Wei vol met boterbloemen en paardenbloemen, erg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arans

Wei vol met boterbloemen en paardenbloemen, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:56

de wei zit er dus vol mee. is dit erg?? en trouwne sook nog wat paardenbloemen.. de paarden etenn het gewoon en schijnn3n het nog lekker te vinden. Maar ik voreg me af of dit giftig is..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-06 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Jol1

Re: wei vol met boterbloemen, erg ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 21:49

Wij hebben ook een wei vol met boterbloemen. Nu heb ik pas ergens gelezen dat boterbloemen licht giftig zijn voor paarden. Ik heb nu een kudde schapen van de buurman erop staan, die eten boterbloemen en voor hun is het niet giftig. Van de winter of in het najaar laat ik kalk strooien, want boterbloemen staan vaak op zure grond.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 14:59

Pellie

Re: Wei vol met boterbloemen en paardenbloemen, erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 18:33

paardenbloemen zijn zelfs goed voor je paard:
Citaat:
De paardebloem wordt al sinds 1546 beschreven vanwege zijn medicinale werking, het kruid bevat onder meer provitamine A, B en C.
De paardebloem is zeer urine drijvend, voedzaam, werkt versterkend voor de lever en verbeterd de spijsvertering.
Het kruid werkt eetlust bevorderend en is uitermate heilzaam bij een oedeem (vochtbult) of bij nier/urine problemen.
DOSERING: tot 30 gram per dag.

boterbloemen laten paarden ook staan, niet goed dus

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:36

het bederft alleen de groei van het gras... verder maakt het niet zoveel uit als het erin staat..

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 11:00

dus het is wel gifttig..

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:37

Nou ik vind het altijd erg lelijk als er erg veel boterbloemen staan.
Lees: erg onverzorgd.

De mijne en de meeste paarden eten ze niet, daarintegen paardenbloemen vinden ze heerlijk!

Dit jaar heb ik de boterbloemen op tijd (dus voor ze gaan bloeien) gespoten met een doodgroeimiddel (daardoor gaan ze erg hard groeien en groeien ze zichzelf dood) en ik moet zeggen werkt prima.

Paardenbloemen vind ik niet zo erg in het land maar boterbloemen zijn van die rotdingen die zich snel uitbreiden dmv worteluitlopers en voor je het weet is je hele land begroeit en dat verminderd zeker je hoeveelheid gras.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:45

Ik vind het er eigenlijk wel moi uitzien, een kruidige wei.

Boterbloemen zijn inderdaad licht giftig, maar worden meestal ook niet gegeten.
Paardenbloemen kunnen alleen in grote hoeveelheden kwaad, dus om die paar paardebloemen zou ik je geen zorgen maken.

Madelen

Re: wei vol met boterbloemen, erg ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:50

Jol1 schreef:
Ik heb nu een kudde schapen van de buurman erop staan, die eten boterbloemen en voor hun is het niet giftig.
Volgens een link in dat andere topic wel. En kunnen ze zelfs ineens omvallen.

Ashquar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:39

Hoe lang geleden heb je voor het laatst er mest op gereden? Daar kan het ook aan liggen, dat de grond niet genoeg voeding heeft voor gras.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 08:53

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 09:29

de oorzaak is bij ons dus dat het land soms vertrapt word

robbiespaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:39

mijn paardje staat nog niet buiten omdat haar landje dus ook vol boterbloemen staat wie weet hoe dat spul heet om het (voorgoed)te verwijderen

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:56

robbiespaya schreef:
mijn paardje staat nog niet buiten omdat haar landje dus ook vol boterbloemen staat wie weet hoe dat spul heet om het (voorgoed)te verwijderen

Ze eten er wel omheen hoor, alleen als er echt niks anders meer te eten is willen ze er misschien wel een hap van nemen. Ik sta vaak verbaasd te kijken hoe ze zelfs in een stuk vol boterbloemen precies de grassprietjes ertussenuit weten te plukken.

Als het gras eromheen kort gegraasd is kan je zo de boterbloemen maaien en groeit het weer netjes gelijk op.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:24

Bij mijn paard zijn er ook paardenbloemen in de wei. Hij eet ze af en toe ook. Het kan volgens mij geen kwaad.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:28

Ik heb MCPA gebruikt. Gaat het vrij goed mee weg en itt roundup blijft je gras wel leven
Je moet het alleen voor 1/2 mei spuiten. Is bij mij ook niet helemaal gelukt vanwege het fantastische weer wat we nu hebben

Na het spuiten moet het nog 6 uur droog zijn.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 17:24

robbiespaya schreef:
Als het gras eromheen kort gegraasd is kan je zo de boterbloemen maaien en groeit het weer netjes gelijk op.

Ja maar je boterbloemen verdwijnen op deze manier niet en door de worteluitlopers wordt het steeds erger en daardoor wordt je gras op een gegeven momenst 'verdrongen'als het ware.

Ik heb Dicotex MCPA 500 gebruikt en dat kun je zowel op jonge- als op oudere planten spuiten (dus ook later dan in mei).

Let wel op de goede dosering, en volgens mij minimaal een week geen vee erop.
De bloemen moeten wel droog zijn en idd minimaal 6 uur geen regen erop na het spuiten. Ook moet je het niet gebruiken als de zon fel schijnt.
En geduld hebben, dus niet 2 dagen na het spuiten ineens alles eruit trekken want het moet eerst echt goed dood zijn.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:12

Bij ons staan er ook allemaal boterbloemetjes in de paardenweides, de niet kruipende versie. Zover ik weet eten de paarden bij ons eromheen. En idioot giftig zijn ze volgensmij niet?

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-06 19:20

ik hor nu een beetje verschillende verhalen. maarja ik zal maar melden dat ze idd geval giftig zijn