paarden en koeien samen in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 23:17

ik sta met magned bij een koeien boer maar magned komt niet in het land van de koeien.
allereerst is het gras waar de koeien op staan veel eiwitrijker (zit teveel in voor magned) daar zou ze hoefbevangen van kunnen worden.
ook is dat land gestrooid ( een koe kan dit hebben, heeft een heel ander magenstelsel dan een paard)

ten tweede, koeien zijn herkauwers en liggen veel, mijn merrie houd wel van een beetje actie, dus dan vliegen al die (normaal o zo rustige koeis) weer het hele land door.
en daardoor daalde de melkproductie
duss magned mag niet meer bij de koeien
maar volgens mij zijn er geen andere gezondsheidzorgen
alleen het gras (even kijken op wat voor gras de koeien lopen.)

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 10:09

Bij ons lopen 3 koeien die ook gewoon bij de paarden staan, steeds wisselen van wei, zodat elk paard wel eens met die koeien te maken krijgt. Geen enkel probleem.

Ik hoorde alleen van mijn stalhouder dat paarden nogal eens de neiging hebben om koeien op te jagen en dat daarom veel veehouders liever geen paarden tussen hun koeien hebben lopen.

Die koeienvlaaien krijg je bijna niet van je paard af als ze daarin gelegen hebben, wat een taai spul is dat zeg. Lijkt wel lijm! Ik heb Toon eens als groen-vosbonte uit het land gehaald, een half uur later zou ik les hebben, maar ik kreeg dat paard maar niet schoon... Precies met zijn schoft, rug en hoofd in een koeienvlaai gelegen.... Fijn. Frusty Haha!