Boterbloemen giftig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yv0nnee

Boterbloemen giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 09:28

Zijn boterbloemen giftig voor paarden??

Opie1991

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:33

nee

rick_erika

Re: Boterbloemen giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:35

Nee niet giftig!

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:36

nou volgens mij wel hoor heb nog nooit gehoort dat hij niet giftig was tot nu dus

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:37

Harmonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:39

Boterbloemen zijn wel giftig.
Onderstaande tekst van de website trekpaarden.be

Er zijn verschillende soorten boterbloemen, die frequent in de paardenweide worden aangetroffen.
Vooral de scherpe en kruipende boterbloem zijn giftige en groeien liefst in vochtige graasweiden en hooiland op dichte, zware gronden. Bij het drogen of hooien verdwijnt de giftige werking.
Omwille van de scherpe smaak worden boterbloemen door paarden niet vaak opgenomen.
De kruipende boterbloem is minder giftig dan de scherpe boterbloem.

Bij vergiftiging ontstaat koliek, diarree, bloedwateren en krampen.

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:39

Deze plant is licht giftig. De gedroogde planten komen wel eens in hooi voor maar kunnen dan geen kwaad. De gele bloemetjes waarschuwen het dier om het niet te eten.

Algemene informatie:
De bloemen staan goudgeel in losse pluimen. De bloemsteel is rond. De bovenste bladeren zijn anders van vorm dan de onderste. 't Is een overal voorkomende plant: wegbermen, hooi- en weilanden. In de plant zit een scherp smakende giftige stof. Koeien hebben daar een hekel aan en zo zie je soms in weilanden waar koeien grazen, gele eilandjes van boterbloemen die door het vee zijn overgeslagen bij het grazen. Vooral de scherpe en de kruipende boterbloem veroorzaken vergiftigingen.

Giftige delen:
Bovengrondse delen.

Mate van giftigheid:
In hooi is boterbloem niet schadelijk, anemonol is dan omgezet in een niet giftige stof.

Gifstof(fen):
Boterbloemen bevatten het glycoside ranunculine, waaruit bij kneuzing van de plant het proto-anemonine ontstaat. Dit is een vluchtige, gele bitter smakende olie die spontaan aanleiding geeft tot polymerisatie waardoor het onschadelijke anemonin (anemonol) ontstaat.

Symptomen:
Boterbloem vergiftiging veroorzaakt bij rundvee afname van de melkproductie en veroorzaakt een bittere smaak en rode kleur van de melk. Zware vergiftigingen veroorzaakt koliek en diarree met zwarte stinkende mest, nervositeit, zenuwtrekken van oren en lippen, bemoeilijkte ademhaling en uiteindelijk convulsies.De symptomen bij paarden en schapen zijn gelijkaardig, maar schapen kunnen plotseling omvallen. Varkens vertonen verlammingsverschijnselen maar weinig maagdarm klachten.

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 09:54

In de wei waar mijn pony loopt staan best veel boterbloemen, laat hij die staan of moeten ze er echt uit??

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 09:55

Inderdaad, ze zijn giftig, maar de paarden laten ze meestal staan.

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 10:11

Dus ik hoef ze er niet uit te halen?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:11

Als je kalk strooit dan raak je ze vanzelf kwijt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:51

Ze hoeven er in principe niet uit, als er genoeg gras in de wei staat of bijgevoerd worden. Als je ze eruit wilt trekken, doe dan wel iets met lange mouwen en handschoenen aan, want het irriteert wel. Doodspuiten kan ook maar doe ik zelf liever niet in een weide.

Verder krijg je boterbloemen door overbemesting, dus vaker de wei uitmesten in het vervolg

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:04

dit was dus precies wta ik wilde weten!!!
thanx!! (vraag over boterbloemen)
in vervolg let ik beter op want mijn paard graast aan de hand op een grasplek waar ook wat kruipende boterbloemen voorkomen en deze boterbloemen eet hij gewoon!!!
waarom doet hij dat dan toch?? (hij komt uit portugal.. misschien dat ze daar niet groeiden ofzo? of vindt hij ze lekker? )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:07

Boterbloemen hebben namelijk ook een reinigende werking als me goed bijstaat in lichte mate. Maar die gegevens heb ik op kamers liggen (ben nu bij mijn ouders thuis) dus ben ik niet 100% zeker van.

Veel giftige planten zijn nl pas in grotere hoeveelheden giftig en in kleine hoeveelheden gunstig voor je paard

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:17

eu.. ons weiland staat er vol mee!
de paarden laten ze idd. staan.
wist dus niet dat ze giftig zijn, maar ik haal ze er ook niet uit

yv0nnee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 15:31

Dankje voor de info

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:53

bij ons staan ze echt overal e zijn et van die kleine. maar paard maakt het ds niks uit en eet ze gewoon op.,..

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:45

en als we ze nu afmaaien verliezen ze dus de giftige werking, of eten de paarden dan juist het overgebleven plantje omdat er geen bloemetje meer aan zit?
(oftewel beter laten staan of afmaaien??)

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:40

nou mijn paard heeft ze waarschijnlijk gegeten, en kan er denk ik niet tegen want die staat nu met bloedvergiftiging en aan vier benen hoefbevangenmet een darmontsteking op stal.
Ze gaat ieder jaar vroeg naar buiten en heeft nog nooit bevangen gestaan, nu kwam de dierenarts vandaag en staat ze ineens met 4 benen bevangen, dat komt als reactie op iets wat ze gegeten heb waar ze niet tegen kan. en indien ze een vrij kale wei heb en heel de wei vol staat met boterbloemen, ja was de kans aanwezig dat ze ervan ging eten, en dit is t resultaat, ze heeft ontstekings remmers gehad, pijnstillers en bloedverduners, en ik moet haar de hele week nog antibiotica geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:41

Ja ze zijn zeker giftig. Overigens valt je paard niet van één bloemetje dood neer. Het schijnt bitter te smaken en de meeste paarden eten er dan ook omheen. Mijn paard staat ook tussen de boterbloemen, de niet kruipende versie, maar ik heb ze er nog nooit aan zien eten..

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 07:53

Wij hebben ooit een verwaarloze pony gekocht en die man waar hij toen van was had daar een hele grote stapel boterbloemen liggen. De pony stond op een stukje tegels van 3x4.
Bij de vraag wat dat was(die stapel met boterbloemen) antwoorde hij, dat is het eten van de pony.
Heel verbaast heb ik de man vertelt dat dit niet goed voor hem was.
Ja maar zei die man dat eet hij toch??

Vandaar dat ik dacht dat dit niet giftig was, aangzien deze man dit paardje al 3 jaar boterbloemen voerde.

Maar nu weet ik dan wel beter.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:26

als het gedraagt of gemaait is is het niet meer giftig .

Chococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:40

Nou lees ik op de site die hierboven genoemt werd: Deze plant is licht giftig. De gedroogde planten komen wel eens in hooi voor maar kunnen dan geen kwaad. De gele bloemetjes waarschuwen het dier om het niet te eten.

O.k, dat is mooi. Maar hoe zit dat dan met kuil???

Kuil is natuurlijk wel afgemaaid, maar echt gedroogd is het niet.

ikar_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:34

Wel degelijk giftig

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 06:47

Lichtgiftig