Wat helpt er tegen staart-schuren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Wat helpt er tegen staart-schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 07:18

Mijn merrie schuurde de afgelopen jaren haar staart lichtjes en enkel in de zomer. AVS14 hielp dan altijd super, als ik dat er elke dag opsmeerde deed ze het niet.

Echter dit jaar is ze al in januari begonnen met schuren. Ze wordt ontwormd volgens een strikt schema, in februari is ze nog ontwormd met Furexel en in april met Equest. Ik smeer ook vlijtig AVS14 en een paar weken terug heb ik haar staart gewassen met teershampoo, maar toch blijft ze haar staart schuren. Ondertussen ziet haar staart er echt lelijk uit, allemaal korte afgebroken haren aan de bovenkant

Hoe kan ik haar van deze jeuk afhelpen? Tips zouden zeer welkom zijn

Ik heb een jarenlange strijd gestreden tegen zomereczeem (mijn oude pony had heel erge zomereczeem), dus ik weet wel wat voor middeltjes er allemaal bestaan enz. Maar bij die zomereczeem hielp niks, maar ik zoek dus ook niks tegen zomerczeem, maar iets om de jeuk weg te nemen bij "gewone staartschuurders".

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:43

Ik gebruik sinds dit jaar manenliquid, van leovet. Hier reageert hij erg goed op. Ik was zijn staart elke week met een shampoo Kerato, is van sterke zwavel en teer, is tegen huidschilfers, jeuk etc. En om de 2 dagen manenliquid erop. Tot nu toe heeft hij zijn staart erg netjes gehouden.

Ik heb wel eerst verschillende smeerseltjes gebruikt voor ik deze gevonden had waar hij echt wat aan heeft. Maar misschien verschilt dat wel per paard.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:45

daantje1981, dat ga ik eens proberen, die van mij heeft maan/staart exceem, en al vanalles geprobeerd, voer hem nu zelfs bij met knoflook, heb al 1000 den middeltjes, zalfjes en weet ik wat geprobeerd, welke winkel kan je het halen (vast wel in de meeste paardenwinkels)

xLaus_

Re: Wat helpt er tegen staart-schuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:46

Eilandje schreef:
Mijn merrie schuurde de afgelopen jaren haar staart lichtjes en enkel in de zomer. AVS14 hielp dan altijd super, als ik dat er elke dag opsmeerde deed ze het niet.

Echter dit jaar is ze al in januari begonnen met schuren. Ze wordt ontwormd volgens een strikt schema, in februari is ze nog ontwormd met Furexel en in april met Equest. Ik smeer ook vlijtig AVS14 en een paar weken terug heb ik haar staart gewassen met teershampoo, maar toch blijft ze haar staart schuren. Ondertussen ziet haar staart er echt lelijk uit, allemaal korte afgebroken haren aan de bovenkant

Hoe kan ik haar van deze jeuk afhelpen? Tips zouden zeer welkom zijn

Ik heb een jarenlange strijd gestreden tegen zomereczeem (mijn oude pony had heel erge zomereczeem), dus ik weet wel wat voor middeltjes er allemaal bestaan enz. Maar bij die zomereczeem hielp niks, maar ik zoek dus ook niks tegen zomerczeem, maar iets om de jeuk weg te nemen bij "gewone staartschuurders".

dat noemt men Zomer exceem dan prikken kleine steekvliegjes jou merrie, waar ze een allergiese reactie op heeft -> gaat jeuken -> ze gaat schueren

jomaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:50

Mijn pony deed het ook heel erg. Spuit er nu anti klit op en ben er erg tevreden over. Het schuren is weg, maar als ik het vergeet dan is het schuren zo weer terug. Ook bij de manen schuurde hij tot bloedens toe, en ook dat is gelukkig over.

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:52

Valiant schreef:
daantje1981, dat ga ik eens proberen, die van mij heeft maan/staart exceem, en al vanalles geprobeerd, voer hem nu zelfs bij met knoflook, heb al 1000 den middeltjes, zalfjes en weet ik wat geprobeerd, welke winkel kan je het halen (vast wel in de meeste paardenwinkels)

Ja hoor, in de meeste paardenwinkels hebben ze dit wel. De shampoo heb ik bij Divoza gekocht en de leovet producten vind je overal wel volgens mij.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 07:53

Valiant schreef:
dat noemt men Zomer exceem dan prikken kleine steekvliegjes jou merrie, waar ze een allergiese reactie op heeft -> gaat jeuken -> ze gaat schueren

Mijn pony had zomereczeem, die schuurde zich tot bloedens toe open, niet alleen haar manen en staart maar over haar hele lichaam. Het enige waar zij wat bij gebaat was was een Boett-deken. Mijn paard niet, die schuurt alleen haar staart en lang niet zo erg als mijn pony vroeger. Niet alle paarden die hun staart schuren hebben zomereczeem hoor

Maar goed, ik onthoud "manenliquid van Leovet"

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:56

was de shampoo duur de leovet is gewoon een duur merk, maar wel goed

@ eilandje, dan nog, het komt ook in lichtere vormen voor, zoals jij je paard beschrijft had mijn haflinger het vorig jaar, DA zei dat het echt zomerexceem was, maar na 1 jaar goed te behandelen is hij er helemaal vanaf.

ik ga nog even het middeltje van hierboven proberen, en als dat niet werkt krijgt hij een dekentje (erg moeilijk om aan de komen voor een ukkie van ±86 cm)

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 07:58

Maar ze schuurt nu al sinds januari? Januari is midden in de winter

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:01

o ja... t is nog vroeg haha ben nog niet helemaal wakker geloof ik

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:02

Bayo schuurde op 3 plekjes toen hij de wei op ging dit jaar. Toen ben ik met een kuurtje drainage compositium gestart, ook omdat hij alle distels vrat die hij te pakken kon krijgen. Na ong 1,5 week stopte het schuren en alles de plekjes zijn nu weer genezen en er groeit weer haar op. Kuurtje duurt nog een ong. week, en dan moet hij er weer even tegen kunnen.
Let ook goed op wat je voert. Excemers kunnen vaak niet tegen suikers, die zitten o.a. in brok, muesli, maar ook wortels en appels. Bayo kreeg 1,5 kg per dag afgelopen winter. Dus dat doe ik dit jaar niet meer.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 08:19

Ze krijgt een kleine 2 kg per dag aan krachtvoer (geen brok, geen muesli, dat wordt hier niet gevoerd, maar wel wat wij hier (België) "recreatiemengeling" noemen, dit is een uitgebalanceerde mengeling/mix van granen en maïs en samengeperste luzernebrokjes ed, zonder haver), en staat overdag op de wei waar ze gras eet, en ’s nachts op stal met hooi en stro. Ik geef altijd een paar wortels of appels na het rijden.

Kan ik ergens op het internet meer lezen over die drainage compositium?

sannee1992x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:43

Wij smeren er gewoon groene zeep op! Makkelijk en het werkt uitstekend.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:06

Eilandje schreef:
Kan ik ergens op het internet meer lezen over die drainage compositium?

Merk is de Groene Os. Hier o.a. verkrijgbaar bij de paardendrogist, maar misschien is er een webwinkel in België die het ook heeft.

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 13:58

wij doen er azijn op dit helpt ook prima als je het elke dag doet

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:45

Oud topic,slotje.