, aaien, kroelen, zelf knopen eruithalen met een kam mag. Maar vanaf het allereerste plukje dat getrokken is weet hij hoe laat het is en dan begint het zwaaien met zijn hoofd. Ga ik door begint opzij te springen en ga ik dan nog door is het helemaal foute boel. Drie plukjes dus en dan kan ik de eerste komende dagen niet in de buurt van zijn manen komen zonder dat hij weer gaat zwaaien met zijn hoofd. Na ongeveer drie dagen heeft hij het me "vergeven" en mag ik weer alles.
Ik denk dat hij er een beetje erg gevoelig op is en het gevoel gewoon echt verschrikkelijk vindt.
Maar ja ik heb het nog makkelijk, door mijn studie kan ik niet meer op wedstrijden dus is het niet erg dat ze niet getrokken zijn
.
Ik kende overigens ook een paard met tegenovergesteld gedrag... die vond het HEERLIJK, ging er helemaal voor staan en bewoog geen pas meer (terwijl dat een van zijn moeilijkste punten was). Ook het "lipje" werd getoond.
edit: ik ga nog eens proberen met het snoepjes truucje. Hij doet er normaal alles voor, dus waarom nu niet dit? Maar eerlijk gezegt denk ik niet dat het gaat helpen. Hij laat bijna alles toe en vind bijna alles goed, maar als hij beslist dat hij niet meewerkt, werkt hij niet mee. En probeer daar maar verandering in te brengen. Heel lastig af en toe. Daar is hij zeer consequent koppig in. Gelukkig ben ik dat ook
. Hij is echt 95% een beginnerspaard en die laatste 5% heb je je handen aan vol.