Welke heg naast weiland ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Welke heg naast weiland ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 19:38

Volgens mij is deze vraag al eens gesteld, maar ik kan het topic niet meer vinden....

Ik ben op zoek naar een heg die ik veilig naast de wei kan planten, dus niet giftig is, en die de paarden niet graag opeten.
Heeft iemand tips voor mij ?

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:22

in ieder geval geen taxus of rhododendrons.
waarom wil je graag een heg? ik denk dat ze van alle soorten wel eens een hapje nemen...
succes.

Siggy

Re: Welke heg naast weiland ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 07:39

Tja, zover was ik ook wel. Ik wil info over een heg omdat wij nogal een vervelende buurman hebben en we de boel graag 'dicht' willen maken. Een schutting mag niet, omdat het 'landschafts schutzgebiet' is. (oftewel alles moet natuurlijk zijn)

Paradox_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:56

ik zelf vind een hek makkelijker (A)

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 09:30

misschien coniveren? Daar groeit een flink hoge heg uit als je wilt en ik heb Andrew er nooit van zien eten. (stond bij vorige eigenaren naast de paddock, dus ondanks alleen zand bleef hij er van af) Weet overigens niet of het giftig is als ze er wel een hapje van proberen... Maar met een schrikdraadje kun je ze eventueel ook op afstand houden. Neem aan dat je dat wel mag gebruiken?

mariska1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:52

Inderdaad coniveren!

Daarvan heb je allerlei soorten en maten.

Wil je hoog of laag struikgewas?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 20:41

Coniferen zijn naar mijn weten giftig. Mijn merrie heeft een aantal jaren geleden een aantal keren achter elkaar koliek gehad. Naar later bleek at ze van de coniferen van de buren (terwijl er schrikdraad tussen stond) Nadat we er kippengaas tussn hebben gezet, heeft ze geen koliek meer gehad.

Dus als iemand nog meer suggesties heeft, dan graag !!!

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:12

Ik heb een elzenhaag om mijn wei staan, de paarden eten daar soms wel eens van maar niet veel. Voordeel en nadeel van de els is dat hij erg hard groeit (snoeien). een ander nadeel is dat hij 'swinters kaal wordt en niet zo dicht is.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-06 19:46

Dank je, Irmaz. Elzenhaag is dan neem ik aan niet schadelijk als de paarden er wat van eten. Op zich vind ik het niet zo erg als de haag in de winter niet begroeid is, dan staan de paarden toch niet op de wei die grenst aan deze buurman.

Iemand misschien nog suggesties, kent iemand een naam van een heg met doornen ofzo die niet giftig is ???

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:40

bij ons nieuwe huis staat een spaanse aak heg(geen idee hoe je het schrijft eigenlijk). best een mooie heg, alleen niet zo groot dus niet echt geschikt als afschijding. maar het schijnt dat je er subsidie op kunt krijgen om die te planten en ik vermoed dat ze niet giftig zijn(de vorige eigenaar heeft naar mijn weten iig heel erg goed opgelet wat hij heeft neergezet, want ik heb hier een grote lijst met giftige planten liggen waarvan er geen 1 langs het paardengebeuren staat, dus neem aan dat die heg dan ook niet giftig is)

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:06

Wij hebben een beukenhaag, beuk is absoluut niet giftig en groeit best snel.

tenerife

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 07:31

Laurierhaag... groeit heel snel en dan moet je grofbladig nemen. Moet je om het jaar de grootste takken uitknippen om hem mooi recht te houden...

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-06 14:01

Volgens mij is laurier ook giftig...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 14:24

Siggy, ik heb ook laurier en mijn paarden nemen er regelmatig een hap van. Ze zijn er nooit ziek van geworden. Ze eten het trouwens ook niet graag.

Beuk vind ik ook mooi en praktisch.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 16:03

Ik citeer even uit een paardenboek dat ik heb ('Natuurlijk paard houden'):

Natuurlijke omheiningen
Ik prefereer een grote, door braamstruiken en bosjes omgeven wei. Planten als braamstruiken, meidoorn, wilde appel en rozenbottel bevatten verschillende sporenelementen en vitaminen waar het paard baat bij heeft. Controleer de heggen op giftige groenblijvende planten als klimop, taxus en nachtschadegewassen. In weilanden treft u vaak eiken aan, maar hoewel de boom goede beschutting geeft, zijn de eikels bijzonder giftig.

annemarie_r

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 17:53

Hoi,

Wij hebben een meidoorn heg naast de afrastering geplant. het is de bedoeling dat als de heg groot genoeg is, er geen stroom meer op de draden hoeft. Meidoorn wordt heel dicht en er zitten stekels aan waar de paarden geen hap van nemen. maar nu zijn de meidoorntjes nog te klein. de heg is straks ook natuurlijke beschutting voor de paarden van ons.

Annemarie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:59

ik ben ook een natuurlijke wal aan planten, stukje voor stukje. Je kan als leidraad nemen dat alles wat groen blijft in de winter giftig is.
Ik heb tot nu toe wilgen geplant, appelboompje, frambozen en een braam gestekt, een enkel berkje, duinroos(rozenbottel). Maar slaat nog niet echt aan, beetje te laat met frezen, van 't najaar maar volzetten.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:48

Hier staat ook Laurier langs de wei, je hebt wel giftige soorten, maar hier nemen ze al jaren regelmatig een hap uit de heg, maar ik heb nog nooit een ziek paard gehad. Dus het zal wel meevallen..

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 15:46

Wij hebben meidoornhagen, inderdaad niet giftig en stevige doornen. Maar om te snoeien echt een ramp, en dat moet toch echt om de paar jaar. De doornen gaan overal doorheen, ook door de dikste handschoenen. En de rondzwervende takken veroorzaken regelmatig een lekke kruiwagenband.

Rhys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:10

Wij hebben ook een beukenhaag, groeit vrij snel en het wordt ook mooi 'dicht'. Ik weet nooit welke welke is, maar je hebt haagbeuk en buekhaag en 1 ervan houdt s winters zijn blad ook.

Een nadeel van laurier is dat het niet vorstbestendig is.