Castreren, welke leeftijd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheMellon

Castreren, welke leeftijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:08

Ik heb een jaarling hengst die zich nogal het mannetje voelt. Een echte macho voor zijn leeftijd.
Het liefst laat ik hem hengst tot 2 1/2 want dat is de opfok ook afgelopen op de plek waar hij nu staat. Dus vanaf de opfok gaat hij door naar de kliniek voor een hakkie-sjakkie=weg zakkie operatie

Maar wat is nou een goede leeftijd om een hengst te castreren? Want ik heb ook wel eens gehoord dat hoe sneller hoe beter geld.
En is het altijd zo dat een hengst de lucht inschiet na een castratie ?

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:40

Ik heb ook een jaarling hengst die zich ook al echt hengstengedrag begint te krijgen. Ik laat de mijne komend najaar castreren, hij is dan 1,5 jaar. De vee-arts vond dit eeg goede leeftijd, vooral omdat ik al zeker weet dat ik hem geen hengst wil laten.

Linda_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:40

Als je er echt last van begint te krijgen zou ik hem nu castreren. Geloof ook dat als je het later doet, dat de hengstenstreken minder goed over gaan ofzo. Als je wil dat hij een dikke hengstennek krijgt en lekker breed wordt zou ik het pas later doen Mijn pony heb ik op 2,5 jaar laten castreren en hij heeft nu met 3 jaar nog steeds een lekkere hengstennek.
Ohja en in het najaar laten doen raadde mijn DA niet aan, maar dat was geloof ik om dat hij het normaal in de weide doet en toen moest het in stal. Jij laat het zeker in de kliniek doen?

sannee1992x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:42

Wij doen het meestal rond hun 2e of 3e jaar. De veearts zegt dat dat de beste leeftijd is, tenzij je het later wilt doen (is altijd beter) maar dan heb je wel meer kans dat hij een onderhals krijgt en hengstenkuren overhoudt.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:47

Sommige mensen laten hun hengst al castreren als ze 1.5 jaar zijn om gedonder te voorkomen. Het scheelt je i.i.g. wel heel veel geschreeuw in de stal als er paarden voorbij komen lopen en ze zijn makkelijker te hanteren.

Wij laten ze liever tot hun 3de jaar hengst. Ze krijgen dan een mooiere hals en krijgen meer body, maar zijn een stuk drukker...

1.5 jaar is behoorlijk vroeg en je weet ook niet of het goed komt als ze een onsteking o.i.d. krijgen, er zitten meer risico's aan.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:57

Risico's met castreren zijn dacht ik groter naar mate de paarden ouder zijn. Vanaf 3 jaar wordt er zelfs aangeraden om in een kliniek te castreren ivm de risico's. Als je toch geen hengst wil houden is vroeg castreren aan te raden. Als je het hengstengedrag voor bent maken ze er ook als ruin geen gewoonte van.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:41

Onze hengst is met zijn 3e gecastreerd en die hebben we op de kliniek laten castreren, alles is goed gegaan.
Hij is alleen nog klein, hij is 1.55.
Als we hem eerder hadden laten castreren was hij waarschijnlijk wat meer de lucht ingegaan.
Als je een paard lang hengst laat (dus tot zijn 3e) dan zal hij op een gegeven moment de breede in gaan groeien, dus een flinke nek krijgen en flink gespierd, en hij zal ook meer hengsten küren krijgen.
Ik zou aanraden om een hengst op 2 jarige leefdtijd te laten castreren

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:25

In het vroege najaar kan het ook nog in het land, op vroegere leeftijd castreren is minder belastend dan op latere leeftijd castreren. Het is iid beter om hengstengedrag voor te blijven. De mijne is nu 1 jaar en begint hengstenstreken te krijgen, maar omdat je nu met vliegen zit, laat ik hem nog een half jaar hengst ( tot de vliegen weer verdwenen zijn zeg maar ). Bij mij speelt het ook mee dat hij dan met paarden van verschillende leeftijden naar buiten kan i.p.v. met alleen een leeftijdsgenootje. De pensionstal waar hij staat is niet echt ingericht op hengsten dus voor mijn hengstje zelf is het ook fijner als hij straks ruin is.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:00

clara schreef:
Ik laat de mijne komend najaar castreren, hij is dan 1,5 jaar.
De vee-arts vond dit eeg goede leeftijd

Shets_rulez schreef:
Wij doen het meestal rond hun 2e of 3e jaar.
De veearts zegt dat dat de beste leeftijd is

Zo zie je maar weer dat elke veearts weer anders is

Het ligt eigenlijk aan jezelf ja, als je dus graag een dikke hengstennek wil bij dat paard dan zou ik er nog even meewachten, wil je dat niet, dan zou ik hem binnenkort gaan castreren.

Marjomar

Re: Castreren, welke leeftijd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:16

Ik loop zelf ook nog te twijfelen welke leeftijd het beste is.Mijn pony(in juli 1 jaar) is al aardig vervelend aan het worden dus eerst wou ik hem met 2,5 jaar laten ruinen,maar nu doe ik toch eerder.Waarschijnlijk volgend voorjaar,dan is hij 1,5 jaar.Het is het beste om te castreren in het vroege voorjaar,want in de zomer en herfst zijn er veel vliegen die infecties kunnen veroorzaken,zoniet dan toch de nodige irritatie

Paradox_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 08:44

Marjomar schreef:
Ik loop zelf ook nog te twijfelen welke leeftijd het beste is.Mijn pony(in juli 1 jaar) is al aardig vervelend aan het worden dus eerst wou ik hem met 2,5 jaar laten ruinen,maar nu doe ik toch eerder.Waarschijnlijk volgend voorjaar,dan is hij 1,5 jaar.Het is het beste om te castreren in het vroege voorjaar,want in de zomer en herfst zijn er veel vliegen die infecties kunnen veroorzaken,zoniet dan toch de nodige irritatie

das idd wel handig ja

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-06 15:41

Voor ons word het met 2 1/2 omdat hij tot dan in de hengsten kudde staat.
Om gedonder te voorkomen ben ik toch al te laat mee Meneer is vanaf het moment dat ik hem kocht al echt 'hengst'.
Het is trouwens niet zo dat hij geen respect heeft voor mij ofzo, want hij weet echt dondersgoed dat ik nog steeds dominanter ben dan hij
Sowieso wordt hij in de kliniek geholpen. Dat vind ik een prettiger idee toch.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:30

Onze hengst is ook in de kliniek gecastreerd
Gebeurt heel netjes!
Op deze foto kan je de "wond" zien die je paard overhoud van een castratie in de kliniek
http://www.mijnalbum.nl/Foto=JU3GNJJG

cha_mira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:47

het paard dar ik nu op "proef" heb staan in op zijn 3.5 gecastreerd, en ik moet zeggen dat hij helemaal niet hengstachtige kuren heeft,maar ik denk dat het afhankelijk is van paard tot paard.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:12

die van mij is 4 jaar en 3 maanden..hij is 2 weekjes ruin nu..hij was verder altijd heel makkelijk en braaf..niet bijten ofzo..kon gewoon naast merrie op stal en in de wei..
hij was wel drukker met steeds heen en weer lopen..dus niet echt dik te krijgen..hij had wel een bredere nek..maar de rest was niet breed.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:22

Mijn ponietje is anderhalve week geleden gecastreerd, hij is nu ongeveer een jaar.
Hij kreeg al wat hengstestreken en was al verbannen naar een weitje apart. Nu kan hij binnenkort weer bij de merries in.
De hengstenek die ze ontwikkelen verdwijnt in de loop van de tijd als het paard toch gecastreerd wordt. Die zul je toch echt met training gespierd moeten houden. De hoeveelheid spieren verandert nl. niet van het castreren of hengst houden.
Het schijnt ook zo te zijn dat wanneer ze echt hengst zijn en niet mogen dekken ze gefrustreerd raken. Deze frustratie houden ze dan ook als ze gecastreerd worden. Als je ze vroeg castreerd heb je daar geen last van.
En hoe jonger je castreerd hoe minder last ze ervan hebben.

De wond bij mijn pony is bijna helemaal genezen nu, hij heeft geen last gehad van complicaties, alleen was de boel wat opgezet. Als je in de wei laat castreren is het het beste om het paard voorlopig 24/7 op de wei te laten. Op stal is veel meer gevaar voor infectie.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:40

bij die van mij is de wond te snel dicht gegaan en hebben ze weer open moeten maken..nu is het nog niet over en was het weer heel dik..het is nu nog wel open..zodat alles eruit kan..hij heeft er verder niet echt last meer van..hij eet weer wel goed..
hij stond ook eerst dag en nacht buiten..maar nu al een week op stal door de regen, hij stond gewoon heel erg te trillen en was al beetje ziek dus hebben hem toch binnen gehaald..