hoeveel m2 kan een paard gemakkelijk aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

hoeveel m2 kan een paard gemakkelijk aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 21:33

We hebben een nieuw huis gekocht met een weide van zeker wel 4000 m2, nu vroegen we ons af(met het oog op evt schapen/geiten erbij te nemen) hoeveel m2 een paard(in dit geval een fjord en een shetlander) gemakkelijk aan kan. het betreft 2 weien, en ze zullen regelmatig gewisseld worden van wei zodat de andere kan aansterken(en evt begraasd worden door een schaap of geit om de plukken weg te halen die een paard niet eet).

zijn de weilanden dan groot genoeg om er nog een ander paard of een paar schapen/geiten bij te zetten(als iemand toevallig weet hoeveel m2 die soorten nodig hebben per dier??)

Jol1

Re: hoeveel m2 kan een paard gemakkelijk aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 22:02

Wij hebben ongeveer 8000m2 en op de ene helft staan 2 arabieren en een shetje (+ een paar ontsnapte schapen) en op de andere helft een kudde schapen van de buurman. Onze paarden gaan 's nachts naar binnen en de Shet op de paddock. Met het weitje van 4000 m2 redden ze het nu aardig, maar het is natuurlijk nog niet hoog zomer. Op het andere stuk stond het gras al zo hoog, dat ik er nu maar de schapen van de buurman op heb staan. Het werd één grote wildernis.

Als je het stuk van 4000m2 in tweeën deelt, kun je telkens het gras laten "bijkomen". Later in het seizoen als het gras minder snel groeit, zul je misschien nog wat bij moeten voeren. Als ze dag en nacht op het land staan, dan is je weiland natuurlijk ook sneller kaal.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:43

Ja moet volgens mij wel kunnen, alleen opletten in de winter. Ligt er ook aan op wat voor grond het is. Hier bij mij is alles veengrond, dat is echt niet goed te houden in de winter. Als je daar een paard dag en nacht opzet, dan staan ze met een beetje nat weer al tot hun knieen in de blub.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:26

Wil je het helemaal goed doen dan verdeel je het stuk in drieeen.Probeer dan elke keer een stuk te hooien! Scheelt geld s'winters en het is goed voor je land! Zo heb je twee vliegen in een klap!

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:10

ik ga mee met de vorige
ideaal is 3-4 stukken, zodat je elk jaar een stuk kan hooien, op de andere stukken laat je ze dan lopen tot het kaalgegeten is, en dan verweid je ze.
ik vind het ook goed om er enkele schapen bij te zetten, die eten wél rond de mestplekken, en helpen de wormen in toom te houden (pas wel op met rammen, die kunnen erg evaarlijk zijn! )

vivian001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 19:15

Met 4000m2 kun je niet echt hooien als je je paard en evt. geiten/schapen er ook nog op moeten en wat gras willen eten.

De regel is 3 paarden per hectare.
Dus 1 paard voor 4000 m2 komt aardig overeen. het land in 2 delen laten is wel een goed plan, om zo toch te kunnen omweiden. Het is wel beter voor het paard als er ook andere paarden/dieren bijlopen. Het blijven wel kuddedieren.

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:15

Ik heb 5000m2 en 2 pony`s
In de zomer hebben ze wel 3/4 maanden gras maar dan moet je geen natte of juist erg warme zomer hebben.
Ik heb het in 3 delen verdeeld en een is altijd modder, dit stuk is voor de winter en op erg natte dagen. De andere twee voor de zomer. Maar ik zou dus niets meer erbij nemen.

Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 19:46

Ik heb ook op ongeveer een halve hectare in de zomer 2 paarden lopen (en deze zomer 3). En bij mij hebben ze genoeg gras gedurende circa 4 maanden (en hoef ik dus niets bij te voeren).

Ik zou trouwens wel gaan voor schapen ipv geiten. Geiten zijn geen echte grazers en willen graag nog wel eens knabbelen aan andere dingen (staart van het paard, bomen, ontsnappen naar de buren, want daar is het altijd lekkerder).

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:49

Ik heb nu 6000m2 en heb zomers gemiddeld 9 pony's lopen. Het land red dat zomers net niet. En 's winters helemaal niet(dan staan ze in de padock op kuil).
De bedoeling was 2 of 3 pony's, maar dat is een beetje uit de hand gelopen. Ik krijg bij mijn eigen land nog 3000m2 bij, en kan vanaf deze herfst land lenen van 2 buren. Dan zal ik minder bij hoeven voeren.