waar rekening mee houden met een hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

waar rekening mee houden met een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:25

Ik ben nog een beetje aan het bekijken wat ik nou wil kwa shetlander .... mij lijkt het ongelofelijk leuk om een veulen te nemen . maar ik ben ook weer bang dat mijn shet er iets aan overhoud .
Nu heb ik een adres gevonden met meerdere hengstjes .. iemand die ze opvangt en dan weer verkoopt . Zoiezo het idee wat het vrouwtje heeft spreekt me erg aan . Ik heb ook nog een goed gevoel als ik van haar een pony zou kopen . Nou vraag ik me af waar ik allemaal rekening mee moet houden bij een hengst . Ik wil hem 1 keer laten dekken op mijn shet merrie en daarna laten castreren . hoe anders is een hengst kwa karakter en kan de hengst nog bij de merrie staan als ze drachtig is . Kan het dus geen kwaad als hij nog een aantal keren er bovenop springt voor de merrie en veulen . hoe zal een merrie reageren op een hengst bij haar tijdens de dracht ? en waar moet ik nou echt rekening mee houden ?

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:47

over je vraag of de hengst erbij kan blijven als ze drachtig is...die van mij heeft er de hele tijd gewoon bij gelopen tot een paar weekjes van te voren..omdat de merrie dichtbij de stal moest staan..
hij bleef er wel op springen..maar ze bleef ook gewoon hengstig..dus misschien dat hij t daarom deed..ik wist ook geen datum dat ze gedekt was..ook omdat hij nog jong was en hij in het begin niet eens goed erop sprong..maar hij had het dus tog sneller door dan we dachten

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:53

en hoe anders zijn hengsten in karakter .. heb ooit als klein penny meisje wel op een hengst gereden afentoe van zo een 1.15 ofzo . maar daar weet ik niet veel meer van

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:59

Over dat dekken zou ik wel even nadenken. Als je hengst niet goedgekeurd/papier heeft is het moeilijker het veulen te verkopen.

Verder is het belangrijk consequent te zijn. Hengsten kunnen wat dominanter zijn.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 21:08

mijn merrie heeft ook geen papier ... Ik ga puur op karakter fokken dan ... mijn merrie is mega braaf maar liever lui dan moe ... dus ik wil er een hengst op zetten met een pittig maar lief karakter

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:37

Mijn shethengstje (jaarling, hij is trouwens al geruind anderhalve week geleden) is enthousiast en wil graag spelen. Hij kan daarbij nogal onbenullig uit de hoek komen. Ook is hij nogal happerig aangelegd.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 21:40

ok ... hoe straf je hem daarvoor af .. gewoon een tik op de neus bij happen neem ik aan ?

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 12:27

Ik heb een jaarling hengst die al hengstengedrag begint te krijgen, bijten, kappen. Bij alles wat je met hem doet ( stukje lopen, poetsten) is hij bezig de rangorde te bepalen, constant aan het proberen hoever hij kan gaan. Je moet hier erg concequent mee om kunnen gaan anders wordt het niks. De mijne wordt o.a. om deze reden a.s. maandag gecastreerd, maar ook omdat hij zo druk is door de hormonen dat hij aan het afvallen is, hij eet erg gehaast en het eten wordt daardoor niet goed opgenomen. Na de castratie wordt hij als het goed is rustiger waardoor dit eetprobleem ook opgelost wordt.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:27

Je moet er heel goed over nadenken. Onze shet is 2 jaar geleden voor de lol eens gedekt, kwam wel uit, konden ze mooi samen etc. Maar... geen dekdatum en uiteindelijk lag het veulen verkeerd, de nek lag dubbel, merrie heeft het veulen doodgeperst en ze konden het er in utrecht uitzagen. Nou, voor mij shet dus geen veulens meer. Het schijnt volgens utrecht meestal 2x fout te gaan met kleintjes en de 3e maal pas goed. 1e vaak dood, 2e moeilijke bevalling en 3e goed. Dus denk goed waar je aan begint.

Daarnaast neem je enorm veel kosten met je mee, waarom een hengst kopen en daarna castreren, dan betaal je dubbel. En je zit met een week stappen/spuiten. Dan moet ie nog 6 weken appart van de rest blijven omdat ie nog wel vruchtbaar is. En wat als ie ontsnapt, dan kan je de halve stal op jou kosten laten scannen en spoelen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 16:56

ik sta op ons eigen stukje grond .. ik ben daar de beheerster

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:46

En wat nou als er iets mis gaat met het veulen en je hebt net je hengst gecastreerd?

Ga je dan een nieuwe hengst halen?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 19:49

nee dan blijft de hengst als maatje voor me pony en dan heb ik gewoon pech .

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 19:51

shadowflower schreef:
nee dan blijft de hengst als maatje voor me pony en dan heb ik gewoon pech .

Oké.

Op zich is het een leuk idee, mits je het het veulen wilt houden of er niet aan hoeft te verdienen. Houd er wel rekening mee dat hengsten veranderen als ze eenmaal 1 keer gedekt hebben. Dan kan zijn gedrag na het ruinen nog wel flink tegenvallen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 20:08

ik ben een ruin met patser gedrag gewend .... weet tegenwoordig van aanpakken . stel dat ik buiten zou gaat rijden doe ik zoiezo een stang in met een teugel aan de bovenzijde en een aan de onderzijde . zodat je het er bij kan pakken wanneer nodig en anders gewoon op stang zonder hefboom werking kan rijden .

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:13

Hou er rekening mee dat de hengstenkuren waarschijnlijk niet meer weggaan na het castereren omdat hij al gedekt heeft. De merrie laat het echt neit toe dat hij erop springt als ze niet hengstig is maak je daar maar neit druk om. Gedrag hoeft niet te verandere door het dekken, kan wel maar is niet altijd zo.

Waarom zou je een hengst met een stang moeten rijden? Ik men zelf smet een trensje met mn dekhengst.

Weet niet of ik er overheen gelezen heb maar waarom laat je je merrie neit gewoon dekken door een hengste en hou je het veulentje, dan heb je veel minder gedoe met casteren e.d.