de oorlog aangaan met je bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

de oorlog aangaan met je bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 17:53

Ik wilde toch eens weten hoe mensen hun bak onderhouden die niet op een manege staan of allerlei landbouw machines tot hun beschikking hebben.

wij hebben sinds een jaar of 8 een eigen bak met natuurlijk wit zand erin.
alles leuk en aardig, maar deze bak staat direct onder/naast een houtwal ( een hele strook bomen) die van alles erin gooien met de wind en voor de nodige levensvormen zorgen.
Nu hebben we sinds een jaar of 2 dat het gras steeds meer in de bak opkomt, zelfs zo erg dat de paarden vorig jaar liever in de bak stonden te eten dan in de wei
we laten nu 2X per jaar een kennis met zijn tractor en een apparaat die erachter zit de bak slepen en omwoelen. de bak blijft ongeveer 3 weken perfect en begint dan weer vol blijheid de grasjes hun leven te geven.
mijn nieuwe aanpak.. flink zout strooien om de boel kapot te maken.

wat gebruiken jullie om al dat gras weg te houden zonder dat je speciaal apparatuur hebt? want met je harkje een bak van 20 bij 60 harken... nee dank je

Nadir

Re: de oorlog aangaan met je bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:38

Lijkt me een lastig probleem.
Weet je zeker dat het echt gras is, of is het onkruid? Het laatste zou je nog wel kunnen bestrijden, het eerste wordt lastiger. Helemaal als je geen tractor oid tot je beschikking hebt. Kun je niet eens navraag doen bij de Welkoop of zo? Daar hebben ze misschien wel iets van een bestrijdingsmiddel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:10

Misschien kan je idd bestrijdingsmiddelen erin doen. Moet je maar eens vragen bij zo'n tuinwinkel.

__Esther__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:24

Oke bestrijdings middelen, maar als je paarden los in de bak staan moet je wel zorgen dat het niet schadelijk is voor de gezondheid.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:32

switchx schreef:
Oke bestrijdings middelen, maar als je paarden los in de bak staan moet je wel zorgen dat het niet schadelijk is voor de gezondheid.

Of je moet er voor zorgen dat de paarden niet meer los in de bak lopen totdat het middel uitgewerkt is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:39

Kan je niet zelf niets fabriceren waarmee je kan slepen?
Op PN was er eens een topic over zelfgemaakte slepen al dan niet met een paard als trekkracht. (Bij sommige ontwerpen was het de echtgenoot die eraan moest geloven )
Daar waren heel leuke ontwerpen bij toen, en helemaal niet duur.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 09:34

bestrijdingsmiddelen willen we niet omdat de bak
A: direct naast alle weides ligt
B: de paarden ook los in de bak staan en dan gaan grazen

het is helaas 100% zeker gras

@ Luckeystory, weet je nog de link van dat topic?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:03

Jij geeft toch ook les aan verschillende kinderen?
Kun je dan niet eens per maand met ze allen de bak aanharken, maak er een spelletje van en het is nog leuk ook. Met zijn allen ben je ook sneller klaar dan in je eentje.

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:11

lowara schreef:

@ Luckeystory, weet je nog de link van dat topic?

Het moet ergens op het forum van paard natuurlijk staan, tussen vorige lente en nu, maar ik kan het niet vinden.
En de zoekfunctie laat mij ook weer in de steek.
sorry

Maar misschien zijn er hier ook wel mensen die een eigen ontwerp baksleep gebruiken. Misschien moet je het eens vragen?
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 28-05-06 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:15

Ik gooi gewoon m'n paard in de bak, die eet 't gras wel op .
Er staat bij ons niet zoveel in trouwens.
Met het rijden wordt de bak toch opgeploegd, ik doe er verder niks aan.
Ga het topic wel een beetje in de gaten houden .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 12:33

Ineke2 schreef:
Jij geeft toch ook les aan verschillende kinderen?
Kun je dan niet eens per maand met ze allen de bak aanharken, maak er een spelletje van en het is nog leuk ook. Met zijn allen ben je ook sneller klaar dan in je eentje.

laat ik een groep van 10 kinderen elke week alle grasjes uit de bak trekken?
mmm wel een super creatieve oplossing en erg goedkoop! vrees alleen dat behalve 3 stuks die 8 of jonger zijn.. de rest er niet in gaat trappen

dat is wel een idee Luckeystory!, heeft iemand een creatief iets voor in de bak?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 12:41

Pony en een bandensleep. Kom je ook een heel eind mee, maar je moet het wel regelmatig doen. Onze bak moet eigenlijk om de dag gesleept worden (gelukkig hebben wij wel een boer met trekker). Tuig is niet zo moeilijk en de banden haal je bij de sloop. En aangezien die moeten betalen om ze af te voeren krijg ze ze heel gemakkelijk gratis mee (wel vrachtwagenbanden nemen, die van auto's zijn te licht).

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 13:25

maar die banden halen het gras er denk ik niet uit?
de traktor heeft er vaak al moeite mee vanwege de wortels die echt supervast zitten.
trekpaard is trouwens wel aanwezig, dus creatieve tips met een paard ervoor mogen ook

hier zie je trouwens de bak vorig jaar.. dus zelf een beetje trekken zal lang duren

Afbeelding

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 16:44

Nadat de bak is gesleept en omgewoeld met de tractor regelmatig bijhouden met een paard + sleep. Als het eerst goed gedaan is met de tractor dan is het ook niet zo zwaar meer.
Zo werd het op een vorige pesionstal waar ik stond ook gedaan, en dat ging hartstikke goed.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 16:56

en die gebruikten ook gewoon zo'n band? of hadden ze iets anders ervoor?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:21

Nee die gebruikten geen band, maar echt een eg met korte pinnetjes. Zo'n ding wat ook weleens achter een trekker(tje) hangt, maar dan met een zweng eraan gemaakt.
Zeg maar zoiets (dit is een weidesleep, maar dan met pinnetjes die recht in de grond gaan) en dan dus zonder stoeltje:
Afbeelding